نظام صنفی رایانه‌ای کاملا صنفی است نه سیاسی و اجتماعی

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، گفت: نظام صنفی رایانه‌ای کاملا صنفی است نه سیاسی و نه اجتماعی است لذا چه بزرگوارانی ورود می کنند به مدیریت ارشد کشور ما نظر مثبت و منفی نداریم بلکه آنچیزی که به دقت روی آن پافشاری می‌شود هر بزرگواری که می خواهد خود را در معرض رای‌گیری قرار دهد اگر در حوزه فناوری و نواوری‌های نوظهور به خصوص ارتباطات برنامه‌ای دارد ما آماده هستیم که برنامه‌های آنها را ارزیابی و حمایت کنیم.

به گزارش « فاواپرس» حسین اسلامی رییس نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در نشست خبری هیات مدیره دوره ششم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران،با اشاره به جسات و نشست‌های برگزار شده مرتبط با این سازمان گفت:سه کارگروه مرتبط یا اصلاح اساسنامه و بحث بودجه و بودجه و درآمدزایی و کارگروه مرتبط با مباحث بازمهندسی مجموعه کمیسیون‌ها، بازمهندسی دبیرخانه برگزار شده است. می توان گفت حجم فعالیت در نصر تهران بسیار گسترده است که به صورت نمونه به آنها اشاره شد.
وی تصریح کرد: برای اینکه شاهد تحول در نصر تهران باشیم نیازمند تغییر و تحول در خود دبیرخانه نیز هستیم. امیدوارم در ابتدای فروردین با اردیبهشت خروجی‌های یکی دوتا از این کارگروه‌ها داشته باشیم تا بتوانیم اطلاع‌رسانی کنیم.

اسلامی ادامه داد: نشستی با مجموعه هیات مدیره مهتا یا اتحادیه صادرکنندگان مخابرات نیز برگزار شد که در آن نقاط مشترک مورد بررسی قرار گرفت.همچنین مباحث آینده از جمله انتخابات پرداخته شد. نظام صنفی رایانه‌ای کاملا صنفی است نه سیاسی و نه اجتماعی است لذا چه بزرگوارانی ورود می کنند به مدیریت ارشد کشور ما نظر مثبت و منفی نداریم بلکه آنچیزی که به دقت روی آن پافشاری می‌شود هر بزرگواری که می خواهد خود را در معرض رای‌گیری قرار دهد اگر در حوزه فناوری و نواوری‌های نوظهور به خصوص ارتباطات برنامه‌ای دارد ما آماده هستیم که برنامه‌های آنها را ارزیابی و حمایت کنیم.

وی افزود: مجموعه صنف بخش خصوصی را مدیریت می کند اما گاهی اوقات شاهد هستیم که برای مجلس یا سایر نهاد از بخش خصوصی دعوت به عمل می‌آید اما باید گفت که چند نفر از بخش خصوصی این بخش را مدیریت نمی‌کند. نظام صنفی رایانه‌ای این افتخار را دارد که در حوزه فاوا با انتخابات مبتنی بر قانون و مصوبات مجلس و هیات دولت و وزیران تشکیل شده است.

اسلامی گفت: حوره فناوری اطلاعات دیگر مثل گذشته نسیت که تنها یک سازمان یا یک وزارتخانه را تحت تاثیر قرار دهد بلکه تمام ارگان‌ها و صنایع را در یک فضای دیجیتال از حوزه فاوا تاثیر جدی می‌پذیرند. ما نگاه‌های بخش خصوصی برنامه‌ها، پیشنهادات را فارغ از رنگ وبوی سیاسی به همه دوستان علاقمند در این حوزه مشارکت کنند ارائه می‌دهیم. همینطور از افرادی که خودشان را برای انتخابات شورای شهر آماده می‌کنند در تهران این آمادگی را داریم که از آنها حمایت کنیم.

