آیا هوش مصنوعی می‌تواند بر بازار بورس مسلط شود؟!

بسیاری از کارشناسان بورس اعتقاد براین دارند که ورود هوش مصنوعی به بازار بورس این صنعت را متحول ساخته و نقش پررنگی را در این بازار ایفا خواهد کرد.

به گزارش فاواپرس، هوش مصنوعی Artificial intelligence شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که در آن به ساخت ماشین‌هایی هوشمند پرداخته می‌شود که همانند انسان عمل کرده و واکنش انجام می‌دهند. یک عامل هوشمند، سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را پس از تحلیل و بررسی افزایش می‌دهد. هوش مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور زندگی بیشنر انسان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به عبارت دیگر هوش مصنوعی که گاهی نیز هوش ماشینی نامیده می‌شود، هوشی است که مربوط به ماشین و رایانه است؛ بر خلاف هوش طبیعی که متعلق به انسان و حیوان است.

هوش مصنوعی در بورس امروزه یکی از به روز‌ترین روش‌های معامله‌گری است. هوش مصنوعی در هر حوزه‌ای کاربرد دارد. یکی از اساسی‌ترین کاربرد‌های آن در بازار بورس است. هوش مصنوعی در واقع شبیه سازی کردن رفتار‌های مشابه انسان است به طوری که بسیار دقیق‌تر از انسان کار خود را انجام می‌دهد. در واقع می‌توانیم بگوییم هوش مصنوعی به عنوان شاخه‌ای از مهندسی کامپیوتر است.

بازار بورس و سهام جایی است که در آن به خرید و فروش سهام و اوراق بهادار صورت می‌گیرد. این بازار از سهام شرکت‌های متنوع و خریدار‌ها و فروشنده‌هایی که به معامله این سهام‌ها می‌پردازند. بالا و پایین رفتن ارزش این سهام‌ها، سود و زیان این معاملات را تعیین می‌کند. پر واضح است که بالا رفتن ارزش سهام و یا کاهش آن از یکسری قوانین و مشخصه‌هایی پیروی می‌کند که برای داشتن یک معامله‌ای پر سود، معامله‌گر‌ها باید از استراتژی‌های پیچیده و تجزیه و تحلیل‌های زیادی استفاده کنند.

یک معامله‌گر در بازار بورس برای داشتن سود بیشتر باید با استراتژی‌های مختلف آشنا باشد و عوامل مختلف دخیل در ارزش سهام در بازار را بداند و بتواند آن‌ها را به درستی تجزیه و تحلیل کند. دانش‌های موردنیاز شامل آشنایی با تحلیل‌های تکنیکال، روانشناسی بازار، کنترل ریسک، مدیریت سرمایه، بک تست و … می‌شود. یادگیری تمام این دانش‌ها زمان زیادی می‌طلبد و به کار بستن درست آن‌ها در معاملات نیازمند تجربه است.
امروزه کاربرد هوش مصنوعی در بورس گسترده‌تر شده است. در آینده نیز پیشرفت‌های زیادی را در این زمینه شاهد خواهیم بود.

هوش مصنوعی می‌تواند هزاران داده لازم در یک جا بررسی کند و از طریق یادگیری ماشین واکنش‌های مناسبی را انجام دهد. کاری که انجام آن به طور دستی توسط انسان سخت و دور از توان است.
بحث استفاده از هوش مصنوعی در بورس روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود و توجه معامله‌گران را در سراسر دنیا به خود معطوف می‌کند.

همچنین استفاده از هوش مصنوعی در بورس مقرون به صرفه است. اگر چه در ابتدای کار نیازمند تحقیق و توسعه هستیم، ولی در طولانی مدت هزینه‌های قبلی جبران می‌شود. ربات‌های معاملاتی نیازی به حقوق ندارند و فقط نیازمند هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌باشند. قدرت ماشین‌های هوش مصنوعی نامحدود است اگر به درستی طراحی شوند قادر هستند اطلاعات و دانش انسان را به طور قابل توجهی افزایش دهند؛

بنابراین بسیاری از کارشناسان بورس اعتقاد براین دارند که ورود هوش مصنوعی به بازار بورس این صنعت را متحول ساخته و نقش پررنگی را در این بازار ایفا خواهد کرد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.