قطب مغناطیسی زمین در حال جابجایی است / خطرات این اتفاق چیست؟

میدان مغناطیسی زمین همان چیزی است که سیاره ما را از تابش مضر فضایی محافظت می کند. اما این سپر محافظی ممکن است به زودی دچاربه تحول و تهدید کننده زندگی کره زمین شود.

به گزارش « فاواپرس»، در صورت لغزش قطب ها، شیوه زندگی مدرن ما می تواند از بین برود.

آیا می دانید زمین دارای دو قطب شمال است؟ قطب شمال جغرافیایی که هرگز تغییر نمی کند و قطب شمال مغناطیسی که همیشه در حال حرکت است و در حال حاضر با سرعت بیشتری از حد معمول حرکت می کند.

طی 150 سال گذشته، قطب شمال مغناطیسی 685 مایل به شمال کانادا منحرف شده است. اما در حال حاضر 25 مایل در سال به سمت شمال غربی در حال تغییر است.

ما در شرف تجربه چیزی هستیم که بشر قبلاً هرگز ندیده است. اکنون در سطح کره زمین فقط یک آهنربا میله ای است. قطب نمای ما فقط به یک قطب در یک زمان اشاره می کند زیرا یک سیستم دو قطبی غالب وجود دارد.

اما گاهی اوقات زمین فقط یک قطب مغناطیسی شمالی و جنوبی ندارد. شواهد نشان می دهد که سیاره ما همزمان چهار، شش و حتی هشت قطب داشته است. این همان چیزی است که هنگام چرخش قطب های مغناطیسی در گذشته اتفاق افتاده و وقتی این اتفاق دوباره رخ دهد، خبر خوبی برای انسان نخواهد بود.

حال ممکن است فکر کنید، هشت قطب باید از دو قطب بهتر باشد. اما واقعیت این است که چندین میدان مغناطیسی با یکدیگر می جنگند. این می تواند طی یک تلنگر قطبی، میدان مغناطیسی محافظ زمین را تا 90درصد ضعیف کند.

میدان مغناطیسی زمین همان چیزی است که ما را در برابر اشعه مضر فضایی محافظت می کند؛ می تواند به سلولها آسیب برساند، باعث سرطان شود و مدارهای الکترونیکی و شبکه های الکتریکی را ذوب کند. این امر می تواند هواپیماها را در معرض سطح بالاتری از تابش قرار دهد و پروازها را از ایمنی کمتری برخوردار سازد.

این امر همچنین می تواند قطب نمای داخلی بسیاری از حیواناتی را (که از میدان مغناطیسی برای پیمایش استفاده می کنند) مختل کند. حتی می تواند مکان های خاصی از کره زمین را برای زندگی بسیار خطرناک کند. اما آنچه که دقیقاً در سطح رخ خواهد داد نسبت به آنچه بدون شک در فضا اتفاق خواهد افتاد کمتر مشخص است.

بدون آن تابش شدید کیهانی و خورشیدی باعث سرخ شدن مدارها و افزایش خطر سرطان در فضانوردان می شود. آخرین باری که قطب ها معکوس شدند 780 هزار سال پیش بود، بنابراین به نظر نمی رسد که ما رکوردی در این زمینه داشته باشیم.

تصور اینکه شیوه مدرن زندگی ما بانکداری، بورس اوراق بهادار، ردیابی موشک و جی پی اس به نتیجه چیزی متکی است که نه می توانیم پیش بینی و نه آن را کنترل کنیم، دلهره آور است. یک مطالعه تا آنجا پیش بینی کرد که طوفان غول پیکر خورشیدی می تواند تا 41.5 میلیارد دلار در روز برای ایالات متحده هزینه بار کند.

ممکن است نتوانیم این اتفاق را متوقف کنیم؛ اما حداقل می توانیم اقداماتی را برای به حداقل رساندن آسیب وارد کنیم. اولین گام این است که بفهمید در این زمین آشفته چه می گذرد. ماهواره های SWARM آژانس فضایی اروپا دقیق ترین داده ها را درباره قدرت میدان مغناطیسی زمین جمع آوری می کنند. در حال حاضر، آنها می توانند بزرگترین امید ما برای حل این معما باشند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.