نقش رایانش ابری در فضای ابری یا Cloud Storage

اصطلاحات «فضای ابری» و »محاسبات ابری» اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. ممکن است کسی وسوسه شود که معنی آن‌ها را یکسان در نظر بگیرد، اما این دور از واقعیت است.

اصطلاحات «فضای ابری» و «محاسبات ابری» اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. ممکن است کسی وسوسه شود که معنی آنها را یکسان در نظر بگیرد، اما این دور از واقعیت است. به همان اندازه که رایانش ابری و ذخیره سازی ابری مشترکات زیادی دارند و از یک منبع (کلود) مشتق شده اند، در واقع مفاهیم متفاوتی هستند. در این مقاله به بررسی تفاوت های این مفاهیم و همچنین نقش رایانش ابری در فضای ابری می پردازیم؛ اما ابتدا تعریفی ساده از هرکدام را بررسی خواهیم کرد:

نقش رایانش ابری در فضای ابری یا Cloud Storage

فضای ابری (Cloud Storage)

هنگامی که یک فرد برای اولین بار به ذخیره سازی ابری فکر می کند، احتمالاً به ذخیره فایل ها (به عنوان مثال: آهنگ ها، ویدیوها و برنامه ها) در یک سرور راه دور فکر می کند تا هر زمان که به آنها نیاز داشت از چندین دستگاه آنها را بازیابی کند. این درست است! فضای ابری اساساً سیستمی است که به شما امکان می دهد داده ها را همانطور که در رایانه ذخیره می کنید؛ در اینترنت ذخیره کنید.

 فرقی نمی‌کند در مورد Google Drive، DropBox یا iCloud صحبت کنید، تعریف کلود استوریج یکسان باقی می‌ماند. خرید فضای ابری به شما امکان می دهد داده ها را از طریق اینترنت در سرورهای مبتنی بر ابر بارگذاری کنید. هنگامی که داده های خود را در Cloud Storage ذخیره کردید، شما یا هر شخص دیگری که به آن دسترسی دارید، می توانید ادامه دهید و از چندین دستگاه با استفاده از اینترنت به عنوان یک رسانه به آن دسترسی داشته باشید.

نقش رایانش ابری در فضای ابری یا Cloud Storage
فضای ذخیره‌سازی ابری با توجه به مقیاس‌پذیر بودن و قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارد می‌تواند راه حل مناسب و ایمنی برای ذخیره‌سازی اطلاعات شما به شمار رود.

فواید فضای ذخیره ابری

کسب و کارها از فضای ابری برای ذخیره اسناد و به اشتراک گذاری آنها با دیگران استفاده می کنند. این به حفظ اسناد و فایل های مهم شما کمک می کند و در عین حال به شما فرصت بهتری برای همکاری در پروژه با افراد دیگر از طریق اشتراک گذاری دیتا می دهد که می توانید از آن برای ذخیره فایل های رسانه ای و ایمیل ها استفاده کنید. فضای ذخیره سازی اطلاعات تقریبا نامحدودی را در اختیار شما قرار می دهد. همچنین، ارزان تر و ایمن تر از رسانه های ذخیره سازی سنتی است. جای تعجب نیست که ذخیره سازی ابری به سرعت جایگزین سیستم های ذخیره سازی فیزیکی می شود!

رایانش ابری چیست؟

کلود کامپیوتینگ و مدل‌های (IaaS-SaaS-PaaS)، رایانش ابری یک اصطلاح کلی است که یک سیستم محاسباتی مبتنی بر اینترنت متشکل از تعداد زیادی رایانه و سایر دستگاه‌ها را مشخص می‌کند که در آن تعدادی از چیزها مانند زیرساخت رایانه، دسترسی به برنامه‌ها، نرم‌افزار، قدرت پردازش و غیره به اشتراک گذاشته می‌شوند.

تقریباً کل دنیای دیجیتال، چه بچه‌ای باشد که یک بازی آنلاین را روی کنسول بازی خود بازی می‌کند یا یک سری از متخصصان فناوری که سعی در ایجاد یک برنامه پیام‌رسان دارند، به ابر متصل هستند. برخی از بزرگ‌ترین نام‌های دنیای دیجیتال امروزی، از جمله گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت و آمازون، برای ادامه کسب‌وکار خود به رایانش ابری متکی شده اند.

