ستاری در دیدار با وزیر تحقیقات سوریه:

فروش شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به ۱۲ میلیارد دلار رسید

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اعلام آمادگی ایران برای تعامل با سوریه در راستای گسترش زیست بوم فناوری و نوآوری، از فروش ۱۲ میلیارد دلاری شرکت های دانش بنیان ایرانی در سال خبر داد.

به گزارش « فاواپرس» به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری که در رأس هیأت تجاری و فناوری به سوریه سفر کرده است، در نخستین روز این سفر با بسام ابراهیم وزیر تحقیقات و آموزش عالی سوریه دیدار و بر توسعه همکاری‌های علمی و فناوری دو کشور تاکید کرد.

در این سفر فناوری و تجاری ۴۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری را همراهی می‌کنند. شرکت‌هایی که همگی محصولات و خدمات ایران‌ساخت دارند و این سفر مسیر را برای توسعه بازار آنها هموار می‌کند. در این سفر قرار است سومین خانه نوآوری و صادرات ایران پس از چین و کنیا در کشور سوریه راه‌اندازی شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این دیدار با بیان اینکه در ایران دود ۵ میلیون دانشجو داریم، جوانانی خلاق که با اتکا به نوآوری آنها می‌توان اقدامات مناسبی انجام داد، گفت: از نظر تعداد مقالات نیز ایران رتبه ۱۵ را دارد. اما آنچه در این میان برایمان مهم است استفاده از این نیروی خلاق و بستر و ارزش آفرینی آن در اقتصاد است. موضوعی که در مدت ۱۰ سال باید نتیجه آن را دید.

وی با اشاره به شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری در ایران از ۷ سال گذشته تاکنون گفت: در این زیست بوم بازیگران زیادی نقش آفرینی می‌کنند که می‌توان به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری، شتابدهنده‌ها و صندوق‌های خطر پذیر اشاره کرد. در این زیست بوم ایده‌ها و خلاقیت‌ها به محصول تبدیل می‌شود. محصولی فناورانه که نیازهای مردم را رفع می‌کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: اکنون چند صد مرکز نوآوری، بیش از ۵۰ پارک علم و فناوری، حدود ۱۰ هزار استارت‌آپ و بیش از ۵۰ هزار شرکت دانش بنیان در این زیست بوم فعالیت می‌کنند.

فروش بیش از ۱۲ هزار میلیارد دلار توسط شرکت‌های دانش بنیان و خلاق

ستاری با ابراز تمایل از دیدار وزیر تحقیقات و آموزش عالی سوریه از این زیست بوم، بیان کرد: بزرگترین استارت‌آپ‌های منطقه در حوزه‌های نانو فناوری، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوا و فضا متعلق به ایران است. فروش این شرکت‌ها و نقش آفرینی آنها در اقتصاد مهم است. فروش این شرکت‌ها به بیش از ۱۲ میلیارد دلار در سال رسیده و این اقتصاد در حال طعنه زدن به اقتصاد نفتی و در حال توسعه است. تکیه به نیروی جوان و خلاق این اقتصاد را پیش می‌برد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: ظرف سه سال گذشته موفق شدیم ۱۰ هزار و ۵۰۰ متخصص ایرانی مشغول به تحصیل در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا را به ایران بازگردانیم. دولت‌های دو کشور باید پل ارتباطی میان محققان دو کشور باشند تا مسیر ارتباط آنها هموار شود و تعامل‌ها گسترش یابد.

رئیس ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به پیشرفت‌های نانو در ایران گفت: در ایران تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی و ۹۸ درصد داروها را تولید داخل کرده‌ایم و همه این اقدامات به همت زیست بوم فناوری و نوآوری انجام شده است.

توسعه همکاری‌های علمی دوجانبه

در ادامه این دیدار نیز، بسام ابراهیم وزیر تحقیقات و آموزش عالی سوریه با بیان اینکه خوشبختانه در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه توافقاتی بین دانشگاه‌های ایران و سوریه و مراکز خلاقیت دمشق وجود آمده است، افزود: با توجه به گفتگوهای انجام گرفته، علاقه‌مند هستم که این نشست با محورهایی مانند پزشکی، درمانی، بهداشتی، به ویژه بیمارستان‌های آموزشی سوریه برگزار شود.

