شهرداری کرج مراکز استارت‌آپی و کارآفرینی این شهر را تعطیل کرد

شهرداری کرج مراکز استارت‌آپی و کارآفرینی این شهر را به دلیل غیرمقاوم بودن ساختمان‌ها، بدون اطلاع قبلی تعطیل کرده است، این در حالی است که ساختمان جدیدی نیز به آنها اختصاص نیافته و برنامه مقاوم‌سازی ارائه نشده است.

به گزارش فاواپرس، این ساختمان‌ها از سوی ارگان‌های مختلف دولتی برای فعالیت‌های عام‌المنفعه و توانمندسازی قشر ضعیف و کارآفرینی در اختیار گروه‌های استارت‌آپی گذاشته شده بود.

مرکز کارآفرینی اجتماعی کاج که از مجموعه‌هایی است که بدون اطلاع قبلی از سوی شهرداری تعطیل شده، اولین مرکز کارآفرینی اجتماعی است که در چند ماه فعالیت خود خدماتی را برای توانمند کردن قشرهای آسیب‌پذیر جامعه ارائه می‌داد.

مهدی رحمانی، مدیر مرکز کارآفرینی اجتماعی کاج، در گفت‌وگویی در این‌ باره توضیح می‌دهد: ما در سال‌های گذشته استفاده از فضاهای بی‌استفاده ادارات و ارگان‌های دولتی برای استارت‌آپ‌ها و کارهای عام‌المنفعه را به عنوان یکی از مطالبات خود مطرح کرده‌ایم و طی این سال‌ها موفق شده بودیم این فضاها را تجهیز کنیم و در اختیار کارآفرینان قرار دهیم تا به صورت فضای کار اشتراکی اما عام‌المنفعه مورد استفاده قرار گیرد و بر همین اساس خانه استارت‌آپ را راه انداختیم.

او ادامه می‌دهد: این یک قرارداد مشترک بین معاونت علمی ریاست جمهوری، کمیته امداد و شهرداری کرج و ما به عنوان یک مرکز مردم‌نهاد بود. با این‌ حال معاونت علمی ریاست‌جمهوری یک سال بعد از این طرح خارج شد.

رحمانی می‌گوید: محل این ساختمان‌ها یک سینمای قدیمی سوخته و سوله‌های قدیمی بود. درست مانند واحدهایی که در کارخانه نوآوری وجود دارد. این املاک به ما داده شد و معاونت علمی و شهرداری هم قرار بود آنها را بازسازی و تجهیز کند، معاونت که کنار رفت، این سه مجموعه در قالب تفاهم‌نامه جدیدی که در سال ۱۳۹۹ امضا شد کار را ادامه دادند.

او با تاکید بر اینکه مقاوم‌سازی دلیل تعطیلی این چند مجموعه بود می‌گوید: این‌ ادعا در حالی‌ مطرح می‌شود که به گفته کارشناسان این ساختمان‌ها مانند بقیه ملک‌های کرج یا سایر شهر‌ها بارهای متعارف را تحمل می‌کنند و چندان نیازی به مقاوم‌سازی ندارند و اگر بنا بر مقاوم‌سازی باشد، ۶۰ درصد املاک کرج نیازمند چنین اقدامی هستند.

مدیر مرکز کارآفرینی اجتماعی کاج ادامه می‌دهد: ما اصراری بر ملک مشخصی نداریم. هدف ما کمک کردن به قشر آسیب‌پذیر بود و اگر واقعاً فرض بر این بود که این محل‌ها نیاز به مقاوم‌سازی دارند، چرا در ازای بسته شدن آنها محل دیگری برای فعالیت ما در نظر گرفته نشد؟ چرا صورت‌مساله پاک شد؟

جایی برای توانمندسازی قشر محروم

رحمانی در خصوص فعالیت‌هایی که در این مرکز کارآفرینی اجتماعی انجام می‌شد توضیح می‌دهد: نگاه ما این بود که در این مراکز استارت‌آپ‌هایی را رشد بدهیم که علاوه انتفاعی که برای بنیان‌گذاران‌شان ایجاد می‌کنند، به دنبال یک اثر اجتماعی هستند؛ یعنی کسب‌وکاری که عموم مردم از آن منتفع شوند.

او اضافه می‌کند: موضوع مادر و کودک، آموزش، مبارزه با فقر و فساد، ترافیک، آلودگی‌هوا و هر چیزی که اثر جمعی دارد از جمله این کسب‌وکارها محسوب می‌شوند؛ این تفکر کارآفرینی اجتماعی است که می‌تواند خدمت‌های بسیاری به کشوری مانند ما بکند.

در این مجموعه به چند گروه از قشرهای آسیب‌پذیر مانند مددجویان کمیته امداد، سازمان‌های مردم‌نهاد، دستفروشان شهرداری و کودکان کار خدمات عرضه می‌شد. این گروه‌ها با شرکت در این کلاس‌ها می‌آموختند که چگونه با استفاده از بستر آنلاین کسب‌وکار و تولیدی خود را رونق بدهند و اقتصاد پایداری را تجربه کنند. کلاس‌های آموزشی مانند برنامه‌نویسی، گرافیک و غیره برای این اقشار رایگان برگزار می‌شد.

به گفته مدیر مرکز کارآفرینی اجتماعی کاج، آموزش به دستفروش‌ها و ایجاد پنل فروشنده برای آنها در سایت‌هایی مانند دیجی‌کالا و باسلام، از نمونه اقدامات این مجموعه بوده که باعث بالا رفتن درآمد این افراد شده است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.