دبیر شورای عالی فضای مجازی مطرح کرد؛

ایجاد گذرگاه‌های امن اطلاعات در شبکه ملی

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: نگرانی هایی از انتشار آسیب پذیری ها در جریان شبکه ای شدن وجود دارد که در شبکه ملی اطلاعات با ایجاد گذرگاه های امن به این موضوع به خوبی پرداخته شده است.

به گزارش « فاواپرس» به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی در بیستمین جلسه کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی با بیان این مطلب افزود: مرکز ملی فضای مجازی کشور نه تنها بر تعامل پذیری دولت به دولت تاکید دارد بلکه به دنبال تعامل پذیری دولت به کسب و کار و دولت به شهروندان برای ایجاد انسجام لازم میان دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی در حوزه الکترونیک به صورت شبکه‌ای است.

وی با بیان اینکه ایجاد این کارگروه در راستای اهداف شبکه ملی اطلاعات بوده است، گفت: یکی از مباحث مهم مرکز ملی فضای مجازی در ایجاد این کارگروه بحث پایداری مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) بود که مهمترین اصل در پایداری بحث امنیت این مرکز است که باید به سطح بهتری از پایداری در حوزه‌های کارکردی و اعتمادسازی لازم برای تمامی کاربران دست یابد. در این رابطه اقدامات خوبی در دست انجام است و امیدوارم در سال ۱۴۰۰ اقدامات لازم نهایی شود.

فیروزآبادی در خصوص اهمیت حریم خصوصی تاکید کرد: باید از تمرکز اطلاعات در یک نقطه خاص حتی مرکز تبادل اطلاعات اجتناب کرد چرا که اگر اطلاعات در یک مرکز متمرکز شود زیان خالص است و علاوه بر مرگ تدریجی اطلاعات به دلیل عدم به‌روزرسانی، سازمان‌ها نمی‌توانند برای پرورش سرویس‌های جدید اقدام کرده و نوآوری کاهش می‌یابد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به نگرانی‌های امنیتی در جریان شبکه‌ای شدن اطلاعات، تصریح کرد: نگرانی از انتشار آسیب پذیری ها در جریان شبکه‌ای شدن وجود دارد که در شبکه ملی اطلاعات با ایجاد گذرگاه‌های امن به این موضوع به خوبی پرداخته شده است. در دولت الکترونیک نیز وظیفه اصلی بر عهده مرکز تبادل اطلاعات و سازمان فناوری اطلاعات است و در صورت ورود آسیب پذیری به شبکه طرفین خدمت باید پاسخگو باشند چرا که علاوه بر مرکز تبادل اطلاعات، هر سازمانی باید مدافع حریم خصوصی کاربران خود باشد.

فیروزآبادی با بیان اینکه باید از فرصت پیش آمده در همکاری تمامی قوای کشور برای ایجاد دولت الکترونیک و خدمات برای تحول دیجیتالی به خصوص در زمان همه گیری کرونا استقبال کنیم، گفت: شورای عالی فضای مجازی، مجلس شورای اسلامی و شورای اجرایی فناوری اطلاعات مصوبات کاربردی در این حوزه دارند و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی این امر تاکنون بر این مهم تاکید داشته و بر همین اساس شاهد عملکرد موفق این کارگروه طبق گزارش‌های ارائه شده در اجرایی شدن مصوبات هستیم.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.