ممنوعیت واردات موبایل بالای 600 دلار

برخی رسانه‌ها به نقل از رییس کل گمرک خبر ممنوعیت واردات گوشی بالای ۶۰۰ دلار از سال آینده را منتشر کردند.

امروز (۲۸ دی) برخی رسانه‌ها به نقل از رئیس کل گمرک خبر ممنوعیت واردات گوشی بالای ۶۰۰ دلار از سال آینده را منتشر کردند.

این خبر در حالی منتشر شده است که برخی واردکنندگان موبایل از چنین ممنوعیتی اظهار بی‌اطلاعی کردند و در همین حال یک منبع آگاه در وزارت صمت گفت طرحی برای ممنوعیت واردات کالاهای لوکس که گوشی موبایل بالای ۶۰۰ دلار هم شامل آن می‌شود وجود داشته اما از تصویب آن بی‌اطلاع است.

به گزارش فاواپرس، در حالی که تنها یک هفته از انتصاب علیرضا مقدسی به‌عنوان معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران می‌گذرد، برخی از رسانه‌ها از جمله خبرگزاری ایلنا به نقل از مقدسی خبری را منتشر کردند که او در جلسه با اعضای اتاق بازرگانی اعلام کرده واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار و همچنین واردات خودرو از سال آینده ممنوع می‌شود.

این درحالی است که در بخش دوم از بند ح تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۰ آمده است واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار با تعرفه ۱۲ درصد محاسبه و درآمد حاصل از آن به ردیف ۱۱۰۴۱۰ جدول شماره ۵ واریز خواهد شد. در جدول شماره ۵، درآمد دولت حاصل از تعرفه این واردات، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

این بند از قانون بودجه که توسط نمایندگان به قانون بودجه افزوده شده بود در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تکرار نشده است. البته پیش از این هم اتفاق افتاده بود که محاسبه حقوق و عوارض گمرکی واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار در لایحه بودجه قرار نگرفته باشد و بعدا مجلس آن را به لایحه بودجه اضافه کند.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد، ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار از سال آینده، بخشی از درآمد‌های گمرکی دولت را حذف می‌کند. درآمدی که قرار بود دولت مستقیما به تولید گوشی‌های داخلی اختصاص یابد.

این اتفاق نه تنها روی وضعیت بازار موبایل تاثیر مستقیم می‌گذارد بلکه هزینه‌های تولید گوشی داخلی را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و حتی اگر منبع مالی تولید داخل از جای دیگری تامین شود و واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار فقط از رویه مسافری امکان‌پذیر باشد، قاچاق موبایل دوباره زنده می‌شود و وضعیت قیمت گوشی‌های موبایل نگران‌کننده خواهد شد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.