وزیر تحقیقات و آموزش عالی سوریه ضمن برشمردن، پیوندهای تاریخی، اقتصادی و سیاسی دو ملت، گفت: لازم می‌دانم از رهبر معظم انقلاب، دولت و مردم ایران، به خاطر ایستادگی در کنار سوریه، در جنگی ۱۰ ساله تشکر کنم. اول ایران و بعد روسیه، برای عادی سازی شرایط زندگی، اقتصادی، در کنار ما ایستادند و مناسبات علمی ما، روز به روز در حال گسترش است.

ابراهیم با تاکید بر ظرفیت‌های عظیم همکاری، بیان کرد: همکاری دو سویه می‌تواند در چهارچوب تبادل استاد و دانشجو افزایش یابد. من و سایر همکارانم، خوب می‌دانیم که ایران به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است. رتبه اول در سطح منطقه و جهان اسلام در حوزه نانو و سایر حوزه‌های فناوری، از جمله دستاوردهای چشمگیر دوست خوب ما جمهوری اسلامی ایران است.

ابراهیم گفت: در سوریه پزشکانی داریم که به ایران اعزام شده‌اند و در زمینه‌های چون سلول‌های بنیادی، دوره دیده‌اند. در سطح جهانی ۹ هزار قلم محصول در حوزه نانو تولید می‌شود که سهم ایران از این مقدار عدد قابل توجه ۵۰۰ قلم است. به همین دلیل علاقه‌مند هستیم از تجربه شما در حوزه نانو استفاده کنیم.

دمشق محملی برای توسعه تبادلات علمی می‌شود

این عضو کابینه دولت سوریه با اشاره به برخی حوزه‌های علمی دارای اولویت در این کشور، افزود: به عنوان اولین گام، در دوره جدید از همکاری‌های علمی دوجانبه، دانشگاه دمشق می‌تواند محمل خوبی برای توسعه همکاری و تبادلات علمی باشد. علاوه بر این، می‌خواهیم از حمایت ایران برای تجهیز بیمارستان‌های آموزشی سوریه، برخوردار باشیم. با نگاهی گذارا به آموزش عالی سوریه، خواهید دید که ما ۸ دانشگاه دولتی و ۸۰۰ هزار دانشجو داریم که رایگان تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: ۴ مدرسه عالی، ۲۰۰ انستیتو و ۲۳ دانشگاه خصوصی نیز داریم که ۷۰ هزار دانشجو در آنها تحصیل می‌کنند. علاوه بر آنها، مراکز علمی و آموزشی داریم که تحت پوشش وزارت خانه تحقیقات و آموزش عالی هستند. از جمله می‌توان به هیئت عالی اختراعات و خلاقیت‌ها و هیئت عالی پژوهش‌های علمی اشاره کرد که که زیر نظر ما در وزارت تحقیقات و آموزش عالی فعالیت می‌کنند و آماده همکاری با نهادهای جمهوری اسلامی ایران هستند.

ابراهیم، با اشاره به جزئیات مورد علاقه دو طرف، افزود: چیزی که می‌خواهم در مورد آن صحبت کنم، ۱۲ بیمارستان آموزشی است که تحت نظر ما هستند. وظیفه آنها تربیت دانشجو و آموزش درمان است، این خدمات رایگان یا با هزینه بسیار ناچیز انجام می‌شود. این بیمارستان‌ها می‌توانند از طریق فناوری ایرانی تجهیز شوند. با تلاش‌های شما بنا داریم، دو توافق و برنامه اجرایی با وزارت علوم و دیگری با وزارت بهداشت سوریه، به امضا برسانیم.

وزیر تحقیقات و آموزش عالی سوریه در توضیح رتبه و جایگاه علمی این کشور، گفت: از طریق جذب همکاران جوان پژوهشگر و دوستدار علم، توانستیم گام‌های بلندی برداریم. در ریاضیات رتبه اول و در رباتیک نیز همین رتبه را به دست آوریم. دانشگاه‌های ما همچنین در مسابقات مختلف جهانی شرکت می‌کنند. مثلاً در انفورماتیک، صاحب مقام هستیم. در این جلسه تلاش می‌کنیم که دانشگاه‌های دو کشور بتوانند با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند در سفر آتی خودم به ایران نیز امکان عقد تفاهم‌نامه‌های بیشتری وجود دارد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.