وان پلاس 9 و وان پلاس 9 پرو و وان پلاس 9R رونمایی شدند

وان پلاس 9 و وان پلاس 9 پرو جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار وانپلاس هستند که پردازنده‌ی اسنپدراگون 888، صفحه‌نمایش فول HD پلاس و باتری ۴٬۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارند. شرکت چینی مدل 9R را هم معرفی کرده است.

وان پلاس یکی از سرشناس‌ترین شرکت‌های گوشی‌ساز چینی است که در سال‌های نه‌چندان دور صرفا دستگاه‌هایی می‌ساخت که به «قاتل پرچمداران» شهره بودند، اما کم‌کم قدم در مسیر شرکت‌های دیگر گذاشت و امروزه دستگاه‌هایی می‌سازد که شاید لقب قاتل پرچمداران برازنده‌ی آن‌ها نباشد، اما با درنظرگرفتن مشخصات و قابلیت‌هایشان، همچنان ارزش خرید بالایی دارند.

وان پلاس عادت دارد که پیش از رونمایی رسمی محصولات جدیدش، اطلاعات مختلفی را به‌همراه تصاویر رسمی از آن‌ها به‌اشتراک بگذارد و این اتفاق برای جدیدترین گوشی‌های این شرکت تکرار شد. همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده بود، دو گوشی وان پلاس ۹ و وان پلاس ۹ پرو (OnePlus 9 Pro) به‌همراه مدل 9R با برگزاری مراسمی آنلاین رونمایی شدند؛ دستگاه‌هایی که تا پیش از آغاز مراسم تقریبا همه‌چیز را درمورد آن‌ها می‌دانستیم.

آن‌طور که AnandTech می‌نویسد، دو گوشی سری وان پلاس 9 به جدیدترین پردازنده‌ی پرچم‌دار کوالکام یعنی اسنپدراگون 888 مجهز هستند و با باتری نسبتا پرظرفیتی در دسترس قرار می‌گیرند. در پنل پشتی وان پلاس 9 دوربین سه‌گانه به‌چشم می‌خورد اما وان پلاس 9 پرو یک دوربین اضافی نیز دارد و هر دو گوشی به‌ صفحه‌نمایشی OLED با نرخ نوسازی بالا مجهز هستند.

وان پلاس در سال جاری میلادی تصمیم گرفته است سراغ همان فرمول موفق گوشی‌های سال ۲۰۲۰ یعنی سری وان پلاس 8 برود و مشخصه‌های مختلف را بهبود دهد. وان پلاس 9 پرو مسیری را که وان پلاس 8 پرو در سال ۲۰۲۰ آغاز کرد ادامه می‌دهد و این یعنی به بهترین مشخصات فنی مجهز شده. وان پلاس باری دیگر تصمیم گرفته است در پرچم‌دار خود از بهترین نمایشگر بازار استفاده کند.

دو گوشی وان پلاس 9 و وان پلاس 9 پرو دارای دوربین‌های جدیدی هستند و وان پلاس وعده می‌دهد هر دو گوشی به پیشرفت‌های محسوسی در حوزه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری دست پیدا می‌کنند. این دوربین که در همکاری با یکی از بازیگران قدیمی صنعت تصویربرداری یعنی هسل بلاد تولید شده است تلاش می‌کند تجربه‌ی سطح بالایی را ارائه دهد. اکثر گوشی‌های وان پلاس در نسل‌های قبل در زمینه‌ی تصویربرداری ضعیف‌تر از رقبا بودند.

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، دو گوشی وان پلاس 9 و وان پلاس 9 پرو از پردازنده‌ی اسنپدراگون 888 کوالکام استفاده می‌کنند. اسنپدراگون 888 در نگاه اول پیشرفت نسلی چندان عظیمی تجربه نکرده است، اما در هر صورت تراشه‌ی توانمندی محسوب می‌شود و قطعا دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون 888 می‌توانند به‌سادگی از پس انجام همه‌ی وظایف بربیایند.

گوشی وان پلاس 9R ضعیف‌تر از دو مدل دیگر است و از پردازنده‌ی اسنپدراگون 870 استفاده می‌کند که نسخه‌ی بهبودیافته‌ی اسنپدراگون 865 پلاس محسوب می‌شود. در پردازنده‌ی اسنپدراگون 870 کوالکام هسته‌ی اصلی به سرعت کلاک ۳٫۲ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند. کارشناس AnandTech می‌گوید تفاوت بین عملکرد اسنپدراگون 870 با اسنپدراگون 888 خیلی زیاد نیست و به‌همین دلیل گوشی وان پلاس 9R قطعا می‌تواند عملکرد پردازشی بسیار خوبی ارائه دهد.

