طعنه کوک به فیسبوک:

شرکتی که بر مبنای فریب کاربران بنا نهاده شده باید اصلاح شود

مدیرعامل اپل از غول‌های فناوری به خاطر سوءاستفاده از اطلاعات کاربران انتقاد کرد و خواستار اصلاح سیاست‌های فروش داده‌های کاربران برای تبلیغات هدفمند شد.

تیم کوک، پنج شنبه هفته گذشته در کنفرانس کامپیوترها، حریم خصوصی و حفاظت از داده (Computers, Privacy & Data Protection) که به شکل آنلاین برگزار شد، اعلام کرد: «اگر کسب و کاری بر مبنای فریب دادن کاربران، سوءاستفاده از داده‌ها و انتخاب‌هایی که اصلاً انتخاب نیستند بنا شده، دیگر سزاوار تعریف کردن نیست، باید آن را اصلاح کرد.»

مدیرعامل اپل بدون اشاره کردن به شرکتی خاص از الگوریتم‌های آن‌ها که برای پخش اخبار جعلی و تئوری‌های توطئه با هدف درگیر کردن کاربران طراحی شده‌اند، انتقاد کرد و هشدار داد که این قبیل سیستم‌ها قدرت تنزل دادن جامعه را داشته و عواقبی همچون دو قطبی کردن، از میان بردن اعتماد و خشونت را خواهند داشت.

کوک باری دیگر تأکید کرد که ایالات متحده به قانونی مشابه قانون مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا (GDPR) نیاز دارد. وی افزود حالا وقتش رسیده تا با یک توافق جهانی از احترام گذاشته شدن به سیاست جمع‌آوری حداقل داده‌ها از کاربران (Data minimization) و رعایت امنیت اطلاعات در دنیا اطمینان حاصل کرد.

اپل یکی از اولین گام‌ها در حفاظت هر چه بیشتر از حریم خصوصی را برداشته و قرار است در بروزرسانی آینده iOS، ردیابی کاربران در اپ‌ها و وب سایت‌ها را منوط به اجازه کند. پیش‌بینی می‌شود درصد بالایی از کاربران چنین اجازه‌ای را ندهند که می‌تواند در نمایش تبلیغات هدفمند اختلال ایجاد کرده و درآمدزایی شرکت‌هایی مثل فیسبوک و کمپانی‌های دیگر را تحت تأثیر قرار دهد.

فیسبوک یکی از مخالفان سرسخت این قابلیت بوده و معتقد است می‌تواند به کسب و کارهای کوچک ضرر زده و درآمدزایی این شرکت را کاهش دهد. گروهی از تبلیغ کنندگان آنلاین در فرانسه اپل را به انحصارطلبی متهم کرده و به ناشران هشدار داده اند که سیاست جدید اپل می‌تواند درآمد ناشی از تبلیغات آنها را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. اپل مدعی است قابلیت جدید به کاربران شفافیت بیشتری درباره داده‌های آنها می‌دهد و در عین حال تبلیغات سودمند را امکان پذیر می‌کند.

کوک و مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، سابقه‌ای طولانی در دعوای لفظی دارند. برای نمونه، کوک در کنفرانس حریم خصوصی که سال ۲۰۱۸ در بروکسل برگزار شد، به شدت از فیسبوک و دیگر شرکت‌های سیلیکون ولی به خاطر جمع‌آوری اطلاعات کاربران انتقاد کرد و خدمات آنها را شبیه «جاسوسی» نامید.

البته اپل هم به خاطر اتخاذ سیاست‌های انحصارطلبانه در اپ استور و سیستم پرداخت آن زیر تیغ انتقادات است و شرکت‌های مختلف از جمله اپیک گیمز پرونده‌ای علیه آن تشکیل داده‌اند که می‌تواند عواقبی همچون جریمه‌های مالی سنگین و حتی تجزیه را در اتحادیه اروپا به دنبال داشته باشد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.