وی ادامه داد: انتخابات شورای مرکزی در هیات عمومی برگزار شده بود اولین جلسه نیز برگزار شد و آقای خوارزمی به عنوان رئیس انتخاب شدند. تا به حال در خیلی از دوره‌های رئیس نصر تهران و کشور یک فرد بوده است و این باعث شده که همکاری خوبی با دبیرخانه ها صورت گیرد. شاهد گوشه‌های مثبتی در حوزه فناوری بودیم از جمله در حوزه احراز هویت غیرحضوری، سجام، محتوا بر بستر فناوری، مجموعه هایی در بخش اینترنت، همچنین تجارت الکترونیک نیز بیش از پیش افزایش یافته است.

رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اظهار کرد: در کنار این موارد جلسه ای مربوط به فشار بر فعالان رمزارز نیز برگزار شد آنهایی که ماین می‌کنند یا تبادلات را انجام می‌دهند. هیچ فرد عضو نظام صنفی رایانه‌ای و هیچ کسب وکار عضو نباید نگران باشد که تنهاست ما حتما در نظام صنفی رایانه‌ای همراهی‌های لازم را انجام می‌دهیم. جلسه ای در رابطه با اینترنت با حضور نمایندگان سازمان تنظیم مقررات در خصوص مصوبه مجلس مبنی برافزایش 10درصدی بررسی شد. خواهش ما از مجلس این بوده مقتی موضوعات مرتبط با فناوری اطلاعات تصمیم گیری می‌شود نظر اعضای صنف را کسب کنند. ممکن است این نظرات همسو یا گاهی اغتراق باشد. مطالبه ماست و پافشاری می کنیم و انتظار داریم که به این پافشاری تمکین بکنند اخذ نظر کارشناسی صنف به عنوان نماینده واقعی بخش خصوصی است.

براساس گفته‌های اسلامی باید مواظبت‌های لازم راجع به گران‌تر نشدن قیمت اینترنت وجود داشته باشد و قیمت‌ها همیشه باید با نگاه کارشناسانه‌ای جلو برود. به عقیده او اینکه ده درصد بتواند تاثیرگذار باشد یا نه، محل مذاکره و مباحثه است؛ زیرا کسب‌وکار‌های مختلف ازجمله اپراتور‌ها مبتنی بر مدل کسب‌وکاری جلو می‌روند و اگر تغییری رخ دهد، کسب‌وکارشان دچار مشکل می‌شود و تبعات این مشکلات به بقیه اعضای صنف و عامه مخاطبان هم تحمیل خواهد شد.

به همین خاطر نظر اسلامی بر این است که اگر قرار بر یک سری تغییرات است، باید با یک بررسی کارشناسانه و با اخذ پیشنهاد‌های لازم از مجموعه‌های صنفی، ایجاد شود. به گفته او معمولا اخذ چنین تصمیماتی بدون اخذ نظرات کارشناسی بخش خصوصی، حتی اگر با نگاه حمایت از عامه مردم و درآمدسازی برای دولت باشد، بخش‌های مختلف را دچار آسیب جدی می‌کند.

همچنین اسلامی به سوال راه پرداخت درباره اینکه آیا نتیجه انتخابات روز پنجشنبه موردتایید است یا نه و اینکه آیا افراد منتخب شاخه مشاوران و فروشگاه، در جلسه یکشنبه هیئت مدیره حضور داشتند، اینطور پاسخ داد: «تا جایی که ما می‌دانیم مشکلی با روند انتخابات وجود نداشته و نتایج قطعی است. از دوستان منتخب در این شاخه‌ها نیز برای جلسه هیئت مدیره سازمان به صورت حضوری و آنلاین دعوت شد و در خدمتشان بودیم.»

