آیا باردار شدن بدون رابطه جنسی ممکن است؟!

آیا باردار شدن بدون رابطه جنسی امکان دارد؟ این پرسشی است که ممکن است برای بسیار از زوج‌های جوان پیش آمده باشد.

آیا باردار شدن بدون رابطه جنسی امکان دارد؟ به طور کلی باید بگوییم که بله؛ شما می‌توانید بدون داشتن رابطه جنسی و دخول باردار شوید.

بارداری از نظر تئوری می تواند هر زمان که یک اسپرم و تخمک بالغ با هم تماس پیدا کنند اتفاق بیفتد، نه فقط در حین آمیزش جنسی.

افراد می توانند با داشتن رابطه جنسی واژینال یا انجام درمان های باروری در یک محیط بالینی باردار شوند. شما نمی توانید از رابطه دهانی باردار شوید و تنها راه برای باردار شدن از رابطه مقعدی این است که اسپرم به طور تصادفی از مقعد به واژن منتقل شود.

فلیس گرش، پزشک متخصص زنان و زایمان و موسس گروه پزشکی ایروین می‌گوید: «من هیچ موردی را نمی‌شناسم که چنین اتفاقی بیفتد، اما از نظر تئوری، باردار شدن بدون رابطه جنسی و دخول ممکن است رخ دهد. برای اینکه این اتفاق بیفتد، اسپرم زنده باید به تخمک برسد. این امر مستلزم ورود اسپرم به واژن، دهانه رحم، رحم و لوله های فالوپ است.

در این مطلب، نحوه وقوع بارداری و احتمال باردار شدن بدون رابطه جنسی دخول کننده توضیح داده شده است.

باردار شدن بدون رابطه جنسی

اصلا چطور باردار می شوید؟

در ابتدایی ترین اصطلاح، بارداری زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک بالغ که در طی تخمک گذاری از تخمدان آزاد و توسط اسپرم بارور می شود.

به طور معمول، تخمدان های یک فرد تا زمان بلوغ حاوی حدود ۳۰۰۰۰۰ تخمک است. تقریباً ۳۰۰ تا ۵۰۰ عدد از این تخم‌ها در طول عمر آن فرد بالغ می‌شوند. بلوغ تخمک توسط هورمون ها آغاز می شود و در حالی که صدها تخمک در طول هر چرخه قاعدگی شروع به بالغ شدن می کنند، تنها یک تخمک “غالب” و کاملا بالغ می شود. زمانی که تخمک بالغ شد، در لوله فالوپ آزاد می شود.

سپس تخمک بالغ می تواند توسط یک سلول اسپرم بارور شود و یک زیگوت ایجاد شود؛ یعنی یک سلول تخمک بارور شده. پس از لقاح، زیگوت باید با موفقیت در دیواره رحم کاشته شود، جایی که می تواند به رشد خود ادامه داده و به جنین تبدیل شود.

باردار شدن بدون رابطه جنسی

این فرآیند کاشت تخم تقریبا همیشه به دو صورت انجام می شود:

  1. از آمیزش جنسی نفوذی بین فردی که اسپرم تولید می کند و فردی با تخمدان های فعال. داده ها نشان می دهد که احتمال باردار شدن پس از یک ماه رابطه جنسی محافظت نشده تقریباً ۲۵٪ است. این میزان پس از دوازده ماه به ۸۵ تا ۹۰ درصد افزایش می یابد.
  2. از تلقیح داخل رحمی (IUI) یا لقاح آزمایشگاهی (IVF).

با این حال، احتمال بسیار کمی وجود دارد که از فعالیت جنسی غیر دخولی باردار شوید.

باردار شدن بدون رابطه جنسی

شما می‌توانید از فعالیت جنسی غیر دخولی باردار شوید

بارداری از نظر تئوری می تواند هر زمان که یک اسپرم و تخمک بالغ با هم تماس پیدا کنند اتفاق بیفتد، نه فقط در حین آمیزش جنسی. به عنوان مثال، اگر اسپرم زنده از طریق انگشتان یا اسباب بازی جنسی وارد بدن شود، ممکن است حاملگی رخ دهد. اما، این وضعیت «به طور استثنایی نادر» توصیف می‌شود اما در هر صورت می‌بینیم که امکان باردار شدن بدون رابطه جنسی وجود دارد.

علاوه بر این، در صورت انزال مرد در ورودی واژن یا اگر مایع پیش انزال در آنجا رسوب کند، پتانسیل بعیدی برای بارور شدن تخمک برای اسپرم وجود دارد. مایع پیش انزال مایعی است که در حین رابطه جنسی از آلت تناسلی آزاد می شود، و در حالی که مطالعات متفاوت هستند، کارشناسان فکر می کنند که ممکن است برخی از اسپرم های زنده در مایع قبل از انزال وجود داشته باشد.

