آسیاتک، پیشگامان، شاتل، صبانت و های‌وب با مخابرات قرارداد بیت‌استریم بستند

مخابرات قرار داد بیت‌استریم جدید خود را با ۵ شرکت دارنده پروانه FCP (ارتباطات ثابت) امضاء کرد. شاتل، آسیاتک، های‌وب، پیشگامان و صبانت ۵ شرکت از بین ۱۷ شرکت دارنده پروانه FCP هستند که از انتهای سال گذشته تاکنون توانسته‌اند با تیم جدید مخابرات برای اجرای مصوبه بیت‌استریم به تفاهم برسند.

به گزارش فاواپرس، اولین بار قرار داد بیت‌استریم خرداد ماه سال گذشته پس از سه سال تعلل مخابرات در زمان مدیریت تیم مجید صدری تنها بین دو شرکت شاتل و آسیاتک بسته شد؛ اما در نهایت در آذر ماه با تغییرات در تیم شرکت مخابرات ایران، مدیرعامل جدید این شرکت اجرای این قرار داد را متوقف کرد. آن طور که داوود زارعیان، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات اعلام کرده است این قرار داد به دلیل اینکه به صورت مساوی به نفع طرفین قرارداد نبوده، با تغییرات و اصلاحاتی در اسفند ماه ۱۳۹۹ مجدد به اجرا گذاشته شد.

در نهایت حالا شرکت‌های شاتل، آسیاتک، های وب، پیشگامان و صبانت موفق به امضاء این قرار داد جدید با شرکت مخابرات شده‌اند. در سال ۱۳۹۶ مصوبه ۲۶۰ (که به بیت‌استریم مشهور است)، توسط کمیسیون سازمان نتظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به منظور رقابتی شدن بیشتر بازار اینترنت ثابت، تسهیل ارائه خدمات در حوزه ارتباطات ثابت سیمی- کابلی به تصویب رسید. قرار بود با ارائه خدمات در این بستر فرصتی مناسب برای استفاده حداکثر از منابع و امکانات موجود دارندگان پروانه شبکه و همچنین جلوگیری از هدر رفتن منافع و امکان توزیع و گسترش شبکه با سرعت بیشتر در تمام نقاط کشور فراهم شود. در واقع مهمترین اتفاقی که قرار است بر مبنای این مصوبه رخ دهد، اشتراک زیرساخت‌ها در بخش دسترسی شرکت مخابرات ایران با شرکت‌های دارندگان پروانه ارائه اینترنت FCP و Servco است. این مصوبه در تلاش است با رفع انحصار ذاتی مخابرات در این بخش از بازار، کیفیت خدمات افزایش و امکان انتخاب برای مشترکان بیش از گذشته فراهم کند.

مسعود بمانی‌پور، مدیرعامل شرکت پیشگامان در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوار است این بار قرار داد بیت‌استریم توسط مخابرات اجرا شود گفت: «قرار داد جدید را انتهای سال گذشته امضا کردیم. تمایل مخابرات به یکپارچگی در نوع بیت استریم و یک نوع قرارداد است که شبکه‌سازی برعهده مخابرات است و ما تنها از تجهیزات مخابرات برای ارایه سرویس اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنیم و مخابرات درصدی از درآمد شرکت‌ها دریافت می‌کند.» او افزود: «فعلا اجرای مصوبه ۲۶۰ در حد امضای قرار داد بیت‌استریم است و به اجرا گذاشته نشده است.» او با ابراز امیدواری که بالاخره تیم جدید مخابرات این قرارداد را به اجرا بگذارد ادامه داد: «رویکرد مدیریت جدید مخابرات تا کنون مثبت بوده و تا این لحظه تعامل خوبی با شرکت‌ها داشته است.»

در همین زمینه احمدرضا نخجوانی مدیرعامل گروه شرکت‌های شاتل نیز اعلام می‌کند که آنها هفته گذشته موفق به امضاء قرارداد بیت‌استریم با مخابرات شده‌اند.

براساس گفته او طبق این قرار داد قرار است آنها روی تجهیزات مخابرات اینترنت ADSL شرکت خود را توسعه دهند. نخجوانی در پاسخ به این سوال که با وجود منسوخ شدن تکنولوژی ADSL چرا روی واگذاری اینترنت بر مبنای VDSL تمرکز نمی‌کنند گفت: «قرارداد بیت‌استریم ما با مخابرات کشوری است و قرار است براساس آن از تجهیزات مخابرات برای واگذاری اینترنت ADSL استفاده کنیم. درست است که این تکنولوژی منسوخ شده اما شرکت مخابرات باید شبکه‌سازی خود را به روز کند تا امکان واگذاری VDSL فراهم شود.»

نخجوانی در مورد اجرای پروژه VDSL این شرکت نیز اعلام کرد که این پروژه بر بستر FTTC در حال حاضر در دزفول، تهران و قم اجرا شده است. براساس توضیحات او تاکنون کمتر از چند هزار پورت VDSL واگذار شده و این شرکت آمادگی دارد در صورت همکاری مخابرات در هر کابینت جدید هزار پورت واگذار کند.

مدیرعامل گروه‌های شاتل اعلام می‌کند که در این زمینه برای توسعه VDSL باید مذاکرات با مخابرات کمی سریع‌تر پیش رود. او نیز رویکرد تیم جدید مخابرات را رویکرد تعاملی می‌داند. همچنین نخجوانی از حل مشکلات خود در این زمینه با شهرداری تهران خبر می‌دهد و اعلام می‌کند: «مشکلاتی که پیش از این برای توسعه FTTC با شهرداری داشتیم رفع شده است و حالا در تهران می‌توانیم کابینت‌هایی برای توسعه FTTC که روی آن امکان ارائه VDSL هم وجود دارد را نصب کنیم.» نخجوانی امیدوار است با همکاری شهرداری و مخابرات میزان پورت‌های واگذار شده براساس تکنولوژی VDSL تا چند ماه آینده رشد پیدا کند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.