به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران؛

آیا آمریکا موفق به محاکمه مدیر ارشد هواوی در خاک این کشور خواهد شد؟

دادستانی کانادا ادعای مطرح شده از سوی وکلای مدیرارشد مالی هواوی مبنی بر نقض قوانین بین‌الملل از سوی آمریکا علیه دختر بنیان‌گذار و مدیرعامل هواوی را سبک شدن این پرونده حقوقی دانست.

آمریکا بیش از دو سال است که خواستار برگرداندن این مدیر ارشد هواوی به خاک آمریکا و محاکمه وی است اما تا کنون با مقاومت کانادا مواجه شده است. دادگاه برگزار منگ وانژو، مدیرارشد مالی و دختر مدیرعامل هواوی که به بهانه نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیش از ۲ سال است در حبس خانگی به سر می‌برد قرار است در ماه مه به نتیجه برسد اما به نظر می‌رسد با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان حقوقی معتقدند این پرونده ناشی از اعمال نفوذ دولت ترامپ است اما هنوز دادگاه در این خصوص به نتیجه نرسیده است.

به گزارش فاواپرس به نقل از رویترز، منگ دختر بنیان‌گذار و مدیرعامل هواوی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ در فرودگاه بین‌المللی ونکوور دستگیر شد و از آن زمان در حبس خانگی است و آمریکا خواستار استرداد او به خاک این کشور و محاکمه در خاک آمریکا است. آمریکا مدعی است که منگ اطلاعات نادرستی درمورد قرارداد‌های تجاری هواوی در ایران به بانک HSBC ارائه کرده است و تحریم‌های اقصتادی آمریکا را نقض کرده است.

منگ که مدعی بیگناهی است در تمام این دوران تلاش کرده از استرداد به آمریکا جلوگیری کند. تیم وکلای منگ با اشاره ایمیل‌ها و صحبت‌های بین منگ و بانک HSBC بر بیگناهی او تاکید دارند و معتقدند پرونده منگ حاصل یک بازی سیاسی و اعمال قدرت دولت آمریکا است.

حامیان منگ می‌گویند پرونده منگ روند رایج شکایت در وزارت دادگستری آمریکا را طی نکرده و اعمال نفوذ دولت ترامپ باعث تقویت آن شده است.

قاضی عالی دادگاه کلمبیا بریتانیا صحبت طرفین درمورد نقض حقوق و تبعیض سیاسی در پرونده خانوم منگ را شنیده و معتقد است که نفوذ سیاسی دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری این پرونده را بی اعتبار کرده و باید از استرداد جلوگیری کرد. در این صورت منگ می‌تواند به چین بازگردد.

وکلای منگ معتقدند که انگیزه آمریکا به تنهایی نقض حقوق بین‌الملل است و اظهارات اشتباهی در قلب این پرونده هستند که ارتباط کافی بین این پرونده و ایالات متحده را نشان نمی‌دهند و به همین دلیل برای استرداد کافی نیستند. رابرت فراتر دادستان کانادایی با طرح این ادعا که وزیر امور خارجه کانادا باید درمورد مسائل مربوط به آمریکا تصمیم گیری کند با تصمیم قاضی مخالفت کرد. او می‌گوید که وکلا با تقلیل دادن ارزش حقایق مهم پرونده بسیاری از موضوعات را نادیده می‌گیرند.

فراتر با اشاره به بیانیه‌های گمراه کننده‌ای که منگ به بانک HSBC طی جلسه‌ای در هنگ‌کنگ ارائه کرد گفت: «دروغ‌های هنگ‌کنگ درمورد خطرات هنگ‌کنگ نیستند و در اصل مربوط به خطراتی در آمریکا هستند.» این اظهارات پایه اصلی شکایت آمریکا محسوب می‌شوند.
گیب ون ارت وکیل مدافع منگ می‌گوید که آمریکا نمی‌تواند عملکرد منگ در هنگ‌کنگ را به عنوان اقدام او در قلمرو ایالات متحده قلمداد کند و چنین رویکردی به وضوح اعمال قدرت این کشور است.

وکلای منگ قرار است از ۲۶ آوریل دفاعیه‌های جدیدی علیه استرداد او ارائه کنند و تصمیم نهایی درمورد این پرونده در ماه مه گرفته می‌شود.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.