میزان مالیات خودروهای لوکس و نحوه محاسبه آن اعلام شد

از مدت ها پیش می دانستیم که قرار است از خودروهای لوکس مالیات گرفته شود و اکنون به نظر می رسد که این موضوع محقق شده است. مجلس شورای اسلامی بر اساس طرح مالیات بر عایدی سرمایه خواستار مالیات گرفتن از خودروهای لوکس با ارزش بیش از یک میلیارد تومان شده بود.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس و میزان این مالیات را اعلام کرد.

از مدت ها پیش می دانستیم که قرار است از خودروهای لوکس مالیات گرفته شود و اکنون به نظر می رسد که این موضوع محقق شده است. مجلس شورای اسلامی بر اساس طرح مالیات بر عایدی سرمایه خواستار مالیات گرفتن از خودروهای لوکس با ارزش بیش از یک میلیارد تومان شده بود. اکنون رییس سازمان امور مالیاتی از شناسایی ۵۵۰ هزار خودروی لوکس در کشور خبر داده و قیمت مالیات های خودرو را اعلام کرده است.

بدین ترتیب نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس بر اساس قیمت آن صورت گرفته و مسلماً هر چه قیمت خودرویی بیشتر باشد مالیات بیشتری نیز به آن تعلق می گیرد که رقمی خاص و از قبل تعیین شده است. بر اساس جدول اعلام شده از مالیات خودروهای لوکس، مالیات این خودروها از ۱۰ میلیون تومان تا بیش از ۳۲۰ میلیون تومان متغییر خواهد بود.

نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس

داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی درباره نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس گفته است : ملاک اخذ مالیات از خودروهای لوکس قیمت این خودروهاست. افرادی که ارزش خودروی آنها بالای یک میلیارد تومان است باید نسبت به پرداخت مالیات خودروی در اختیار خود اقدام کنند.

وی در ادامه گفته است که بیش از ۵۵۰ هزار خودرو لوکس در کشور مشمول مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۰ شده که باید ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات را تا بهمن ماه پرداخت نمایند. وی گفته است که برای دارندگان خودروهای دارای ارزش بیش از یک میلیارد تومان، از جانب سازمان امور مالیاتی پیامک ارسال می شود. در صورت پرداخت نکردن مالیات، هنگام فروش و نقل انتقال خودرو باید این مالیات پرداخت شود.

پرسش‌های متداول کاربران در مورد مالیات خودروهای لوکس

مالیات خودروهای لوکس شامل کدام خودروها خواهد شد؟

سازمان امورمالیاتی به دارندگان خودروهایی که ارزش آن‌ها بالای یک میلیارد تومان است، پیامک مالیاتی ارسال خواهد کرد.

آیا مالیات خودروهای لوکس شامل تمام اعضای خانواده خواهد شد؟

مجموع ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین اشخاص حقیقی (خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل) و حقوقی بیش از یک میلیارد تومان ‌مشمول مالیات خودروهای لوکس می‌شود.

مالیات خودروهای لوکس چگونه محاسبه می‌شود؟

- فرمول فوق اخذ مالیات از خودروهای لوکس، مالیات خودروها از ۱۱ تا ۳۰۰ میلیون تومان متغیر است (بسته قیمت روزخودرو، مالیات متغیر است).
- قانون اخذ مالیات از خودروهای لوکس به صورت پلکانی اجرا می‌شود.
- خودروهای ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومانی = یک درصد
- خودروهای ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومان = ۲ درصد
- خودروهای بیش از ۴.۵ میلیارد تومان = ۴ درصد

اگر مالیات خودروهای لوکس را نپردازیم چه می شود؟

برای دریافت این مالیات به مالکان آن‌ها پیامک داده می‌شود که پرداخت کنند و اگر پرداخت نکنند، در زمان نقل و انتقال خودرو مشکل‌ساز خواهد بود و باید مفاصا حساب مالیاتی را پرداخت کنند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.