به‌روزرسانی گوگل کروم با قابلیت امنیتی بهبود یافته و بارگذاری سریع‌تر وبسایت‌ها

مرورگر گوگل کروم در نسخه ۹۰ اندروید و دسکتاپ به قابلیت بارگذاری خودکار وبسایت‌ها با پروتکل HTTPS مجهز می‌شود. این قابلیت، امنیت بالاتر و سرعت بارگذاری سریع‌تر وبسایت‌ها را به همراه خواهد داشت.

گوگل چندی قبل آزمایش قابلیت جدیدی در مرورگر کروم برای افزایش سرعت بارگذاری وبسایت‌های رمزنگاری شده را آغاز کرد. این تغییرات شامل قابلیت تکمیل خودکار آدرس‌ها و نیز Omnibox (قابلیت جستجو یا محاسبات ریاضی در نوار گوگل کروم) می‌شد. علاوه بر این مرورگر به طور پیش فرض وبسایت‌های مبتنی بر پروتکل امن HTTPS را به نمایش می‌گذاشت و دیگر خبری از هدایت شدن به نسخه نا امن HTTP نبود. حالا این قابلیت قرار است به نسخه ۹۰ مرورگر کروم دسکتاپ و نیز اندروید بیاید.

نسخه بتای کروم ۹۰ برای دسکتاپ و اندروید در اوایل ماه جاری میلادی منتشر شده بود. این نسخه از کدگشای AV1 برای بهبود کنفرانس‌های ویدیویی بهره می‌برد. نسخه نهایی ۹۰ همچنین قرار است شامل بارگذاری پیش فرض HTPPS باشد. این ویژگی نه تنها حفاظت از حریم شخصی را بهبود می‌دهد، بلکه لود شدن سریع‌تر وبسایت‌های با پشتیبانی از HTTPS را به همراه دارد.

بنا بر توضیحات گوگل، کاربران کروم که به طور دستی آدرس وبسایت‌ها را وارد می‌کنند به طور پیش فرض ابتدای آدرس یعنی //:http یا //:https را وارد نمی‌کنند و مثلا به طور ساده تنها آدرس example.com را تایپ می‌نمایند. تا پیش از این گوگل کروم در اولین باری که کاربر به یک وبسایت مراجعه می‌کرد، به طور پیش فرض آدرس http://example.com را در نظر می‌گرفت. دلیل این موضوع این بود که بسیاری از وبسایت‌ها هنوز از پروتکل ایمن‌تر HTTPS پشتیبانی نمی‌کنند.

اما حالا در نسخه ۹۰ مرورگر کروم، پروتکل پیش فرض برای بیشتر وبسایت‌ها HTTPS در نظر گرفته می‌شود. ولی اگر وبسایتی از این پروتکل پشتیبانی نکند، کروم به طور پیش فرض کاربر را به نسخه HTTP هدایت می‌کند. هدایت به نسخه HTTP همچنین شامل حال خطاهای مربوط به ارتباط، مشکلات مرتبط با گواهینامه‌ها از جمله هنگام تایپ آدرس اشتباه یا گواهینامه‌هایی که مورد اعتماد نیستند نیز می‌شود.

روز رسانی گوگل کروم ۹۰ ابتدا برای کاربران کروم اندروید و نیز دسکتاپ ارائه می‌شود. کاربران iOS نیز در هفته‌های بعد‌تر از این ویژگی بهره‌مند خواهند شد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.