۱۰ اپلیکیشن محبوب اندروید که باید هر چه زودتر آن‌ها را حذف کنید!

برخی از اپلیکیشن‌های اندروید وانمود می‌کنند دوست شما هستند، نوید کمک یا سرگرمی را می‌دهند، اما فقط به شما آسیب می‌رسانند.

به گزارش فاواپرس، فروشگاه Play گوگل انتقادات زیادی را به دلیل رویکرد کاملاً ناکارآمد خود در نگهداری محتوای ناامن از کاربران دریافت کرده و اگر مراقب نباشید، تلفن شما قابل ردیابی، هک یا خراب شدن است. با توجه به این موضوع، در ادامه لیستی از بدترین برنامه‌های قابل استفاده در Android وجود دارد. این برنامه‌ها توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بارگیری شده اند، اما باید مراقب باشید که شما یکی از آن‌ها نباشید.

۱. گالری QuickPic

این برنامه نمونه‌ای برای استفاده آسان از تصاویر بود که ارتباط شفاف با کاربران و به روزرسانی‌های سریع باعث رشد این برنامه شد.

چرا بد است؟ از آنجا که شرکت معروف چینی Cheetah Mobile آن را در سال ۲۰۱۵ خریداری کرد، این برنامه بلافاصله برای سیستم عامل Android مضر شد و طبق گفته یکی از کاربران گوگل پلاس که درخواست‌های جدید DNS زیادی از این برنامه پیدا کرد و گفت این شرکت بارگذاری اطلاعات کاربران را بر روی سرور‌های خود آغاز کرده است.

این برنامه در اواخر سال ۲۰۱۸ به طور کامل از فروشگاه Play برداشته شد، اما در سال ۲۰۱۹ دوباره ظاهر شد. امروز ده‌ها برنامه وجود دارد که از QuickPic تقلید می‌کنند و دشوار است که بفهمید نسخه اصلی کدام نسخه است. اما می‌توانید یک قانون ساده را رعایت کنید که امنیت شما را حفظ کند: هرگز هیچ یک از آن‌ها را روی تلفن خود بارگیری نکنید!

گزینه‌های ایمن: بسیاری از برنامه‌های محافظ تصویر برای Android وجود دارد. یکی از بهترین گزینه‌های QuickPic گالری ساده است، زیرا می‌توانید یک ویرایشگر تصویر، مدیر فایل و موضوعات مختلف را در آن پیدا کنید.

۲. ES File Explorer

احتمالاً محبوب‌ترین نرم افزار مرورگر فایل است به این دلیل است که پنج سال پیش واقعاً خیلی خوب بود.

چرا بد است؟ نسخه رایگان پر از برنامه‌ها و تبلیغات ناخواسته است و این برنامه بار‌ها و بار‌ها از شما می‌خواهد با ارسال اعلانی که نمی‌توانید غیرفعال کنید، برنامه‌های اضافی را بارگیری کنید. اما در آوریل ۲۰۱۹ وقتی Google Play Store برنامه را به دلیل داشتن مالکیت متقلبانه برای افزایش نرخ کلیک و درآمد آگهی کرد، این برنامه بدتر شد. کلاهبرداری شامل استفاده از کد برای کلیک خودکار روی تبلیغات در پس زمینه دستگاه‌های کاربران و بدون اطلاع آن‌ها است.

امروز می‌توانید یک فایل APK بارگیری کنید تا برنامه را بر روی دستگاه خود نصب کنید، یا می‌توانید یکی از ده‌ها برنامه با همین نام را بارگیری کنید. شما باید از همه این نسخه‌ها خودداری کنید.

گزینه‌های ایمن: ده‌ها مرورگر پرونده در Android برای انتخاب شما وجود دارد. اگر می‌خواهید سهولت استفاده داشته باشید، Files from Google را امتحان کنید و اگر شخصی سازی برنامه مورد علاقه شما است، Total Commander را امتحان کنید.

۳. مرورگر UC

این برنامه محبوب‌ترین برنامه برای گشت و گذار در اینترنت در چین و هند است و ادعا می‌کند که یک حالت سریع را ارائه می‌دهد که به لطف فایل‌های فشرده، مصرف داده را کم می‌کند.

چرا بد است؟ زیرا فعالیت‌های شما را ردیابی می‌کند. این برنامه کلمات جستجوی وارد شده توسط کاربران را بدون رمزگذاری به Yahoo Hindi و Google ارسال می‌کند. شماره IMSI، IMEI، شماره شناسه Android و آدرس MAC اتصال Wi-Fi بدون رمزگذاری به ابزار تجزیه و تحلیل خرید آنلاین Alibaba Umeng ارسال می‌شود. داده‌های موقعیت جغرافیایی، که شامل طول، عرض جغرافیایی و نام خیابان است، بدون رمزگذاری به ابزار نقشه برداری AMAP Alibaba ارسال می‌شود.

