بانک مرکزی برنامه‌ای برای صدور مجوز مستقل به نئوبانک‌ها ندارد

بانک مرکزی برنامه‌ای برای صدور مجوز مستقل به نئوبانک‌ها ندارد و مدعیان نئوبانک باید همچنان تحت مجوز یک بانک مادر فعالیت کنند و مسئولیت فعالیت‌شان را یک بانک مادر بپذیرد.

به گزارش فاواپرس، نبود برنامه برای صدور مجوز به نئوبانک‌ها در بانک مرکزی به برنامه این رگولاتور پولی مبنی بر صادر نشدن مجوز جدید برای بانک‌ها مربوط می‌شود. بانک مرکزی در شرایط فعلی برنامه‌ای برای صدور هیچ مجوز جدیدی ندارد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با تاکید بر اینکه فعلاً بانک مرکزی برای صدور مجوز نئوبانک برنامه‌ای ندارد در گفت‌وگویی اعلام کرد: البته من قول گرفته‌ام که اگر صدور مجوز جدید برای بانک‌ها مجدداً در دستور کار بانک مرکز قرار گیرد، این بار حتماً مجوزهای جدید در قالب نئوبانک باشد و مجوز به بانک سنتی داده نشود.

مهران محرمیان با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا نیز نئوبانک‌ها در همکاری با یک بانک مادر فعالیت می‌کنند گفت: در شرایطی که اصلاً بحث ارائه مجوز جدیدی به بانک مطرح نیست، تلاش می‌کنیم مانند همین مدلی که در بسیاری از نئوبانک‌های دنیا نیز رخ داده و بانک مادر دارند ما نیز همین مسیر را ادامه دهیم.

او به تفاوت‌های فعالان این بازار اشاره کرد و گفت: بعضی از بانک‌ها تلاش کرده‌اند تا با ایجاد تغییراتی از روش‌های سنتی فاصله بگیرند و استقلال ظاهری و ساختاری خود را نشان دهند و موجودیت تقریباً مستقلی ایجاد کرده‌اند اما وابستگی‌شان به بانک همکار زیاد است.

محرمیان نئوبانک

هنوز احراز هویت غیرحضوری پذیرفته نیست

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد در حال حاضر موضوع مهم این است که مسئولیت کلیه امور بر عهده بانک مادر است چون نئوبانک اصولاً به رسمیت شناخته نمی‌شود.

او در پاسخ به این سوال که «بازنگری در دستورالعمل بانک‌ مجازی که سال گذشته در دستور کار کارگروه بانکداری دیجیتالی بانک مرکزی قرار داشت نیز متوقف شده است، توقف بازنگری در آن به دلیل همین رویکرد بانک مرکزی برای صادر نشدن مجوز جدید است» گفت: بازنگری در آن دستورالعمل متوقف نشده است بلکه ما منتظر تعیین تکلیف تبصره ۳ ماده ۹۱ آیین‌نامه قانون مبارزه با پولشویی هستیم. طبق این تبصره امکان ارائه خدمات غیرحضوری برای خدمات پایه بانکی وجود ندارد هرچند شورای عالی مبارزه با پولشویی با حذف آن موافقت کرده است اما اصلاح آن روند طولانی را طلب می‌کند.

طبق گفته او، مصوبات شورای‌عالی مبارزه با پولشویی لازم‌الاجراست اما اگر تغییری در آنها رخ دهد، باید برای وزارت اقتصاد و قوه قضائیه ارسال شود که این تغییرات برای قوه قضائیه ارسال شد.

محرمیان گفت: در ابتدا رئیس وقت قوه قضائیه (ابراهیم رئیسی) با آن موافقت نکردند و آن زمان با معاون وقت فناوری اطلاعات قوه قضائیه (عیسی زارع‌پور)، موضوع را در میان گذاشتیم و در نهایت توانستند نظر مثبت ریاست قوه قضائیه را جلب کنند و به این مصوبه برای تصویب به هیات‌ وزیران رفت و مصوب هم شد. اما در مصوبه نوشته شده «طبق آیین‌نامه‌ای که شورای‌عالی مبارزه با پولشویی باید آن را تصویب کند».

او ادامه داد: در واقع کار به شورای‌عالی مبارزه با پولشویی سپرده شده است. البته در شرایط فعلی تبصره ۳ ماده ۹۱ همچنان پابرجاست و باید روند تغییر نهایی شود.

او تاکید کرد که کار در این حوزه ادامه دارد و بانک مرکزی نیز متن پیشنهادی خودش را برای تسریع کارها ارائه کرده است و منتظریم تا بر اساس تصویب شورای‌عالی مبارزه با پولشویی احراز هویت غیرحضوری برای ارائه خدمات پایه مجاز شمرده شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: اگر این آیین‌نامه نهایی شود، کار همکاران ما در کارگروه بانکداری دیجیتالی بانک مرکزی در خصوص اصلاح آیین‌نامه بانک مجازی نهایی و ابلاغ خواهد شد.

به گفته محرمیان، به دلیل نهایی نشدن الزام خدمات حضوری برای خدمات پایه بنگاه‌هایی که به‌ عنوان نئوبانک هم‌اکنون فعالیت می‌کنند باز هم به‌ صورت فیزیکی یک امضا از افراد در زمان تحویل کارت، می‌گیرند و اگر تبصره ۳ اصلاح شود و احراز هویت غیرحضوری برای خدمات پایه پذیرفته شود، بنگاه‌هایی که این روزها به نئوبانک معروف هستند دیگر نیازی به دریافت آن امضا نیز نخواهند داشت.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.