چطور لو رفتن اطلاعات حساب کاربری فیسبوک خود را بررسی کنیم؟

اخیرا خبر فاش شدن اطلاعات بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فیسبوک سر و صدای زیادی به راه انداخته بود. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چطور می‌توان مطمئن شد که اطلاعات من هم لو رفته یا ایمن است؟ خوشبختانه برای این موضوع راهکارهای متنوعی وجود دارد.

به گزارش فاواپرس، اطلاعات فاش شده فیسبوک به طور دقیق‌تر شامل ۵۳۳ میلیون کاربر از ۱۰۶ کشور می‌شود. این اطلاعات که توسط هکرها و به صورت رایگان منتشر شده مواردی از جمله آی‌دی کامل فیسبوک، شماره تلفن،‌ نام کامل، موقعیت مکانی، اطلاعات بیوگرافی افراد از جمله تاریخ تولد و در برخی موارد ایمیل را شامل می‌شود.

یکی از سایت‌های مشهوری که افشای اطلاعات کاربران را ردیابی می‌کند «Have I Been Pwned» است. در این وبسایت کافی است آدرس ایمیل خود را وارد کنید. پس از آن نه تنها می‌توانید فاش شدن احتمالی اطلاعات فیسبوک را ببینید بلکه از فاش شدن اطلاعات هر اکانت مرتبط با ایمیل خود نیز مطلع می‌شوید. در صورتی که اطلاعات شما فاش شده باشد، پیام «Oh no — pwned» در صفحه ظاهر می‌شود و در بخش «Breaches you were pwned in» می‌توانید سایت‌هایی که اطلاعات‌تان در آنها فاش شده را مشاهده کنید.

علاوه بر این در این وبسایت می‌توان از احتمال فاش شدن اطلاعات فیسبوک با استفاده از شماره تلفن استفاده کرد. البته این سایت، بر خلاف سایتی که در بالا اشاره کردیم چندان شناخته شده نیست و شاید بهتر باشد فعلا به آن اعتماد نکنید. علاوه بر این به نظر می‌رسد در حال حاضر تنها امکان بررسی شماره تلفن‌های ایالات متحده را دارد.

اگر اطلاعات‌تان افشا شده پیشنهاد می‌کنیم از ابزارهای مدیریت پسورد برای نگه‌داری اطلاعات حساب‌های کاربری و ایجاد پسوردهای پیچیده استفاده کنید. به این ترتیب از مشکل پسوردهای یکسان یا مشابه برای وبسایت‌های مختلف رها می‌شوید و در صورتی که به عنوان مثال یکی از حساب‌های شما در یک وبسایت لو برود،‌ اکانت‌های دیگر سایت‌ها در امان خواهند ماند. استفاده از احراز هویت دو عاملی هم می‌تواند یک دیوار دفاعی اضافه در مقابل نفوذ به حساب کاربری باشد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.