با سقوط لیر ترکیه؛

قیمت بیت کوین در بازارهای همتابه‌همتای ترکیه به ۱۰۰ هزار دلار رسید

قیمت خرید هر بیت کوین در بازارهای ارزهای دیجتیال همتابه‌همتا در ترکیه به بیش از ۱۰۰ هزار دلار رسید.

به گزارش « فاواپرس»، طبق داده‌های به‌دست‌آمده از وب‌سایت LocalBitcoins.com، حداقل قیمت بیت کوین در ترکیه به ۵۰۹/۸۴۰ لیر معادل ۶۴ هزار دلار رسید. در همین حال، در برخی از صرافی‌های آفلاین قیمت هر بیت کوین به ۱۰۰ هزار دلار رسیده که تقریبا دو برابر قیمت خواسته‌شده در بازارهای جهانی است.

پس از سقوط ۱۴ درصدی لیر ترکیه به‌دلیل اخراج رئیس بانک مرکزی این کشور، جست‌وجوی گوگل برای واژه‌ی بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته در ترکیه رشدی انفجاری را شاهد بوده است. طبق داده‌های به‌دست‌آمده از گوگل‌ترندز، تعداد جست‌وجوها برای بیت کوین در ساعات ابتدایی پس از انتشار خبر سقوط لیر، رشدی ۵۵۶ درصدی تجربه کرده است.

پس از اخراج رئیس بانک مرکزی ترکیه به‌دست رئیس‌جمهور این کشور، رجب طیب‌اردوغان، ارزش لیر ترکیه ۱۴ درصد سقوط کرد. رئیس قبلی، ناجی اقبال، برای مبارزه با تورم با افزایش نرخ بهر‌ه‌ی بانکی، ارزش لیر ترکیه را از پایین‌ترین رکوردهای ثبت‌شده‌اش به بالا کشید. اخراج ناگهانی او باعث شوکه‌شدن سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ترکیه شده است.

از ابتدای سال ۲۰۲۱، لیر ترکیه یک‌پنجم ارزشش را در‌مقابل دلار آمریکا دوباره به‌دست آورده است. سقوط ۱۴ درصدی اخیر به‌دلیل نگرانی از این مسئله اتفاق افتاده است که رئیس جدید، شهاب قافچی‌اوغلو، پیشرفت‌های ناجی اقبال را ممکن است از بین ببرد. ناگفته نماند قافچی‌اوغلو با نرخ بهره‌ی زیاد مخالف است. مردم ترکیه با افزایش تعداد جست‌وجوهای بیت کوین، رکوردی جدید ثبت کردند که تقریبا دوبرابر تعداد دفعات جست‌وجو در بازار گاوی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ بوده است.

تنها مردم ترکیه نگاهی جدید به ارزهای دیجیتال ندارند. در آغاز مارس، وزیر خزانه‌داری و اقتصاد ترکیه اعلام کرد که با همکاریِ بانک مرکزی و نهادهای قانون‌گذار، چهارچوب‌های شفافی در بحث استفاده از رمزارزها پایه‌ریزی خواهد کرد. وزیر اقتصاد ترکیه گفت: «‌ما نیز همانند کل دنیا نگران رمزارزها هستیم. وزارتخانه‌ی ما پیشرفت‌های رمزارزها در سرتاسر جهان و وضعیت رمزارزها را با دقت پایش می‌کند.»

رمزارزها که دور از قلمرو اجرایی حکومت‌ها و بانک‌های مرکزی فعالیت می‌کنند، در کشورهایی که تغییر در سیاست‌های اقتصادی فاجعه‌بار را تجربه می‌کنند، مانند سد عمل کرده است. اَبَرتورم ونزوئلا و زیمباوه و بحران بدهی یونان و کنترل سرمایه‌ی چین در گذشته توجه‌ها به بیت کوین را سرعت داده است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.