با این حال، «در صورت عدم مقاربت، احتمال باردار شدن بدون رابطه جنسی بسیار کم است».

این احتمال نیز وجود دارد که تعاریف مختلف از رابطه جنسی می تواند در داستان باردار شدن افراد “بدون داشتن رابطه جنسی” نقش داشته باشد. به عنوان مثال، اگر کسی رابطه جنسی را به عنوان رابطه جنسی دخولی تعریف کند که در آن هر دو طرف به ارگاسم می‌رسند، باز هم کاملاً ممکن است که حاملگی بدون این اتفاق رخ دهد. ارگاسم زن برای بارداری ضروری نیست، و در حالی که بارداری در صورتی که یک مرد به ارگاسم و انزال برسد، شایع تر است، اما عامل الزامی نیست.

روش‌های باردار شدن بدون رابطه جنسی و دخول چگونه است؟

اگر می‌خواهید باردار شوید اما رابطه جنسی دخول برای شما دردناک است، ممکن است بخواهید گزینه‌های جایگزین و امکان باردار شدن بدون رابطه جنسی را در نظر بگیرید. یکی از شرایط واضحی که در آن می‌توانید بدون رابطه جنسی نافذ باردار شوید، درمان‌های باروری است. دو روش متداول عبارتند از:

  • IUI (تلقیح داخل رحمی): یعنی زمانی که اسپرم در یک ظرف استریل جمع آوری می شود، شسته می شود و غلیظ می شود و سپس در حین تخمک گذاری داخل رحم قرار می گیرد.
  • IVF (لقاح آزمایشگاهی): که زمانی است که تخمک ها و اسپرم ها به طور جداگانه برداشت می شوند و در یک پتری دیش در معرض یکدیگر قرار می گیرند تا ببینند آیا لقاح اتفاق می افتد یا خیر. اگر لقاح رخ دهد، یک یا چند جنین در رحم قرار می گیرد.

چگونه با انجام رابطه جنسی ایمن از بارداری ناخواسته جلوگیری کنیم؟

پیروی از دستورالعمل های رابطه جنسی ایمن و پیشگیری می تواند احتمال بارداری ناخواسته را به شدت کاهش دهد. در صورت استفاده صحیح، کنترل بارداری بسیار موثر است. گزینه های رایج عبارتند از:

  • دستگاه داخل رحمی (IUD): دستگاه IUD وسیله ای کوچک به شکل t است که پزشک آن را داخل رحم قرار می دهد. در حال حاضر، دو نوع IUD موجود است: یک IUD مسی که غیر هورمونی است، و دیگری IUD هورمونی لوونورژسترل. آی یو دی های مسی تا ۱۰ سال و آی یو دی های هورمونی تا ۳ تا ۵ سال موثر هستند. احتمال باردار شدن با IUD بین ۰.۱٪ تا ۰.۸٪ است.
  • قرص های ضد بارداری . داروهای ضد بارداری خوراکی زمانی که به درستی استفاده شوند ۹۹ درصد موثر هستند. با این حال، استفاده صحیح مستلزم مصرف قرص هر روز در همان زمان است. از آنجایی که فراموش کردن یا سهل انگاری در مصرف قرص‌ها آسان است، آمارها نشان می‌دهند که قرص‌ها حدود ۹۱ درصد در همه زنان مؤثر است.
  • استفاده از کاندوم: در صورت استفاده صحیح، کاندوم تقریباً ۹۸ درصد در جلوگیری از بارداری مؤثر است. آنها بر خلاف سایر گزینه های کنترل بارداری از عفونت های مقاربتی نیز محافظت می کنند. با این حال، برای محافظت بهینه، کاندوم را با روش دیگری از پیشگیری از بارداری ترکیب کنید.

سایر روش های پیشگیری از بارداری عبارتند از: ایمپلنت های ضد بارداری، واکسن، برچسب های پوستی، حلقه های واژن و خودداری از رابطه جنسی.

باردار شدن بدون رابطه جنسی

سخن آخر

در نهایت، در حالی که باردار شدن بدون رابطه جنسی یا به عبارتی لقاح از رابطه جنسی غیر دخول بسیار نادر است، اما غیر ممکن نیست و به‌ عنوان «نگرانی جدی» تلقی نمی شود، اما «داشتن رابطه جنسی در خارج از واژن می‌تواند به سرعت به رابطه جنسی دخولی تبدیل شود، و به این ترتیب، حاملگی‌های ناخواسته اتفاق می‌افتد».

به منظور جلوگیری از باردار شدن بدون رابطه جنسی و سایر بارداری‌های ناخواسته، متخصصان توصیه می‌کنند در مورد روش‌های پیشگیری از بارداری تحقیق کنید و چیزی را پیدا کنید که بهترین استفاده و کارایی را برای شما دارد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.