صدور کارت بانکی برای حساب‌های شرکتی ممکن شد

بانک مرکزی اجازه صدور کارت برداشت ریالی برای اشخاص حقوقی را صادر کرد و از این پس اشخاص حقوقی می‌توانند بر حسب نیازشان، برای حساب‌های شرکتی خود کارت برداشت ریالی دریافت کنند.

به گزارش فاواپرس، تا کنون شبکه بانکی مجاز به صدورکارت برداشت ریالی برای حساب‌های اشخاص حقوقی نبود ؛ اما حال بانک مرکزی با تصویب شیوه‌نامه و ابلاغ آن به شبکه بانکی، به شعب بانک‌ها اجازه داده تا در صورت درخواست مشتری حقوقی برای آنان کارت بانکی متصل به حساب صادر کنند.

طبق این شیوه‌نامه موسسه بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلف هستند بنا به درخواست شخص حقیقی که به عنوان یکی از صاحبان امضای مجاز مشتری حقوقی، اختیار امضای اسناد مالی را برعهده دارد و در شیوه نامه با عنوان امضا دار مجاز شناخته می‌شود، هنگام صدور کارت برداشت ریالی اساسنامه مشتری و آخرین آگهی تغییرات مندرج در روزنامه رسمی را به منظور شناسایی وی بررسی کند و صدور کارت برداشت ریالی را صرفا برای صاحب امضا یا امضا دارد مجاز امکان پذیر دانسته است. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این شیوه نامه سایر امضاداران وکالتنامه رسمی مربوطه مبنی بر صدور کارت برداشت ریالی برای امضادار مجاز و حق برداشت به تنهایی را باید به بانک ارائه دهند.

این کارت با توجه به نیاز برخی اشخاص حقوقی مبنی بر اتصال کارت بانکی به حساب‌های خود و استفاده از ابزارهای کارتی برای پرداخت هزینه‌های روزمره و پرداخت‌ خُرد و صرفاً برای استفاده یک شخص حقیقی صادر می‌شود.

کارمزد صدور کارت برداشت ریالی برای مشتری حداکثر دوبرابر کارمزد صدور کارت مغناطیسی یا هوشمند است و به عهده مشتری خواهد بود. طبق مصوبه اخیر بانک مرکزی کارمزد صدور انواع کارت مغناطیسی و هوشمند ۶ هزار تومان است از همین رو کارمزد صدور این کارت حداکثر ۱۲ هزار تومان تعیین شده است.

بانک می‌تواند در صورت درخواست مشتری برای کارت صادره، به تفکیک و درچارچوب ضوابط سقف‌ها و استانداردهای اعلامی بانک مرکزی، نسبت به تعیین سقف مبلغی، تعدادی و نوع تراکنش‌های مجاز، همچنین درگاه‌های قابل استفاده و در صورت امکان‌ پذیرندگان فروشگاهی اقدام کند. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته امکان صدور کارت برداشت ریالی برای دستگا‌‌های دولتی و برای انتقال حساب‌های دولتی ممنوع است.

فقط این کارت برای عاملان ذی‌حساب و کارپردازان، با موافقت خزانه‌داری کل کشور و ارائه رسمی و معتبر مرجع ذی‌ربط مبنی بر صدور کارت برداشت ریالی برای امضا دار مجاز و حق برداشت به‌تنهایی به همراه ذکر مشخصات کامل هویتی و تاریخ انقضای اختیارات امضا دار مجاز صادر خواهد شد.

صدور این نوع کارت برای امضا دار مجاز نیروهای مسلح صرفا با اخذ نامه رسمی و معتبر مبنی بر صدور کارت برداشت ریالی برای امضا دار مجاز و حق برداشت به تنهایی و تایید ستاد کل نیرو‌های مسلح امکان‌پذیر خواهد بود.

اگر سفارتخانه ها و دفاتر سازمان‌های بین‌المللی وابسته به سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی منطقه‌ای خواهان استفاده از این نوع کارت باشند باید نامه رسمی صدور این کارت را به معرفی نامه وزارت امور خارجه به موسسه اعتباری یا بانک ارائه کنند.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته اگر شخصی فاقد شناسه شهاب باشد این نوع کارت یعنی کارت برداشت ریالی برای وی صادر نخواهند شد و در این خصوص تفاوتی میان ایرانی یا خارجی بودن وی وجود ندارد. همچنین اگر اشخاصی دارای چک برگشتی رفع سواثر نشده باشد نیز نمی‌تواند از این نوع کارت استفاده کند.

همچنین به ازای هر حساب حقوقی فقط امکان صدور یک کارت برداشت ریالی وجود خواهد داشت و تاریخ انقضای کارت برداشت ریالی نیز مطابق با تاریخ انقضای اختیارات امضا دار مجاز یا تاریخ اعلام شده در مصوصبه هیات مدیره مشتری خواهد بود. در صورتی‌که به هر دلیل قبل از انقضای تاریخ مزبور اختیارات امضا دار مجاز سلب شود باید این موضوع یک هفته زودتر از تاریخ سلب اختیارات به اطلاع بانک یا موسسه اعتباری برسد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.