پلتفرم‌های آگهی آنلاین خودرو، آگهی‌دهندگان را احراز هویت می‌کنند

امکان احراز هویت و احراز اصالت خودرو روی سه پلتفرم دیوار، شیپور و باما اجرایی شد و از این پس آگهی‌دهندگان می‌توانند به صورت اختیاری احراز هویت شوند و اطلاعات کامل خودرو احراز اصالت‌شده را روی این پلتفرم‌ها به نمایش بگذارند.

به گزارش فاواپرس، طبق دستورالعمل ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو که آبان ۱۴۰۰ ابلاغ شده بود، پلتفرم‌های آگهی آنلاین باید امکان احراز هویت، احراز صلاحیت آگهی‌دهنده، را از طریق استعلام‌های صورت‌گرفته به وسیله سامانه‌های احراز هویت امتا یا سماوا روی بستر خود فراهم می‌کردند. آنها همچنین باید امکان احراز وجود خودرو را از طریق استعلام بیمه‌نامه شخص ثالث برای کاربران خود مهیا می‌کردند. حال پس از گذشت تقریباً دو ماه این سه پلتفرم با اجرایی کردن دستورالعمل ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو این امکان را در اختیار آگهی‌دهندگان خودرو قرار داده‌اند تا مشتریان خود را از اصالت خودرو مطمئن کنند.

همچنین با نشان‌های مختلفی که هر کدام از این سایت‌ها به کاربران خود نمایش می‌دهند مشخص می‌شود که فرد آگهی‌دهنده خودرو یک خودرو شخصی را برای فروش گذاشته یا این آگهی از سوی نمایشگاه اتومبیل ثبت شده است.

صدرالدین نورالدینی، مدیر پروژه ساماندهی آگهی الکترونیکی خودرو، در مورد اقداماتی که طی دو سال گذشته در خصوص ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو صورت گرفته است گفت: سکوهای آگهی‌ الکترونیکی نقش بسیار مهمی در تبادلات تجارت الکترونیکی دارند و تجربه نشان داد حذف قیمت‌ها از پلتفرم‌ها عملی قهری بوده و تاثیری در افزایش یا کاهش قیمت کالاها نداشته است.

نورالدینی یکی از عوامل مهم ایجاد مشکلات در پلتفرم‌های آگهی‌دهنده را نبود بستر مناسبی برای احراز هویت آگهی‌دهنده و عدم احراز وجود خودرو برشمرد و اعلام کرد با همکاری تنگاتنگ پلتفرم‌ها، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت با رویکردی هوشمندانه و سیاست‌گذاری نرم، حالا پلتفرم‌های آگهی الکترونیکی خودرو به قابلیت‌‌های ویژه‌ای دست پیدا کرده‌اند.

نکته حائز اهمیت این قابلیت‌ها اختیاری بودن استفاده از آنها برای کاربران است و به این ترتیب نگرانی بابت ریزش کاربران رفع و از سویی ریسک معاملات کمتر خواهد شد و به زودی کاربران مشتاقانه به سمت معاملات امن پیش خواهند رفت.

همکاری بیمه مرکزی با پلتفرم‌های آگهی‌های الکترونیکی

نورالدینی در ادامه به همکاری بیمه مرکزی به منظور احراز اصالت خودرو اشاره کرد که در کمتر از دو ماه شیپور، دیوار و باما توانسته‌اند از طریق استفاده از وب‌سرویس‌ها و APIهای بیمه مرکزی به کاربران بابت وجود خودرو اطمینان دهند و به این ترتیب ریسک معاملات کاهش چشمگیری می‌یابد.

علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، نیز با اشاره به همکاری میان بخش خصوصی و بیمه و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: هرچند امکاناتی که تاکنون در اختیار پلتفرم‌ها از سوی بیمه مرکزی قرار گرفته امکانات حداقلی است اما همین امکانات نیز یک امنیت خاطر برای خریداران خودرو فراهم خواهد کرد.

او اظهار امیدواری کرد به زودی امکان استفاده از دیگر سرویس‌های بیمه نیز برای پلتفرم‌ها فراهم شود. علی رهبری یکی از سرویس‌هایی را که در توسعه این خدمات می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد استعلام سوابق پرداخت خسارت عنوان کرد. به گفته او، اکنون بیمه مرکزی این اطلاعات را در اختیار دارد و در آینده امکان استفاده و نمایش این اطلاعات برای کاربران و پلتفرم‌ها نیز فراهم می‌شود.