وان پلاس امسال تصمیم گرفته است پیکربندی حافظه‌ی رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی را مشابه نگه دارد و این یعنی دستگاه‌ها دارای هشت یا ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی هستند. حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی‌ها به ماژول پرسرعت UFS 3.1 ارتقا پیدا کرده است.

وان پلاس 9 پرو

وان پلاس 9 پرو مهم‌ترین دستگاهی است که وان پلاس در مراسم امروز عصر رونمایی کرد. شرکت چینی مشابه کاری که در سال ۲۰۲۰ با وان پلاس 8 پرو انجام داد، امسال نیز تمامی آنچه از دستگاهی رده‌بالا انتظار داریم را درون وان پلاس 9 پرو قرار داده است تا با پرچمداری حقیقی مواجه باشیم. البته وان پلاس 9 پرو در دسته‌ی دستگاه‌هایی که پسوند اولترا را یدک می‌کشند و در سال‌های اخیر توسط سامسونگ تولید شده‌اند قرار نمی‌گیرد و به اندازه‌ی آن‌ها سطح بالا نیست (حداقل روی کاغذ).

وان پلاس 9 پرو با ابعاد ۱۶۳٫۲ در ۷۳٫۶ میلی‌متر درمقایسه‌با استانداردهای امروزی، ابعاد متوسطی دارد و به‌میزان ۰٫۸ میلی‌متر باریک‌تر از وان پلاس 8 پرو است. گوشی‌های رده‌بالای امروزی سنگین‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند و به‌عقیده‌ی کارشناس AnandTech، وزن و ابعاد وان پلاس 9 پرو مزیتی برای این دستگاه است.

طراحی وان پلاس 9 پرو تا حد زیادی دنباله‌رو فرمولی است که شرکت چینی در وان پلاس 8 استفاده کرد. بدین ترتیب در دستگاه جدید شاهد استفاده از صفحه‌نمایش خمیده‌ی جلویی به‌همراه پنل شیشه‌ای پشتی هستیم؛ البته خمیدگی‌های اطراف صفحه‌نمایش وان پلاس 9 پرو متقارن‌تر به‌نظر می‌رسند.

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های وان پلاس 9 پرو، صفحه‌نمایش این گوشی است. در این گوشی همچون وان پلاس 8 پرو از صفحه‌نمایش ۶٫۷ اینچ ۳۲۱۶ در ۱۴۴۰ پیکسلی ۱۲۰ هرتز استفاده شده است، بااین‌حال امسال وان پلاس تصمیم گرفت سراغ استفاده از پنل جدیدتر LTPO برود و فناوری نرخ نوسازی تطبیقیِ سخت‌افزاری را ارائه دهد، یعنی مشابه آنچه پیش‌تر در گلکسی نوت 20 اولترا و گلکسی اس 21 اولترا مشاهده کرده بودیم. همان‌طور که در دستگاه‌های مورد اشاره مشاهده کرده بودیم، تکنیک LFD/VRR سخت‌افزاری برای بهبود عمر باتری دستگاه‌هایی که از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کنند بسیار پراهمیت است.

وان پلاس می‌گوید صفحه‌نمایش وان پلاس 9 پرو ۸۱۹۲ سطح روشنایی دارد و آن را صفحه‌نمایشی ۱۰ بیت می‌خواند. در حال حاضر نمی‌دانیم که ساطع‌کننده‌ی نور در صفحه‌نمایش وان پلاس 9 پرو از همان سیستم ساطع‌کننده‌ی کم‌مصرف گلکسی اس 21 اولترا استفاده می‌کند یا خیر؛ حتی اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، صفحه‌نمایش وان پلاس 9 پرو قطعا در بین بهترین نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۱ قرار می‌گیرد.

وان پلاس 9

درمقایسه‌با وان پلاس 9 پرو، مدل عادی خانواده‌ی وان پلاس 9 صفحه‌نمایشی نسبتا ضعیف‌تر دارد. این صفحه‌نمایش کوچک‌تر است (۶٫۵۵ اینچ) و در دسته‌ی نمایشگرهای تخت جای می‌گیرد. پهنای وان پلاس 9 به ۷۴٫۲ میلی‌متر می‌رسد و این یعنی مدل عادی پهن‌تر از مدل پرو است.