گزینه‌های ایمن: از کجا شروع کنیم؟ اگر سرعت می‌خواهید، Chrome و Firefox دو گزینه مناسب هستند. اما برخی از نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی در این دو مورد نیز وجود دارد، بنابراین می‌توانید به مرورگر حریم خصوصی DuckDuckGo مراجعه کنید.

۴. CLEANit

یک برنامه پاک کننده ناخواسته است، این برنامه ۱۰ میلیون بار نصب شده و ۸۵ درصد از کاربرانی که به آن امتیاز می‌دهند، چهار یا پنج ستاره به آن داده اند.

چرا بد است؟ زیرا آنچه بیشتر به شما ارائه می‌دهد می‌تواند به تلفن شما آسیب برساند. به عنوان مثال، تمیز کردن پرونده‌های ذخیره شده می‌تواند باعث کند شدن سرعت تلفن شما در هنگام اجبار به بازسازی این پرونده‌ها شود، تمیز کردن RAM می‌تواند منجر به افزایش مصرف باتری شود و متوقف کردن برنامه‌ها باعث کاهش مصرف باتری نمی‌شود.

گزینه‌های ایمن: Greenify گزینه بسیار بهتری برای کاهش مصرف باتری است و SD Maid گزینه‌ای بهتر برای تمیز کردن تلفن شما از پرونده‌های تبلیغاتی، گزارش‌ها و … است.

۵. Hago

هاگو یک برنامه جامع برای گپ زدن با دوستانتان، بازی با هم و تبادل پیام در زمان واقعی است.

چرا بد است؟ آیا هاگو به معنای سنتی یک برنامه ایمن است؟ بله، ما چنین فکر می‌کنیم، هیچ مدرکی در مورد اقدامات مخرب آشکار وجود ندارد. اما این برنامه به شما امکان می‌دهد از طریق انجام برخی بازی‌ها و شرکت در گروه‌ها درآمد کسب کنید و این زنگ هشدار واضحی را به صدا در می‌آورد و اگر برنامه را از خارج از فروشگاه برنامه بارگیری کنید، پول بیشتری دریافت خواهید کرد. این احتمالاً به این معنی است که مشکلی در پنهان شدن در زیر سطح وجود دارد و در یک زمان منفجر خواهد شد.

گزینه‌های ایمن: اندروید از کمبود بازی‌های رایگانی که می‌توانید با غریبه‌ها در اینترنت به اشتراک بگذارید رنج نمی‌برد و اگر می‌خواهید صحبت کنید، WhatsApp وجود دارد که با دوستانتان صحبت می‌کند و Kik برای گفتگو با افراد تصادفی هم وجود دارد.

۶. DU Battery Saver & Fast Charge

این برنامه یک برنامه صرفه جویی در مصرف باتری است، با تعداد بارگیری‌های دیوانه کننده، چیزی حدود ۷.۶ میلیون دانلود و ۵ ستاره، که باورنکردنی است.

چرا بد است؟ چگونه می‌توان برنامه‌ای را برای شارژ سریع تلفن خود تهیه کرد؟ هیچ برنامه‌ای توانایی کنترل سرعت شارژ دستگاه شما را ندارد. این برنامه تقریباً از همه تبلیغاتی که در هر برنامه دیگری مشاهده می‌کنید پشتیبانی می‌کند و تبلیغات خاص خود را در صفحه قفل و نوار اعلانات نشان می‌دهد. همچنین نمودار‌های سرعت و همه این موارد کاملا جعلی هستند.

فروشگاه گوگل در آوریل ۲۰۱۹ این برنامه را به عنوان رسوایی کلیک کردن بر روی تبلیغات حذف کرد. اما همچنان می‌توانید این برنامه را از طریق سایت‌های بارگیری فایل APK بارگیری کنید و میلیون‌ها نفر هنوز این برنامه را روی دستگاه‌های قدیمی خود اجرا می‌کنند.

گزینه‌های ایمن: اگر به آماری درباره باتری تلفن خود علاقه دارید، باید از یک مانیتور باتری GSM استفاده کنید. برای صرفه جویی در مصرف باتری، Greenify را امتحان کنید.

۷. Dolphin Web Browser

این یک مرورگر اینترنتی بدون تبلیغات است که از Flash پشتیبانی می‌کند و می‌تواند از طریق HTML 5 فیلم پخش کند که تا به حال ۵۰ میلیون بار بارگیری شده و این تعداد در حال افزایش است.

چرا بد است؟ مانند UC Browser از نظر ردیابی یک کابوس است و بدتر اینکه سایت‌هایی را که در حالت ناشناس وارد کرده اید در پرونده‌ای روی تلفن شما ذخیره می‌کند و می‌توانید این مورد را بررسی کنید. برخی از کاربران حتی کشف کردند که هنگام استفاده از VPN، مرورگر آدرس شما را با ارائه دهنده خدمات اینترنت مرتبط نشان می‌دهد. محبوبیت گسترده این برنامه را باور نکنید، باید فوراً آن را حذف کنید.

