آیا کست باکس فیلتر شده است؟

کست باکس فیلتر شد. این جمله‌ای است که برخی کاربران در شبکه اجتماعی آن را منتشر می‌کنند و به نظر می‌رسد که از شب گذشته دسترسی به این سرویس روی برخی ISPها با اختلال همراه است.

کست باکس فیلتر شد. این جمله‌ای است که برخی کاربران در شبکه اجتماعی آن را منتشر می‌کنند و به نظر می‌رسد که از شب گذشته دسترسی به این سرویس روی برخی ISPها با اختلال همراه است. برخی از کاربران کلا به سرویس دسترسی ندارند و مشاهدات نیز نشان می‌دهد که بدون استفاده از فیلترشکن، سرعت این سرویس بسیار کند است. این پلتفرم از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌هایی است که میزبانی پادکست‌های فارسی را هم دارد و فیلتر آن منجر به نگرانی شنوندگان پادکست در ایران شده است.

این اپیلیکیشن در سال۲۰۱۶ توسط رنی وانگ در پکن بنیان‌گذاری شد و حالا تعداد قابل توجهی کاربر در سراسر جهان دارد. دسترسی به موسیقی و بیشتر از آن پادکست با استفاده از پلتفرم کست باکس به سادگی برای کاربران فراهم می‌شود.

اما این سادگی به نظر می‌رسد در ایران خیلی دوام نیاورده و کست باکس هم وارد ردیف برنامه‌ها و سرویس‌های فیلتر شده است که کاربران همچنان از آن استفاده خواهند کرد. البته تا لحظه نوشتن این خبر فیلترینگ صد در صدی روی این سرویس صورت نگرفته اما در برخی ISPها امکان دسترسی به کست باکس وجود ندارد و در برخی دیگر نیز سرعت سرویس بدون استفاده از فیلترشکن بسیار کم است. به نظر می‌رسد اختلال در کست باکس در سرویس‌های اینترنت ثابت بیشتر به چشم می‌خورد و دسترسی به آن روی اینترنت سیار مشکلی ندارد.

کست باکس فیلتر شد

تیغ تیز فیلترینگ بر کست باکس

لیست اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی که تیغ فیلترینگ در ایران امکان دسترسی به آنها را سخت کرده هر روز در حال افزایش است و به نظر نمی‌رسد هیچ نهادی هم قصد توضیح دادن درباره آن را داشته باشد.

اما کست باکس دقیقا چیست و چرا باید مسدود یا فیلتر شود. این پلتفرم اساسا برای توزیع پادکست کاربرد دارد. تعداد قابل توجهی از پادکست‌های داخلی هم طبیعتا از روی همین پلتفرم منتشر می‌شوند.

حالا سوال اینجاست که محتوای منتشر شده روی این پلتفرم از نظر نهادی که اقدام به فیلتر آن کرده مورد انتقاد است، یا حالا بعد از چند سال که این پلتفرم در ایران مورد استفاده بوده ناگهان نگران کننده و نیازمند فیلتر شده است.

جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۹ حدود یک میلیون پادکست به‌واسطه این نرم‌افزار در سراسر جهان در دسترس بوده‌اند که شامل حدود پنجاه میلیون قسمت پادکست می‌شوند. علاوه بر این، کست باکس دارای پلتفرم عضویت پولی نیز هست.

این پلتفرم از تمامی پادکست‌های موجود در نرم‌افزار رونوشت تهیه می‌کند تا کاربران بتوانند با جستجو برای عبارت‌های خاص یا موضوع‌های درون پادکست، راحت‌تر تصمیم بگیرند که قصد دارند چه چیزی را دریافت کنند.

برخی از کاربران کست باکس بر این باورند که فیلتر این اپلیکیشن تفاوت چندانی ندارد، آن هم در شرایطی که بیشتر اپ‌هایی که روزمره از آنها استفاده می‌شود فیلتر شده‌اند. اما همچنان این ایده هم وجود دارد که هرچند کاربران برای دسترسی به تعداد قابل توجهی از اپلیکیشن‌ها از فیلتر شکن استفاده می‌کنند، اما همین موضوع منجر شده تا امکان بهره‌وری از تمامی امکانات آن را نداشته باشند.

تلگرام، توییتر، اسپاتیفای، یوتیوب و تعداد قابل توجهی از پلتفرم‌های تخصصی دیگر فیلتر هستند و همین موضوع ارتباط بین‌المللی در فضای مجازی را برای کاربران داخل ایران منوط به استفاده مدام از فیلترشکن و در نتیجه دسترسی ناقص کرده است.

البته از آنجایی که در روزهای گذشته وزیر ارتباطات از همکاری با چین برای گسترش امکانات فناوری اطلاعات خبر داده بود و از طرفی امضا قرارداد توافق شانگهای شکل گرفته است؛ دیگر توقع نمی‌رفت یک اپلیکیشن با اصالت چینی فیلتر شود و پیش بینی می‌شود این اختلال به زودی برطرف شود.

به هر روی تا این لحظه نهادهای مسئول و مرتبط هیچ واکنشی درباره این فیلترینگ کست باکس نشان نداده‌اند و باید منتظر واکنش‌های بعدی باشیم. این سرویس برای شما فعال است و بدون هیچ مشکلی اجرا می‌شود؟ حتما این موضوع را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

 

 

مطالب مرتبط
1 دیدگاه
  1. آواتار حق گو
    حق گو می‌گوید

    اپلیکیشن کست باکس یک تنه میانگین ساعات مطالعه مردم رو افزایش داده،
    از نظر من تنهایی یک صدا و سیما می ارزد
    خاک بر سر مملکتی که کتابخانه ای اینچنینی توسط حکومتش فیلتر بشه

ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.