به دلیل اختلاف مخابرات و وزارت ارتباطات؛

رانژه خطوط تلفن برای ارایه اینترنت ثابت متوقف شد

شرکت‌های ارایه کننده اینترنت ثابت (FCP) اعلام می‌کنند شرکت مخابرات ایران در روزهای اخیر از رانژه کردن خطوط تلفن ثابت برای ارایه ADSL سرباز زده و خواهان دریافت مبالغ بیشتری برای این کار است؛ اما در مقابل مخابرات می‌گوید این مشکل به دلیل نبود تجهیزات فنی است.

به گزارش فاواپرس، شرکت‌های FCP می‌گویند از روز دوشنبه هفته گذشته (۶ اردیبهشت) شرکت مخابرات ایران از انجام عملیات رانژه کردن خطوط تلفن ثابت برای ارائه ADSL سر باز زده است. آنها این موضوع را به درخواست مخابرات برای افزایش تعرفه رانژه‌کشی مرتبط می‌دانند؛ اما در مقابل، مخابرات می‌گوید خود را همچنان ملزم به اجرای مصوبات رگولاتوری دانسته ولی به دلیل کمبود تجهیزات، در برخی از مراکز، مشکلاتی ایجاد شده است. این در حالی است که شرکت‌های FCP می‌گویند حاظر به تامین تجهیزات برای رانژه‌کشی هستند؛ اما مخابرات اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.

شرکت مخابرات ایران فروردین ماه امسال به شرکت‌های FCP‌ اعلام کرد تعرفه‌های مصوبه ۱-۲۳۷ رگولاتوری که در سال ۹۵ برای رانژه کردن خطوط، دیگر جوابگوی هزینه‌های این کار نیست و باید تعرفه‌ها افزایش یابند. در این نامه که به امضای مدیرعامل شرکت مخابرات ایران رسیده، اعلام شده است هزینه رانژه و درانژه کردن خطوط که براساس مصوبه رگولاتوری در مجموع ۱۲ هزار تومان است به ۱۱۴۵۰۰ تومان (۷۴۵۰۰ تومان برای رانژه و ۴۰ هزار تومان برای درانژه) افزایش می‌یابند.

نامه مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درخصوص افزایش هزینه رانژه‌کشی

محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک در گفت‌وگویی اعلام کرد: «شرکت‌های FCP در جلسه‌ای که برای این موضوع در ۲۴ فروردین ماه تشکیل شد، با شروطی آن را پذیرفتند. از جمله این شروط، اعمال تعرفه‌های جدید برای تمامی مشترکان ( شرکت‌های ارایه کننده اینترنت ثابت FCPها و مخابرات) به صورت یکسان و موافقت رگولاتوری با این موضوع است.»

موافقت مشروط شرکت‌های Fcp‌ با افزایش قیمت رانژه

اما نامه‌ای که به امضای مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری رسیده است نشان می‌دهد این سازمان با افزایش تعرفه رانژه مخالفت کرده است. نامه حقی که ۲۸ فروردین ماه نوشته شده، یک پیوست دارد که در آن از مدیرعامل مخابرات ایران خواسته شده است اطلاعات مربوط به تعداد دایری و تخلیه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به رگولاتوری ارسال شود. این پیوست به امضای سیدمحمد امامی، مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری رسیده و در آن اشاره شده که شرکت مخابرات ایران در ۱۷ فروردین ماه امسال اعلام کرده است کار رانژه خطوط در برخی از مراکز مخابراتی به دلیل «نبود سیم رانژه» متوقف شده است.

مخالفت رگولاتوری با افزایش قیمت رانژه خطوط تلفن

محمدرضا بیدخام، مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در این رابطه گفت: «در یک مرکز مخابراتی در تهران برای اجرای عملیات رانژه به ۶۰ متر سیم مسی نیاز است که اگر قیمت آن را متری ۱۵۰۰ تومان در نظر بگیریم و دستمزد اجرای این کار ۱۰ هزار تومان باشد، مجموع عملیات رانژه‌کشی حداقل ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود و فروش آن به قیمت ۱۲ هزار تومان به‌صرفه نیست.»

این در حالی است که شرکت‌های FCP‌ معتقدند عددی که مخابرات اعلام می‌کند، مربوط به مراکز ۱۰۰ هزار شماره‌ای در تهران است و مراکز کوچک‌تر در شهرهای دیگر، هزینه تمام شده بسیار کمتری دارند. با این وجود شرکت‌های FCP‌ در نامه‌ای به تاریخ ۴ اردیبهشت ماه اعلام کردند در صورت موافقت رگولاتوری با اعمال تعرفه‌های جدید و همچنین اخذ هزینه از تمامی مشترکان، حاضر به پذیرش آن هستند.

نامه شرکت‌های Fcp به مخابرات و تاکید بر مواظع قبلی

با این همه شرکت‌های FCP می‌گویند از دوشنبه هفته گذشته (۶ اردیبهشت ماه) عملیات رانژه‌کشی در مراکز مخابراتی کشور متوقف شده و حتی از ورود ماموران این شرکت‌ها به مراکز مخابراتی برای انجام رانژه، جلوگیری می‌شود. این در حالی است که تخمین زده می‌شود به طور متوسط ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار عملیات رانژه‌کشی برای برقراری اینترنت ثابت شهروندان در کشور انجام می‌شود که طبق ادعای شرکت‌های ارایه کننده اینترنت ثابت بخش مربوط به متقاضیان اینترنت ثابت از شرکت‌های FCP متوقف شده است. با این وجود بیدخام مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران تاکید می‌کند مخابرات خود را ملزم به اجرای مصوبات رگولاتوری می‌داند و توقف عملیات در برخی از مراکز مخابراتی به دلیل کمبود تجهزات مورد نیاز است.

موضوع تغییر تعرفه خدمات مخابراتی که از سال‌ها پیش محل اختلاف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارتباطات و شرکت مخابرات ایران بوده، در زمستان سال گذشته و همزمان با انجام تغییرات مدیریتی در مخابرات، دوباره اوج گرفت و به انتقادهای علنی وزیر ارتباطات و بیانیه شدیداللحن شرکت مخابرات ایران رسید.

در تازه‌ترین تحول در این زمینه شرکت مخابرات ایران اعلام کرده است هزینه تامین برق شرکت‌های FCP که براساس مصوبه ۲-۲۱۸ رگولاتوری انجام می‌شود و از سال ۹۴ ثابت مانده، باید براساس تعرفه‌های جدید برق محاسبه ‌شود. در این نامه که به امضای مدیرعامل مخابرات ایران رسیده، به شرکت‌های FCP‌ اعلام شده است در صورت تمایل می‌توانند خود برق مورد نیازشان را از شرکت برق خریداری کنند.

نامه مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به شرکت‌های Fcp درخصوص تعرفه برق

نصب تجهیزات شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در مراکز مخابراتی که از سال‌ها پیش و در زمان ارائه پروانه PAP انجام شده است، همواره یکی از موضوعات مورد مناقشه این شرکت‌ها با مخابرات است. هرچند شرکت‌های PAP مجوز ایجاد شبکه مستقل نداشتند شرکت‌های ارایه کننده اینترنت ثابت FCP می‌توانند شبکه جداگانه از مخابرات داشته باشند؛ اما به دلیل هزینه‌های زیاد ایجاد شبکه، آنها همچنان مجبور به استفاده از شبکه مخابراتی موجود هستند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.