گزینه‌های ایمن: همانطور که قبلاً ذکر شد، Chrome، Firefox و DuckDuckGo سه برنامه برتر برای مرور اینترنت هستند.

۸. Fildo

این یک برنامه بارگیری غیرقانونی موسیقی است که به عنوان پخش کننده صوتی مبدل شده است.

چرا بد است؟ مدت‌ها پیش، Fildo به شرکت سرگرمی آنلاین چینی Netease وابسته بود. این برنامه با استفاده از ترفندی در رابط کاربری به شما امکان می‌دهد هر آهنگی را که می‌خواهید از سرور‌های Netease بارگیری کنید.

امروز امن است؟ شاید. Netease این آسیب پذیری را بست، بنابراین اکثر کاربران آن را رها کردند. Fildo اکنون خود را به عنوان یک برنامه سازمان دهنده موسیقی معرفی می‌کند. اما این برنامه پیش زمینه مشکوکی دارد و نباید به آن اعتماد کرد، زیرا احتمالاً داده‌هایی را از شما جمع آوری می‌کند و شیوه‌هایی را که به حریم خصوصی شما آسیب می‌زند پنهان می‌کند.

گزینه‌های ایمن: اگر می‌خواهید به موسیقی گوش دهید، بهترین گزینه سرویسی مانند Spotify است و اگر می‌خواهید فایل‌های موسیقی خود را مدیریت کنید، Cloud Player را بررسی کنید.

۹. Clean Master

این برنامه محبوب دیگری است که در سال ۲۰۱۹ از فروشگاه گوگل برداشته شده، این برنامه برای افزایش سرعت، صرفه جویی در شارژ باتری و بهبود عملکرد تلفن که توسط ۶۰۰ میلیون کاربر استفاده شده و ۲۶ میلیون بررسی پنج ستاره داشته است. فایل APK هنوز از طریق تعدادی سایت موجود است.

چرا بد است؟ در مرحله اول، این برنامه توسط Cheetah Mobile ساخته شده که تبلیغات زیادی را نمایش می‌دهد.

دوم، این برنامه کار مفیدی انجام نمی‌دهد، برنامه‌های صرفه جویی در مصرف باتری در یک مرحله مهم بودند، اما دیگر نیازی به آن‌ها ندارید. سیستم اندروید برای اختصاص مصرف RAM و اطمینان از استفاده بهینه از آن، نرم افزار مخصوص خود را توسعه داده است. در بسیاری از موارد، تلفن عمداً RAM را توسط برنامه‌ها اشغال می‌کند تا عملکرد را بهبود بخشد.

گزینه‌های ایمن: راستش را بخواهید، شما مجبور نیستید از این نوع برنامه‌ها استفاده کنید؛ و اگر حتما می‌خواهید این برنامه‌ها را داشته باشید، SD Maid را بررسی کنید.

۱۰. همه برنامه‌های ضد ویروس

بسیاری از این برنامه‌ها برای انتخاب شما وجود دارد و بیشتر آن‌ها نسخه‌های تلفنی شرکت‌های معروف به توسعه نرم افزار آنتی ویروس برای رایانه‌های رومیزی و لپ تاپ هستند.

چرا بد است؟ این به معنای واقعی کلمه بد نیست، اما ضروری هم نیست و به همین دلیل است که بزرگترین شرکت‌های این بخش در حال حاضر برای خرید گوشی‌های هوشمند در یک بسته امنیتی گسترده‌تر که شامل سایر دستگاه‌ها است، هستند.

اما اگر نرم افزار را از اشخاص ثالث در دستگاه خود، از خارج از Google Store یا اگر از دستگاه روت شده استفاده می‌کنید، مزایایی کسب کنید. در هر دو حالت، دستگاه شما در برابر بدافزار آسیب پذیر خواهد شد بدون اینکه Google از شما دفاع کند.

گزینه‌های بهتر: در این حالت، شما یک برنامه را با یک برنامه جایگزین نمی‌کنید، بلکه باید مطمئن شوید که در یک بسته امنیتی کامل از یک شرکت معتبر مشترک شده اید و برنامه‌های شرکت‌هایی مانند Avast و Avira مزایای دیگری مانند قفل کردن برنامه‌ها با گذرواژه، حذف همه اطلاعات تلفن از راه دور و مسدود کردن تماس‌ها را برای شما فراهم می‌کنند.

از کاربرد‌های خطرناک خودداری کنید

در واقع، برنامه‌های کاملاً ایمن زیادی در فروشگاه Google Play وجود ندارد. تقریباً تمام شرکت‌ها به نوعی در جمع آوری اطلاعات نقش دارند. در مورد برنامه‌هایی که از خارج از فروشگاه بارگیری می‌کنید، خطرات آن‌ها بیشتر و بیشتر است. اگر از برنامه‌ای استفاده می‌کنید و سپس Google آن را از فروشگاه خود خارج کرد، آن را از خارج از فروشگاه بارگیری نکنید، زیرا برای دستگاه شما خطرناک‌تر می‌شود.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.