صفحه‌نمایش وان پلاس 9 از وضوح ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل استفاده می‌کند و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز ارائه می‌دهد و فناوری آن بیشتر شبیه فناوری‌های نمایشگرمحوری است که در سال‌های اخیر مشاهده کرده‌ایم. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد صفحه‌نمایش وان پلاس 9 برای تغییر نرخ نوسازی به نرم‌افزار متکی می‌شود تا به‌هنگام استفاده از حالت ۱۲۰ هرتز مصرف انرژی پایین بیاید. در حال حاضر هیچ جزئیات اضافه‌ای درباره‌ی نحوه‌ی پیاده‌سازی این سیستم در صفحه‌نمایش وان پلاس 9 نمی‌دانیم.

وقتی از زاویه‌ی پشت به گوشی نگاه کنیم، وان پلاس 9 بسیار شبیه به وان پلاس 9 پرو به‌نظر می‌رسد و تنها تفاوت بین آن‌ها، دوربین‌ها هستند. از زاویه‌ی جلو، تفاوت بین دو گوشی راحت‌تر تشخیص داده می‌شود زیرا همان‌طور که اشاره کردیم وان پلاس 9 پرو برخلاف مدل عادی صفحه‌نمایش خمیده دارد.

دوربین‌های جدید، نتیجه‌ی همکاری با هسل بلاد

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های گوشی‌های وان پلاس 9 و وان پلاس 9 پرو، دوربین به‌کاررفته در پنل پشتی این گوشی‌ها است که کاملا جدید به‌نظر می‌رسد و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. گوشی‌های رده‌بالای امروزی عموما سراغ بازی با اعداد می‌روند و از دوربینی ۱۰۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند؛ بااین‌حال وان پلاس چنین قصدی ندارد و به‌جای این کار سراغ دوربین‌هایی ساده‌تر اما بسیار باکیفیت رفته است.

در دوربین اصلی با حسگر IMX789 سونی مواجه هستیم که وضوح ۴۸ مگاپیکسلی دارد. در این حسگر از پیکسل‌های ۱٫۲۲ میکرومتری به‌همراه آرایه‌ی فیلتر رنگ کواد بایر استفاده شده است تا وضوح نهایی تصویر به ۱۲ مگاپیکسل و ابعاد مؤثر پیکسل‌ها به ۲٫۴۴ میکرومتر برسد. پیکسل‌های به‌کاررفته در حسگر اصلی وان پلاس 9 و وان پلاس 9 پرو به‌میزان ۱٫۱۸ برابر بزرگ‌تر از پیکسل حسگر اصلی وان پلاس 8 پرو هستند و از آن‌جایی که وضوح تغییر نکرده، در حسگر جدید شاهد استفاده از فرم‌فاکتور 1/1.31 اینچی هستیم.

آنچه درباره‌ی رویکرد وان پلاس در طراحی دوربین وان پلاس 9 پرو منحصربه‌فرد و شاید عجیب به‌نظر می‌رسد، این است که با حسگری ۱۶:۱۱ طرف هستیم، درحالی‌که اکثر گوشی‌های امروزی از حسگر مرسوم ۴:۳ استفاده می‌کنند. وان پلاس می‌گوید دوربین اصلی از ADC دوازده بیت نیتیو پشتیبانی می‌کند و همین موضوع گستره‌ی داینامیکی ماژول را افزایش می‌دهد.

دوربین فوق عریض در گوشی‌های جدید وان پلاس نیز ماژول جالبی به‌نظر می‌رسد. در دوربین فوق عریض از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی IMX766 استفاده شده، یعنی همان حسگری که اوپو از آن در دوربین اصلی گوشی رده‌بالای فایند ایکس 3 پرو استفاده کرد. این حسگر پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری دارد که به‌هنگام استفاده از سیستم ترکیب پیکسل‌ها به پیکسل‌هایی ۲٫۰ میکرومتری تبدیل می‌شوند و تصاویر ۱۲٫۵ مگاپیکسلی خلق می‌کنند.