صادق کیان، مدیر توسعه و نوآوری مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی، نیز در این باره توضیح داد: ما نهایت همکاری را با پلتفرم‌های آگهی الکترونیکی انجام داده‌ایم و این فعلاً در حوزه خودرو است و می‌تواند در سایر بخش‌ها نیز ادامه پیدا کند. ما آمادگی خود را برای ایجاد شفافیت در بازار اعلام می‌کنیم.

او نیز در صحبت‌های خود سرویس‌هایی را که از سوی بیمه مرکزی در اختیار پلتفرم‌ها قرار گرفته‌ است سرویس حداقلی به حساب آورد و پیشنهاد داد این امکانی که برای حوزه املاک مهیا شده برای دیگر پلتفرم‌های آگهی آنلاین نیز فراهم شود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از زمان اجرایی شدن این طرح چه تعداد استعلام از سوی کاربران این پلتفرم‌ها صورت گرفته است گفت: این سرویس، سرویس جدیدی است اما در همین دوره کوتاه نیز تعداد استعلام‌ها قابل توجه است و در مجموع تقریباً ۲۰ هزار استعلام از بیمه مرکزی صورت گرفته است.

او ادامه داد: پلتفرم دیوار از هشتم دی‌ امکان استعلام بیمه را برای کاربران خود فراهم کرده است و تاکنون کاربران این پلتفرم ۱۲ هزار و ۸۴ استعلام بیمه انجام داده‌اند، پلتفرم باما نیز این امکان را ۲۷ دی در زیرمجموعه خود پیاده کرده‌ و کاربران این پلتفرم هشت هزار و ۶۰۲ استعلام انجام داده‌اند، همچنین کاربران شیپور نیز از سوم بهمن ۱۸۰ استعلام از بیمه مرکزی انجام داده‌اند.

محمد صادق کیان مدیر توسعه و نوآوری مرکز فاوای بیمه مرکزی و حسین اسلامی رییس سازمان نصر تهران
از راست به چپ، محمد صادق کیان مدیر توسعه و نوآوری مرکز فاوای بیمه مرکزی و حسین اسلامی رییس سازمان نصر تهران

لزوم توسعه پلتفرم‌های عرضه‌کنندگان کالا

محمد صادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، نیز با اشاره به گسترش استفاده فضای مجازی در بین افراد جامعه گفت: توسعه تجارت الکترونیکی بدون استفاده درست از سکوها و پلتفرم‌ها ممکن نیست از همین رو یکی از رویکردهای وزارت صنعت معدن و تجارت برای گسترش تجارت استفاده از امکانات پلتفرم‌ها برای توزیع کالاهاست.

به گفته او، یکسری از کالاها استانداردهای خاص خود را دارند از همین رو عرضه آنان از طریق پلتفرم‌ها با مشکل کمتری مواجه است اما از سویی عرضه کالاهای سرمایه‌ای از قبیل املاک و خودرو پیچیدگی‌های بیشتری دارد.

او تاکید کرد که رؤیت خرید کالاهای سرمایه‌ای مانند خودرو و ملک یکی از فاکتورهای آن است بنابراین پلتفرم‌ها باید امکانی فراهم کنند که سرویس‌های آنلاین تا حد امکان جایگزین رؤیت کالا شوند. مفتح با اشاره به اقداماتی که از سوی پلتفرم‌های مختلف طی دو سال گذشته برای توسعه این حوزه صورت گرفته است گفت: اگر در سال ۹۸ یک نفر می‌توانست ۴۰ آگهی متفاوت بدون وجود خودرو بگذارد، حالا این امر تقریباً ناممکن شده است و بحث قیمت‌سازی در پلتفرم‌ها دیگر مفهومی ندارد.

مفتح همچنین بر گسترش این سرویس‌ها برای خرید و فروش ملک نیز تاکید کرد هرچند به گفته او، مدل معامله در ملک و خودرو کاملاً با یکدیگر متفاوت است از همین رو باید راهکارهای متفاوتی برای هر کدام در نظر گرفته شود.

پلتفرم‌ها با رگولاتور به زبان مشترک رسیدند

هرچند این امکان به تازگی روی پلتفرم‌های آگهی آنلاین خودرو ایجاد شده است اما مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و پلتفرم‌ها به مدت دو سال برای اجرایی کردن آن در کش و قوس بودند.

