گوگل در اندروید ۲۰ برابر بیشتر از اپل در iOS اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کند

حتی اگر با گوشی هیچ کاری نکنید یا به اکانت گوگل و اپل لاگین نکرده باشید؛ باز هم هر ۱۲ ساعت یک بار اطلاعاتی برای سرورهای این شرکت‌ها ارسال می‌شود.

در سال‌های اخیر، شرکت‌های فناوری زیاد درباره حریم خصوصی کاربران صحبت کردند. اپل با افتخار می‌گوید از دیگر شرکت‌ها در این زمینه بهتر است و حفاظت بیشتری از داده‌های کاربران دارد.

به گزارش فاواپرس، این هفته، نتایج تحقیقات داگلاس لیت (Douglas Leith) از Trinity College منتشر شده که نشان می‌دهند گوگل در مقایسه با اپل، از کاربران ۲۰ برابر بیشتر اطلاعات در اندروید جمع‌آوری می‌کند.

همان‌طور که سایت آرس تکنیکا توضیح داده است؛ در این تحقیق فقط اطلاعات جمع‌آوری شده مستقیم در اندروید و آی‌او‌اس مدنظر قرار گرفته شده است؛ یعنی اطلاعاتی که دو شرکت گوگل و اپل به طور مستقیم از کاربران جمع‌آوری می‌کنند و اطلاعات جمع‌آوری شده توسط شرکت‌های شخص ثالث محاسبه نشدند. این داده‌های جمع‌آوری شده شامل داده‌ها ارسال شده به اپل و گوگل توسط اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده روی این سیستم‌عامل‌ها به همراه داده‌های ارسالی در زمان‌های بیکاری یا خلوتی دستگاه است.

نکته جالب دیگری که در این تحقیق به چشم می‌خورد؛ داده‌های ارسالی از کاربرانی محاسبه شده که در تنظیمات سیستم‌عامل خود اشتراک‌گذاری اطلاعات با شرکت‌ها را غیرفعال کردند.

اگر لاگین نکرده باشید؛ باز اطلاعات شما ارسال می‌شود

داگلاس لیت، محقق کالج ترینیتی در ایرلند می‌گوید: «هم iOS و هم اندروید از راه دور اطلاعات کاربران را برای شرکت‌های مادر خود ارسال می‌کنند. حتی اگر کاربر به سیستم‌عامل لاگین نکرده باشد یا در تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی سیستم‌عامل به وضوح اعلام کند که حاضر به اشتراک‌گذاری اطلاعات نیست. وقتی کاربر کارهای ساده‌ای مانند قرار دادن سیم‌کارت روی گوشی و مرور صفحه تنظیمات گوشی را انجام می‌دهد؛ هر دو سیستم‌عامل اطلاعاتی را به سوی اپل و گوگل ارسال می‌کنند. حتی در زمانی که کاربر با گوشی هیچ کاری انجام نمی‌دهد؛ هر ۴.۵ دقیقه یک بار به سرورهای شرکت‌های مادر وصل شده و اطلاعاتی تبادل می‌کنند.»

در حالی‌که iOS به طور خودکار داده‌ها را از طریق اپلیکیشن‌های سافاری، سیری و آی‌کلاود برای سرورهای اپل ارسال می‌کند؛ اندروید اطلاعات کاربران را توسط اپ‌هایی مانند کروم، یوتیوب، گوگل داکس، گوگل مسنجر، Safetyhub، کلاک و جست‌وجوها برای سرورها می‌فرستد. حتی اگر کاربر به اکانت گوگل خود لاگین نکرده باشد؛ باز هم این اطلاعات جمع‌آوری و ارسال می‌شوند. درباره اپل جالب است که بالافاصله پس از راه‌اندازی iOS یک فایل ۴۲ کیلوبایتی برای اپل ارسال می‌شود. در اندروید، حدود ۱ مگابایت داده در همان لحظات نخستین راه‌اندازی اندروید برای گوگل ارسال می‌شود.

در این تحقیق آمده است: «در زمان بیکاری گوشی یا idle، اندروید هر ۱۲ ساعت ۱ مگابایت اطلاعات ارسال می‌کند و iOS در همین بازه زمانی ۵۲ کیلوبایت ارسال داده دارد. فقط در ایالات متحده، اندروید مجموعا ۱.۳ ترابایت اطلاعات هر ۱۲ ساعت از کاربران جمع‌آوری می‌کند و در همین بازه iOS حدود ۵.۸ ترابایت اطلاعات ارسالی داشته است.»

البته، سخنگوی گوگل به سایت آرس تکنیکا گفته است که با نتایج این تحقیق موافق نیستند و چندین اشکالی فنی در آن وجود دارد. به علاوه، سخنگوی گوگل اذعان کرده است که هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS برای به‌روز نگه داشتن و نظارت بر عملکرد درست سیستم‌عامل نیاز به ارسال و دریافت پشت سر هم اطلاعات دارند و این به معنای جمع‌آوری اطلاعات کاربران نیست. اپل هنوز نسبت به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.