وزیر ارتباطات فیلترینگ کلاب هاوس را تکذیب کرد / اختلال کلاب هاوس عادی نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کلاب هاوس فیلتر نیست، گفت: فیلتر قواعد و ضوابط خود را دارد و نباید تشویش اذهان عمومی کرد.

به گزارش فاواپرس، از ظهر روز گذشته، ۱۹ فرودین، دسترسی به شبکه اجتماعی کلاب‌ هاوس روی شبکه همراه اول با اختلال مواجه شد. از نیمه‌های شب نیز، مشترکان ایرانسل خبر از وجود اختلال دادند؛ درحالی‌که روز گذشته وزیر ارتباطات بارها اعلام کرد که این شبکه اجتماعی فیلتر نشده و اختلال رخ‌داده در ظهر به سرورهای خود کلاب هاوس مربوط است.

محمدجواد آذری جهرمی پس از مدتی از بررسی اختلال گزارش‌شده برای کلاب هاوس در همراه اول خبر داد؛ درنهایت مشکل شب حل شد؛ حال آنکه امروز ۲۰ فروردین، برخی از وجود مشکل و نبود دسترسی به کلا‌ب‌هاوس گزارش می‌دهند.

برخی خبرگزاری‌ها نیز امروز فیلتر شدن شبکه اجتماعی کلاب هاوس را گزارش کردند؛ اما اپراتورها دریافت حکم درخصوص این موضوع را رد می‌کنند. دسترسی به کلاب‌هاوس همچنان روی اینترنت مخابرات ایران، همراه اول و ایرانسل با مشکل مواجه است و برخی تنها به‌کمک ابزارهای VPN می‌توانند از آن استفاده کنند.

درنهایت، ساعتی پیش وزارت ارتباطات ضمن تأیید وجود اختلال در کلاب‌هاوس، اعلام کرد این اختلال‌ها عادی نیستند و توسط اپراتورها اعمال نمی‌شوند. مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفت: اختلال کلاب‌هاوس در شبکه همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران به ما گزارش شده است و بررسی‌ها حاکی از صحت گزارش‌ها دارد. تا الان می‌توانم این‌گونه بگویم که ادامه‌ی اختلال‌ها عادی نیست.

جمال هادیان خاطرنشان کرد که «بحث انسداد کلاب‌هاوس در کارگروه تعیین مصادیق حتی مطرح هم نشده»؛ به‌گفته‌ی او، تاکنون حکم قضایی نیز دراین‌باره به وزارت‌خانه صادر و واصل نشده است.

مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات با تأکید بر اینکه اپراتورها در پاسخ سازمان تنظیم مقررات، دریافت حکم یا اختلال عمدی را رد می‌کنند، می‌گوید شواهد حاکی از وجود اختلالی جدی است. هادیان درنهایت با اشاره به وجود قانون درخصوص ایجاد اختلال عمدی می‌گوید:

به‌هر‌حال، مبنا قانون است و ایجاد اختلال عمدی مطابق قانون مجازات اسلامی تا دو سال حبس در پی دارد. اگر عمدی‌بودن اختلال انجام‌شده اثبات شود، مرتکبان این اقدام با مجازات قانونی مواجه خواهند بود.

فیلترینگ کلاب هاوس

بااین‌حال، نماینده مجلس در توییتی به‌طور غیر مستقیم، فیلتر شدن کلاب‌هاوس را تایید کرده است. مجتبی توانگر نوشت: دستور جلسات کمیته تعیین مصادیق مجرمانه به درخواست نمایندگان دولت محرمانه‌ شده‌اند و همین امر موجب شده تا دولت از تصمیماتی که خود آمر آن بوده برای جهت دهی به افکار عمومی بهره‌برداری کند.

از سوی دیگر، محمود صادقی، نماینده مجلس نیز در اتاق گفت‌وگویی در کلاب‌هاوس اذعان کرد حکم فیلترینگ این شبکه اجتماعی ازسوی نهادی برای اپراتورهای تلفن همراه ارسال شده اما نمی‌تواند بگوید این موضوع را از کجا شنیده است. به‌گفته وی، این محدودیت از مجازی قانونی انجام نشده؛ چرا که دادستانی فیلترینگ را تکذیب کرده و کمیته تعیین مصادیق مجرمانه نیز جلسه تشکیل نداده؛ بااین‌حال از منبعی به همراه اول، ایرنسل و مخابرات گفته شده تا در آدرس های اپلیکیشن اعمال محدودیت کنند.

یاسر جلالی، دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در همین مورد توضیح داد که کمیته تعیین مصادیق مجرمانه برای رای‌گیری نیاز به تشکیل جلسه حضوری ندارد و می‌تواند در این مورد حکم صادر کند. اما جلیل محبی، معاون مطالعات حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس اضافه کرد که برای محدود کردن فضای مجازی تنها دو راه وجود دارد؛ یکی دستور قضایی یا محکمه، و یا کمیته تعیین مصادیق مجرمانه. به‌گفته او، هیچ‌کدام از این دو نهاد چنین حکمی را صادر نکرده‌اند.

همچنین در این زمینه، محمد جواد آذری جهرمی که در نشست آنلاین رئیس کل بانک مرکزی با کارشناسان و فعالان اقتصادی در کلاب هاوس حضور داشت، در واکنش به قطع مکرر ارتباط اعضای نشست و مطرح شدن گمانه فیلتر شدن کلاب هاووس از عصر پنج شنبه در ایران گفت: کلاب هاوس فیلتر نیست و مشکلاتی که برای کاربران ایجاد شده ممکن است ناشی از مسائل فنی باشد.

وی افزود: این اختلال فقط در زمان ۴ عصر روز پنج شنبه رخ داد ولی اکنون کلاب هاوس فیلتر نیست و همه بدون فیلتر شکن می‌توانند وارد شوند.

آذری جهرمی گفت: هم اکنون ۶۴۰۰ نفر در این روم حضور دارند و به نظر می‌رسد ماجرای فیلتر بودن، بیشتر یک فرافکنی است؛ این در حالی است که «فیلتر کردن»، قواعد خاص خودش را دارد و نباید با مطرح کردن «فیلتر شدن کلاب هاوس»، اقدام به تشویش اذهان عمومی کرد.

وی با بیان اینکه منشأ اختلال عصر پنج شنبه هنوز مشخص نیست، گفت: در حال حاضر به جز اختلالات مختصری که روی ارتباطات همراه اول ادامه دارد، اختلال جدی دیگری وجود ندارد و کاربران این شبکه بدون استفاده از فیلترشکن می‌توانند به کلاب هاوس وصل شوند.

گفتنی است، پیش از این دادستان کل کشور، در تاریخ ۱۷ فروردین گفته بود هنوز در مورد فیلترینگ کلاب‌هاوس تصمیم‌گیری نشده است.

خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.