ایرتگ اپل و افزایش نگرانی‌ها از تعقیب کاربران اندروید

اپل به‌وضوح گفته است ایرتگ چگونه از تعقیب‌شدن کاربر جلوگیری می‌کند. بااین‌حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد تعقیب دارندگان گوشی‌های اندرویدی بدون اطلاع خودشان به‌نوعی امکان‌پذیر است.

یکی از مشکلات ردیاب‌های هوشمند کوچک نظیر ایرتگ اپل (Apple AirTag) این است که احتمال دارد کسی ردیابش را در وسایلتان بیندازد، بدون اینکه بخواهید تعقیبتان کند. اپل هنگام رونمایی ردیاب ایرتگ در مراسم Spring Loaded به راهکاری برای مقابله با این مسئله اشاره کرد؛ اما درباره‌ی قابلیت‌های حفاظت از حریم خصوصی گنجانده‌شده‌ درون سیستم جزئیات نسبتا مبهمی ارائه داد.

اپل به‌تازگی جزئیات اضافه‌ای منتشر کرده است؛ چون در روزهای اخیر تعداد بیشتری از مردم در شبکه‌های اجتماعی نگرانی‌شان را بابت احتمال سوءاستفاده از ایرتگ ابراز کرده‌اند. به‌گزارش 9to5Mac، اگر کسی بخواهد فرد دارای گوشی اندرویدی را از‌طریق ایرتگ تعقیب کند، راه‌ در‌ رو خواهد داشت.

فست‌کمپانی می‌نویسد فناوری گاهی اوقات عواقب ناخواسته‌ای در پی دارد و فردی به‌نمایندگی از مؤسسه‌ی غیرانتفاعی شبکه‌ی ملی پایان‌دادن به خشونت خانگی (NNEDV) گفته‌های جالبی در مصاحبه با این رسانه مطرح کرده است. NNEDV قصد دارد خشونت علیه زنان را از بین ببرد و نمایندگانی در هیئت مشاوره‌‌ای فیسبوک، توییتر، اسنپ چت و اوبر دارد و پیش‌تر توصیه‌هایی به گوگل و اپل کرده‌؛ البته توصیه‌های NNEDV ارتباطی به ایرتگ نداشته است.

نماینده‌ی NNEDV به فست‌کمپانی می‌گوید ایرتگ اپل وسیله‌ی جانبی ارزان‌قیمت و ساده‌ای برای پیداکردن اشیای گم‌شده است و از این حیث محصولی پرمزیت محسوب می‌شود. باوجوداین‌، ایرتگ اپل نوعی ابزار نظارتیِ نگران‌کننده است که احتمال دارد برای تعقیب مستقیم دیگران استفاده شود. به‌گفته‌ی NNEDV، مکان بقیه به‌راحتی ازطریق ایرتگ ردیابی می‌شود و صرفا کافی است ردیاب در داخل لباس یا کیف انداخته شود.

اپل از همان زمان رونمایی ایرتگ، توجه عموم مردم را به چند قابلیت حریم خصوصی جلب کرد. اپل می‌گوید دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل iOS در‌صورتی‌که ایرتگ همراه صاحبش نباشد، این موضوع را تشخیص می‌دهند. با گذشت زمان، اگر دستگاه iOS متوجه شود ایرتگی همراه کاربر است که به خودِ او تعلق ندارد، هشداری روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌کند.

اپل راه‌حلی نیز برای کاربران اندرویدی شرح داده و گفته است اگر ایرتگ مدت‌ زیادی از صاحبش جدا باشد، موقع جابه‌جایی صدایی از خود درمی‌آورد تا توجه کاربر به آن جلب شود. اگر کاربر ایرتگ ناشناس را پیدا کند، می‌تواند آن را به بدنه‌ی آیفون یا دستگاهی بچسباند که از NFC پشتیبانی می‌کند و به دستورالعمل‌هایی برای غیرفعال‌سازی ایرتگ دست یابد.

اپل هنوز واضح نگفته است کِی و کجا به کاربر هشدار می‌دهد و در پاسخ به پرسش‌‌ها، دو نکته‌ی مهم اعلام کرد: ۱. اگر با ایرتگی ناشناس به خانه‌تان برسید، هشداری روی صفحه‌نمایش آیفون ظاهر می‌شود. آدرس استفاده‌شده همانی است که در بخش اطلاعات مخاطب Me وارد کرده‌اید؛ ۲. اگر با ایرتگی ناشناس به یکی از مکان‌هایی بروید که به‌طور‌منظم به آنجا مراجعه می‌کنید (نظیر محل کار)، مجددا هشداری روی آیفون نمایش داده می‌شود.

این هشدارها صرفا زمانی نمایش داده می‌شوند که کاربر آیفون باشید. اگر از اندروید استفاده کنید، تنها روش برای فهمیدن اینکه ایرتگ همراهتان است یا نه، صدایی است که ردیاب هوشمند پس از سه روز پخش می‌کند. فعالان حوزه‌ی مقابله با خشونت خانگی می‌گویند این رویکرد در ایرتگ دو مشکل دارد.

سه روز تعقیب‌شدن بدون اینکه خودتان بدانید، زمان بسیار زیادی است. نکته‌ی مهم‌تر اینکه صدای ایرتگ پس از سه روز فقط زمانی پخش می‌شود که ردیاب هوشمند اپل در محدوده‌ی آیفونی قرار نگیرد که با آن جفت شده است. فرض کنید کسی بخواهد همسرش را هر جا که می‌رود، تعقیب کند. در این وضعیت، هر روز ایرتگ با آیفون جفت می‌شود و ردیاب هوشمند اپل هیچ‌گاه صدای هشدار را پخش نمی‌کند.

تحلیلگران می‌گویند اگر هر روز به خانه برگردید و با کسی زندگی کنید که ایرتگ را در لباس‌هایتان گذاشته است، سیستم هشدار ردیاب اپل عملا از معادله خارج می‌شود. نماینده‌ی NNEDV می‌گوید اپل صرفا موقعیتی را فرض کرده است که فردی ناشناس بخواهد فرد دیگری را تعقیب کند که در خیابان می‌بیند؛ اما چه اتفاقی می‌افتد اگر فردی که هر روز در خانه با او زندگی می‌کنید، قصد داشته باشد تعقیبتان کند؟

تحلیلگران می‌گویند اپل باید با گوگل برای ایجاد سیستمی چندپلتفرمه برای هشدار ایرتگ همکاری کند؛ دقیقا مشابه کاری که این دو شرکت سال ۲۰۲۰ برای ردیابی ویروس کرونا انجام دادند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.