بهار صیار از اعضای شاخه مشاوران سازمان نظام صنفی است که در این نشست نیز حضور داشت. گویا صیار با اینکه از اعضای سازمان به حساب می‌آید، اما در روز انتخابات نتوانسته بود رای بدهد و گویا به دلیل ناقص بودن مدارکش، حق رای به اون داده نشده بود. او در این باره سوالش را از رئیس سازمان نصر تهران اینطور مطرح کرد: «روز انتخابات هرچقدر اطلاعات وارد می‌کردم خطا می‌داد و وقتی پییگیری کردم گفتند مدارک ناقص است و رای دادن من غیرقانونی شده بود. می‌خواستم بدانم این موارد نباید به ما اطلاع داده شود؟»

به گفته اسلامی، گویا دبیرخانه به این افراد ایمیل زده بودند و در پروفایل افراد نیز اطلاعات لازم قرار داده شده بود و لیستی را هم از ۷۲ ساعت قبل از انتخابات منتشر کرده بودند. با این حال اسلامی توضیح داد که هیئت نظارت با نگاه باریک‌بینانه‌ای به انتخابات ورود کرده بود و شاید به همین خاطر چنین اتفاقاتی رخ داده بود و در پایان گفت: «ان‌شاالله اطلاعات به سرعت تکمیل می‌شود و افراد حائز شرایط در انتخابات بعدی به عنوان عضو حضور خواهند داشت. اگر به هر دلیلی برای شما، برخلاف واقع این اجازه داده نشده عذرخواهی می‌کنم. در دفعات بعدی اطلاع‌رسانی را تسریع می‌کنیم.»

شکل‌گیری چندگانه‌ها علیه کسب‌وکار‌های بخش خصوصی

رضا قربانی رئیس کمیسیون فین‌تک و عضو هیئت مدیره نصر تهران درباره اتفاقی که برای خانم صیار رخ داد، عذرخواهی کرد و این موضوع را یکی از شکاف‌هایی دانست که طی ۱۵ سال گذشته وجود داشته است. به گفته قربانی همه کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، حقشان است که عضو این سازمان باشند، اما قرار بر این شده که دیگر روی شکاف‌ها تاکید نکنیم. او به عنوان یکی از اعضا معتقد است که در سازمان اشکلات بسیاری وجود دارد و یکی از مشکلات جدی هم ضعیف عمل کردنش در فضای رسانه‌ای بوده است. او در توضیح بیشتر گفت: «یکی از موضوعات جدی که وجود دارد این است که وب سایت سازمان Iran access است و صرفا از داخل سازمان می‌شود به آن دسترسی داشت. یک سری موضوعات وجود دارد که به نظر من زیبنده یک نهاد صنفی در حوزه فناوری نیست و باید تغییرات شروع شود. ما در داخل نصر دست بسته جلو می‌رویم و به نظر من نصر می‌تواند خیلی جدی‌تر از این باشد.»

قربانی در صحبت‌هایش به چندگانه‌هایی اشاره کرد که علیه کسب‌وکار‌های خصوصی در حال شکل‌گیری است و به فشار‌هایی اشاره کرد که از طرف مخابرات به اپراتور‌ها و فعالین بخش خصوصی وارد می‌شود. او با اشاره به چندگانه‌ها و اتحاد‌هایی که بین مجموعه مخابرات و صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفته، توضیح داد: «من به عنوان کسی که در این فضا فعالیت دارم، فکر نمی‌کنم اتفاقات خوبی رخ دهد. نه به خاطر اینکه ما زاویه‌ای با این نهاد‌ها داشته باشیم. باید این نکته توجه کنیم که مدیریت کردن فضای مجازی و فضای فناوری بسیار پیچیده است.

دومین موضوعی که به عقیده قربانی به هیچ وجه زیبنده سازمان و چیزی جز اتلاف وقت نیست، دوگانگی‌های تهرانی و شهرستانی است. او در این باره گفت: «برخی روی این موضوع اصرار می‌کنند و دوگانه تهران و شهرستانی را دستاویز قرار می‌دهند. در حالیکه این موضوع درنهایت چیزی جز تلف کردن زمان نیست. متاسفانه طی چهارماه گذشته ما در تهران درگیر حاشیه‌ها بودیم. ولی واقعا زیبنده نیست که در سطح ایران هم درگیر دوگانه تهرانی و شهرستانی و یک سری بدیهیات باشیم.»

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.