آذری جهرمی:

۵ عضو کارگروه فیلترینگ، به فیلتر سایت «پیوندها» هم رای مثبت دادند

وزیر ارتباطات از نحوه برگزاری جلسات کارگروه فیلترینگ به شکل آنلاین انتقاد کرد و عملکرد آن را زیر سوال برد. او تاکید کرد که یک بار درخواست فیلتر سایت «پیوندها» را در این جلسات مطرح کرده و برخی اعضای این کارگروه به آن رای مثبت دادند.

«محمد جواد آذری جهرمی» شب گذشته در یکی از اتاق‌های کلاب هاوس در اعتراض به مکانیزم جلسات آنلاین کارگروه فیلترینگ و عملکرد آن، گفت که یک بار برای محک زدن این کارگروه درخواست فیلتر سایت «پیوندها» را ارائه داده تا واکنش اعضا را بسنجد: «۴ دستگاه رای مثبت به فیلتر دادند، ۱ دستگاه در توضیحات نوشت این سایت قبلا فیلتر شده است!»

جهرمی در کلاب هاوس گفت مکانیزم برگزاری جلسات آنلاین از دولت دهم در کارگروه فیلترینگ ایجاد شد تا به جای جلسات حضوری، فقط ۵ عضو از ۱۲ عضو آن به شکل آنلاین تصمیم‌گیری کنند. او گفت: « برای نشان دادن مشکلات این مکانیزم و نحوه برگزاری جلسات، درخواست فیلتر سایت پیوندها ارسال کردیم و پس از رای مثبت ۵ عضو، موضوع به کارگروه اطلاع داده شد.»

جهرمی تاکید کرده به خاطر رخ دادن همین موارد بود که در نهایت دولت دوازدهم تصمیم جدیدی در اینباره گرفت: «قرار بر این شد که برای سایت‌ها و نرم افزارهایی که مخاطبان زیادی دارند به هیچ وجه در جلسات آنلاین تصمیم‌گیری نشود.» او به کلاب هاوس و فیلترینگی که این پلتفرم روی شبکه‌های موبایل دارد اشاره کرد و گفت: «اینکه درباره کلاب هاوس یک دستگاهی بر اساس نظر کارشناسی خودش اقدامی کرده را نمی‌دانم. دادستانی هم اعلامی در این باره نداشته است. اگر کسی اعتقاد دارد که کلاب هاوس باید فیلتر شود، باید در چارچوب قانونی عمل کند و هزینه‌اش را هم بپردازد.»

وزیر ارتباطات در نهایت تاکید دوباره‌ای روی غیرقانونی بودن اختلال در کلاب‌هاوس کرد و گفت: «برخی اپراتورها اقدام خلافی کرده اند، باید متناسب با قانون هم با آنها برخورد شود. ابزارهای زیادی هم برای این برخورد داریم مانند کاهش مدت پروانه، که حتما از آن استفاده خواهیم کرد.»

چندی پیش معاون وزیر ارتباطات نیز طی یادداشتی که منتشر ساخت درباره ساز و کار فیلترینگ در کشور و انتقاداتی که به آن وارد است توضیحات مفصلی را ارائه داد. «امیر ناظمی» درباره نحوه برگزاری جلسات گفته بود: «واقعیت آن است که اساسا در این کارگروه فیلترینگ سایت‌ها به صورت تک‌تک مورد رای‌گیری قرار نمی‌گیرند. بر اساس یک مصوبه یا بهتر بگوییم یک توافق در سال ۹۰ راه‌های میان‌بری برای فیلترینگ ایجاد شده است که بر اساس ۵ عضو (که ۳ مورد از خارج از دولت و ۲ مورد از طرف دولت است) با تطبیق مصادیق کلی به سایت‌ها، برای فیلترینگ راه ساده‌تر و میان‌بری دارند. نکته مهم آن است که وزارت ارتباطات تنها یک رای از آن ۱۲ رای را دارد.»

به گفته ناظمی مرجع اصلی فیلترینگ در ایران «کارگروه تعیین مصادیق» است و در کنار این نهاد، مراکزی چون «شورای عالی امنیت ملی» و «مرکز ملی فضای مجازی» نیز از قدرت فیلتر کردن یک پلتفرم برخوردار هستند.

خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.