چرا به آن «ابر» می گویند؟

به لطف نام آن، برخی از مردم تمایل دارند فکر کنند که رایانش ابری با ابرهای واقعی ارتباط دارد، اما قطعا این دو به هیچ وجه به هم مرتبط نیستند! جالب است که نماد ابر اغلب برای نشان دادن اینترنت در نمودارهای فنی و فلوچارت ها استفاده می شود. حدس زده می‌شود که این عمل در معرفی اینترنت به عنوان یک ابر منجر به محبوبیت اصطلاح «رایانش ابری» شده است.

دسته بندی رایانش ابری

همانطور که قبلا ذکر شد، رایانش ابری اصطلاحی است که مجموعه ای از منابع و خدماتی را در بر می گیرد که از طریق اینترنت در دسترس هستند. رایانش ابری را می توان به سه دسته کلی (یا مدل های خدماتی) تقسیم کرد:

نقش رایانش ابری در فضای ابری یا Cloud Storage
خرید فضای ابری برای ذخیره سازی فایل‌ها باعث کاهش هزینه‌های اضافی شده و دسترس پذیری به اطلاعات و داده‌ها را در هر زمان و مکانی با اتصال به اینترنت فراهم می‌کند.

زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS)

این نوع رایانش ابتدایی ترین مدل سرویس ابر است. تحت این شرایط، شرکت‌های غول‌پیکر فناوری مانند گوگل و آمازون مستقیماً هزاران زیرساخت محاسباتی را به سایر شرکت‌ها یا مشتریان خرده‌فروش اجاره می‌دهند. Google Drive یک مثال بسیار خوب در این مورد می باشد، جایی که یک کاربر با ذخیره فایل‌ها به صورت رایگان (تا سقف معین) در Drive از IaaS استفاده می‌کند.

پلتفرم به عنوان یک سرویس (PaaS)

اینجاست که «فروشندگان» یک پلتفرم توسعه را به سایر شرکت‌ها با توجه به اولویت‌ها و نیازهایشان ارائه می‌دهند. با استفاده از این مدل سرویس، توسعه دهندگان برنامه نیازی به نگرانی در مورد هزینه خرید و نگهداری لایه های نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز برنامه خود ندارند. برخی از ارائه دهندگان معروف PaaS شامل خدمات وب آمازون، Microsoft Azure و موتور Google App هستند.

نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS)

تحت این مدل خدمات، مشتریان مستقیماً از نرم‌افزارهای کاربردی و دیتابیس ارائه‌شده توسط یک ارائه‌دهنده خدمات استفاده می‌کنند و هزینه آن را با توجه به استفاده خود پرداخت می‌کنند.

نقش رایانش ابری در فضای ابری چیست؟

شما از فضای ابری برای ذخیره و نگهداری داده ها استفاده می کنید. از سوی دیگر، رایانش ابری برای کار و تکمیل پروژه های مشخص شده استفاده می شود. رایانش ابری با کلود استوریج مرتبط است، زیرا قبل از اینکه بتوانید از سیستم های رایانش ابری استفاده کنید، باید داده ها را به ابر (ذخیره سازی ابری) منتقل کنید.

 با این حال، هنگامی که داده‌ها به ابر منتقل می‌شوند، شما می‌توانید آن‌ها را پردازش کرده و آنها را بر بستر اینترنت ارسال کنید. بنابراین بعد از تهیه فضای ابری ارزان و معتبر شما از فضای ذخیره‌ای که در اختیارتان قرار می گیرد و با تکنولوژی رایانش ابری کار می کند، می توانید اطلاعات خود را بصورت ایمن بر بستر اینترنت محافظت کنید.

جمع‌بندی

زمانی که فایلی را در فضای ابری آپلود می‌کنید، می‌توانید آن را در یک دیتاسنتر که تنها چند مایل دورتر از خانه شما قرار دارد یا در مکانی دور  در  هرجای جهان ذخیره کنید. این روش ذخیره سازی دیتا در دیتاسنتر راه دور و دسترسی به آنها در هر زمان از طریق اینترنت  ذخیره سازی ابری نامیده می شود.

 از سوی دیگر، رایانش ابری از قدرت اینترنت برای برون سپاری وظایف به سیستم و یا شبکه دیگری استفاده می کند. اینها کارهایی هستند که معمولاً شخصاً روی رایانه خود انجام می دهید (یعنی پشتیبان گیری در یک درایو خارجی یا پردازش پیچیده با شبکه ای از رایانه های مورد استفاده در مشاغل). این قبیل اقدامات اغلب در محیط ابری امن تر انجام می شوند.  توجه داشته باشید که فضای ابری تنها جزئی از رایانش ابری است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.