جالب‌ترین نکته درباره‌ی ماژول فوق عریض، به حسگر مربوط نمی‌شود، بلکه بحث اصلی به تجهیزات نوری برمی‌گردد. وان پلاس گفته است این دوربین فوق عریض از لنز بدون فرم استفاده می‌کند و به‌همین دلیل می‌تواند اعوجاج موجود در تصاویر فوق عریض را بسیار کاهش دهد. تصحیح لبه‌های تصویر ازطریق خود دوربین درمقایسه‌با انجام این کار ازطریق ویرایش نرم‌افزاری، به‌شکلی بسیار بهتر کیفیت تصویر را حفظ می‌کند. بدین ترتیب انتظار داریم دو گوشی وان پلاس 9 و وان پلاس 9 پرو تصاویر فوق عریض را به‌شکلی بسیار باکیفیت به‌نمایش بگذارند. هواوی نخستین شرکتی بود که از این فناوری استفاده کرد، اما صرفا شاهد استفاده از آن در گوشی رده‌بالای هواوی میت 40 پرو پلاس بودیم که هر کسی توانایی خریداری آن را ندارد.

در وان پلاس 9 پرو برخلاف وان پلاس 9 از لنز تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی ۳٫۳ برابری نیز استفاده شده است که در جلوی حسگر هشت مگاپیکسلی OV08a10 قرار دارد. اینکه کیفیت این دوربین درمقایسه‌با دوربین اصلی وان پلاس 9 پرو چه تفاوت‌هایی خواهد داشت، سؤالی است که بعدا جوابش مشخص خواهد شد. جالب است که وان پلاس تصمیم گرفته در ماژول تله‌فوتو برخلاف دو ماژول دیگر سراغ استفاده از حسگری پروضوح نرود و حتی از دوربین‌های پریسکوپی که در دستگاه‌های رده‌بالا یافت می‌شوند استفاده نکند. به ‌دلیل استفاده نکردن از مکانیسم پریسکوپی، شاهد ضخامت زیادی برای برآمدگی دوربین نیستیم و این خبری خوشحال‌کننده است.

گوشی‌های زیادی با دوربین‌های توانمند در بازار یافت می‌شوند و عامل تعیین‌کننده‌ی بهترین دوربین، قطعا پردازش‌ نرم‌افزاری است. وان پلاس می‌گوید برای تولید دوربین گوشی‌های جدیدش سراغ همکاری با هسل بلاد رفته است و به‌موجب همین همکاری، دوربین‌های جدید می‌توانند رنگ‌ها را بسیار بهتر نمایش دهند.

پیش‌تر این نوع همکاری‌ها را در بازار دوربین مشاهده کرده‌ایم که شاید جالب‌توجه‌ترین آن‌ها همکاری هواوی با لایکا باشد. همکاری این چنینی می‌تواند تولید تجهیزات نوری دوربین و البته بهبود نرم‌افزار پردازش تصاویر و ویدئوها را شامل شود. در حال حاضر مشخص نیست که هسل بلاد دقیقا به چه نحوی به وان پلاس کمک کرده است. دوربین گوشی‌های وان پلاس همواره از جوانبی مثل منحنی گاما ضعف‌هایی داشته‌اند و امیدواریم این ضعف‌ها به‌لطف هسل بلاد رفع شده باشند.

وان پلاس 9R

آخرین گوشی معرفی‌شده در مراسم عصر امروز، وان پلاس 9 آر نام دارد که با قیمت کمتری به بازار می‌آید و به‌طور کلی دستگاه ضعیف‌تری است. وان پلاس 9R در کنار اسنپدراگون 870 کوالکام دارای همان صفحه‌نمایشی است که وان پلاس 9 استفاده می‌کند، اما در حوزه‌ی دوربین تفاوت‌های زیادی با دو گوشی دیگر دارد.

وان پلاس 9R از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی IMX586 به‌همراه دوربین فوق عریض ۱۶ مگاپیکسلی بهره می‌گیرد و از این حیث شبیه به وان پلاس 8 و وان پلاس 8T به‌نظر می‌رسد. در گوشی جدید وان پلاس دوربین پنج مگاپیکسلی ماکرو و دوربین دو مگاپیکسلی تک‌رنگ نیز حضور دارند. در مدل 9R از دوربین هسل بلاد استفاده نشده است.

قیمت و تاریخ عرضه

قیمت پایه‌ی وان پلاس 9 برابربا ۶۹۹ یورو و قیمت کانفیگ قوی‌تر ۷۹۹ یورو است. قیمت وان پلاس 9 پرو از ۸۹۹ یورو آغاز می‌شود و در قوی‌ترین کانفیگ به ۹۹۹ یورو می‌رسد. وان پلاس 9R در بازارهای غربی عرضه نمی‌شود و صرفا مخصوص بازارهای آسیایی مثل هند است. این گوشی در هند قیمت پایه‌ی ۳۹۹۹۹ روپیه (۵۵۱ دلار) دارد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.