حال مدیرعامل دیوار، اشکان آرمندهی، در پاسخ به این سوال که در نهایت چطور پلتفرم‌ها حاضر شدند امکان احراز هویت را روی بسترهای خود فراهم کنند گفت: ما همیشه در پی همکاری با دولت بوده‌ایم، اما متاسفانه بحث احراز هویت از طریق شماره تلفن همراه پاسخگوی نیاز ما نبوده است و من فکر می‌کنم مهم‌ترین عامل موفقیت بعد از دو سال پیدا کردن ادبیات مشترکی است که توانستیم در اولین قدم به گرفتن سرویس‌های اصالت از نهادهای دولتی برسیم.

او تاکید کرد که هم‌اکنون کاربران برای احراز هویت از پلتفرم خارج نمی‌شوند و این دقیقاً خواسته‌ این پلتفرم بوده است.

علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، گفت: رویکرد وزارت صمت به سمت سیاست‌گذاری نرم حرکت کرده است و اکنون بستری فراهم شده تا کاربران پلتفرم‌ها اجباری به احراز هویت و احراز صلاحیت نداشته باشند از همین رو نگرانی کوچ کاربران از پلتفرم‌های داخلی به پلتفرم‌های خارجی دیگر مطرح نیست، تمامی این عوامل در کنار یکدیگر موجب شد تا پلتفرم‌ها این امکان را روی بسترهای خود فراهم کنند.

نورالدینی نیز در ادامه صحبت‌های رهبری گفت: پس از دو سال حالا دولت با همکاری کسب‌وکارها به اتفاق نظر رسیده است و به جای اجبار در صدد است این موضوع را قابلیتی در نظر بگیرد که استفاده‌کنندگان از آگهی به سمتی بروند که خودشان آگهی‌دهندگان را به استفاده از این سرویس‌ها سوق دهند.

قیمت‌گذاری در آگهی‌های آنلاین خودرو

یکی از دغدغه‌های حاکمیت کنترل قیمت خودرو و جلوگیری از افزایش بدون دلیل آن و همچنین قیمت‌سازی خودرو بود. پلتفرم‌های آگهی خودرو نیز طی دو سال گذشته همواره با تهدید حذف قیمت از روی پلتفرم‌های خود مواجه بوده‌اند، حال به نظر می‌رسد با اجرایی کردن امکان احراز هویت و احراز وجودی خودرو این تهدید‌ها کاهش خواهد یافت.

نیما اشرف‌زاده عضو هیات‌مدیره پلتفرم شیپور نیز با توضیح روند قیمت‌گذاری خودروها روی پلتفرم‌های مختلف گفت: برای اینکه بتوانیم قیمت خودرو را برآورد کنیم و جلوی افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را بگیرم، علاوه بر اینکه قیمت خودرو را از کمپانی‌ها دریافت می‌کنیم، در مراکز تعویض پلاک نمایندگانی از پلتفرم‌ها حضور دارند و قیمت خریداری‌شده را از صاحبان خودرو پرس‌وجو می‌کنند و در نهایت از نمایشگاه‌داران نیز استعلام می‌کنیم. تمامی این اطلاعات در یک الگوریتم قیمت‌گذاری قرار می‌گیرد و در نهایت میانگین قیمتی خودرو مشخص خواهد شد.

آرمندهی مدیرعامل دیوار حذف قیمت‌ها در دو سال گذشته را کاملاً غیرکارشناسی خواند و گفت: ثابت شده که فعالیت پلتفرم‌ها فقط منجر به شفافیت بازار خواهد شد و حذف قیمت‌ها هیچ تاثیری در کاهش قیمت نخواهد داشت.

نورالدینی در پایان جلسه با اشاره به نقش این فرایندها در کاهش کلاهبرداری‌ها و قیمت‌سازی‌ها توضیح داد: گرچه ممکن است قیمت‌سازان و سوءاستفاده‌گران نیز دنبال راه‌های جدیدی در این مساله باشند اما به طور حتم احراز هویت آگهی‌دهنده و احراز اصالت خودرو از طریق کنترل با بیمه‌ مرکزی این مشکل را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد و رفته‌رفته این روند بهبود می‌یابد.

حسین اسلامی نیز در پایان در تایید صحبت‌های آرمندهی گفت: اگر امکانی برای رضایت مردم از آگهی‌ها وجود داشته باشد، تنها از طریق همین پلتفرم‌هاست و احراز هویت و اصالت هیچ کالایی از طریق روزنامه‌های ۲۰۰ صفحه‌ای انتشار آگهی ممکن نبود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.