ریزش شدید بیت کوین در واکنش به طرح پیشنهادی بایدن برای افزایش مالیات

انتشار اخباری درباره‌ی طرح پیشنهادی جو بایدن برای افزایش مالیات بر دارایی سرمایه‌گذاران باعث شد قیمت بیت کوین در ۱۲ ساعت افت ۱۰ درصدی تجربه کند و به زیر ۵۰۰۰۰ دلار برسد.

به گزارش فاواپرس، برای نخستین بار از ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) قیمت رمزارز بیت کوین (Bitcoin) به زیر ۵۰۰۰۰ دلار آمده است. آمار می‌گویند قیمت بیتکوین در ۱۲ ساعت اخیر تقریبا ۱۰ درصد افت کرده. آن‌طور که CryptoPotato گزارش می‌دهد، ۲۴ ساعت اخیر به‌طور کلی برای بازار رمزارزها دوران سختی بود و در بحبوحه‌ی وحشتی عمومی، اکثر دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها اعدادی قرمز ثبت کردند.

گفته می‌شود دلیل اصلی افت ارزش رمزارزها شایعه‌ی جدیدی است که اعلام می‌کند جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، قصد دارد طرحی پیشنهادی به کنگره به‌منظور افزایش مالیات بر سود سرمایه ارائه دهد. بررسی چند ماه اخیر نشان می‌دهد بایدن به سخت‌گیرانه‌تر کردن قوانین حوزه‌ی رمزارز در آمریکا تمایل دارد و ارائه‌ی طرح پیشنهادی جدید به کنگره، جدیدترین اقدام او در همین راستا خواهد بود.

شایعه‌ها می‌گویند بایدن قصد دارد مالیاتی را که سرمایه‌گذاران موظف به پرداخت آن هستند، درمقایسه‌با وضعیت کنونی، دو برابر بیشتر کند. خبر مربوط به تصمیم جدید بایدن که نخستین بار در بلومبرگ منتشر و سپس به سرعت در فضای وب پخش شد، می‌گوید ایده‌ی بایدن این است که به‌منظور تقویت برخی برنامه‌‌های اجتماعی، حداقل ۴۳٫۴ درصد مالیات را شامل سرمایه‌گذاران میلیونر بکند.

براساس آنچه منابع مطلع می‌گویند، طرح پیشنهادی جو بایدن صرفا کسانی را در بر می‌گیرد که در کمتر از یک سال بیش از یک میلیون دلار به دست می‌آورند و در این بازه‌ی زمانی دارایی‌ها را نگه می‌دارند. در واژه‌نامه‌ی حوزه‌ی رمزارز از این افراد با نام نهنگ بازار ارز دیجیتال یاد می‌شود که همواره حجم عظیمی پول نگه می‌دارند.

افزون‌بر قانون فدرال جدید، در پروژه‌ای که به «مالیات بایدن» معروف است، سرمایه‌گذاران باید اضافه‌مالیات فعلی را برای درآمد سرمایه‌گذاری و دیگر هزینه‌هایی که براساس قوانین هر ایالت تعیین می‌شوند پرداخت کنند. بلومبرگ توضیح می‌دهد که سرمایه‌گذاران میلیونر در نیویورک و کالیفرنیا احتمالا بیشتر از بقیه از این قانون جدید متأثر خواهند شد. مطابق نوشته‌ی بلومبرگ در ایالت‌هایی که نرخ مالیات زیادی دارند، نرخ مالیات بر سود سرمایه ممکن است ۵۰ درصد را هم رد کند. برای ساکنین نیویورک، این نرخ ممکن است به ۵۲٫۲۲ درصد برسد. پیش‌بینی می‌شود نرخ مالیات بر سود سرمایه در کالیفرنیا ۵۶٫۷ درصد باشد.

گزارش‌ها می‌گویند گروه مهمی از سرمایه‌گذاران در سریع‌ترین زمان ممکن پوزیشن خود را بسته‌اند تا مجبور نباشند این مالیات زیاد را پرداخت کنند. این تصمیم، قابل‌پذیرش به‌نظر می‌رسد؛ چون برای برطرف شدن ضرر فروش امروز بیت کوین باید قیمت این رمزارز به ۸۵۰۰۰ دلار برسد.

پس از انتشار خبر مالیات جدید بایدن SP500 با افت یک درصدی مواجه شد و در زمانی کوتاه پس از این اتفاق، شاخص Dow Jones هم ۰٫۹۴ درصد افت کرد. به‌علاوه بازار بورس نزدک که بر حوزه‌ی فناوری متمرکز است نیز افت ۰٫۹۴ درصدی ثبت کرد. این موضوع نشان داد وحشت بازار، به شکل عمومی اتفاق افتاده.

شاخص Sp-500 در روز ۲۱ آوریل ۲۰۲۱ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۰)

پس از ارسال طرح پیشنهادی جو بایدن، مجلس سنا باید آن را تأیید کند. این فرایند قطعا در زمانی سریع تکمیل نمی‌شود. احتمالا در فرایند تأیید طرح اصلاحات متعددی روی آن اعمال می‌شود. امور اداری مربوط به تأیید طرح بایدن تا مدتی به طول می‌انجامد و همین موضوع زمان و فضای کافی به تریدرها می‌دهد تا آنچه را که در ذهن دارند انجام دهند.

انتشار خبر افزایش مالیات بر دارایی توسط جو بایدن، اثر منفی محسوسی روی بیت کوین گذاشت. این رمزارز روز ۲۳ آوریل ۲۰۲۱ (۳ فروردین ۱۴۰۰) را با قیمت تقریبا ۵۳۸۲۵ دلار آغاز کرد و در ادامه به ۵۵۰۰۰ دلار هم رسید. بااین‌حال یک‌سری فروش پی‌در‌پی در Coinbase و وحشت بازار که به دلیل انتشار خبر بلومبرگ اتفاق افتاد، باعث شد قیمت بیت کوین به زیر ۵۰۰۰۰ دلار برسد. در ساعات آخر معامله، قیمت بیت کوین تا ۴۸۳۰۰ دلار هم پایین آمد.

درمقایسه متوجه می‌شویم قیمت فعلی بیت کوین درمقایسه‌با بالاترین رکورد قیمتی‌اش که در هفته‌ی گذشته ثبت شده بود افت ۲۳ درصدی تجربه کرده (دومین افت بزرگ امسال). تحلیلگران می‌گویند اگر بیت کوین نتواند خودش را بازیابی کند احتمالا سطح حمایت بعدی بیت کوین به ۴۷۰۰۰ دلار یا حتی ۴۵۰۰۰ دلار کاهش می‌یابد.

خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.