استارت‌آپ‌ها در بازار‌های نوپا اقتصاد پسا کرونا را شکل می‌دهند

امروزه سرعت بالای پیشرفت فناوری با پیدایش تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، بلاک‌چین و اینترنت اشیا این پتانسیل را دارد تا تمام جوانب زندگی ما را متحول کند و حوزه استارت‌آپ جهانی با سرعت رشد بالا در خط مقدم این تغییر قرار دارند. اما این استارت‌آپ‌های خلاق بازار‌های نوپا هستند که می‌توانند بیشترین تحول را ایجاد کنند.

به گزارش فاواپرس به نقل از TheNextWeb طبق آمار مربوط به سال ۲۰۱۸، ۸۵ درصد از جمعیت جهان در کشور‌هایی با بازار‌های نوپا و در حال ظهور زندگی می‌کنند و این بازار‌ها ۵۹ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند. این استارت‌آپ‌ها با دسترسی به چنین بازار مصرفی عظیمی نقش پررنگی در رشد و شکل گیری اقتصاد پسا کرونا خواهند داشت.

با این وجود توان مالی و فرصت‌های موجود در این بازار‌ها هنوز با بازار‌های تثبیت شده تفاوت زیادی دارد. در واقع پیش از کووید-۱۹، یک شکاف ۵ هزار میلیارد دلاری بین شرکت‌های کوچک و متوسط بازار‌های نوپا و بازار‌های تثبیت شده وجود داشت.

اما برای حل بزرگ‌ترین مشکلات جهان به راه‌حل‌هایی مناسب برای همه نیاز داریم. ما به نوآوری محلی برای رفع چالش‌های محلی و آغاز تغییر نیازمندیم. حال سوال اینجاست که چطور تعادل بازی را برقرار کنیم تا استارت‌آپ‌های بازارهای نوپا فرصت کافی برای رشد به دست آورند؟

سید‌استارز (Seedstars) یک شرکت خصوصی در سوئیس است که قصد دارد با تکنولوژی و کارآفرینی روی بازار‌های نوپا تاثیر بگذارد. آنها چندین کاتالیزور، برنامه رشد، مرکز تکنولوژی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار شرکت‌هایی با رشد بالا در آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه، اروپای شرقی و مرکزی و آسیای جنوبی قرار داده‌اند.

رقابت بین‌المللی سید‌استار که هرسال برگزار می‌شود یک مسابقه جهانی بین استارت‌آپ‌های برتر شبکه جهانی این شرکت است و استارت‌آپ‌ پیروز ۵۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری دریافت می‌کند. این رقابت که از سال ۲۰۱۳ با کمک بلوک VAUD، مدرسه مدیریت Fribourg، Mada و Presence Switzerland آغاز شده امروزه به بزگترین رقابت استارت‌آپی در بازار‌های نوپا تبدیل شده و ۹۰ کشور را تحت پوشش قرار داده است. امسال این شرکت با همکاری وب‌سایت اخبار تکنولوژی TNW قرار است این رقابت را به اطلاع مخاطبان بیشتری برساند.

در این گزارش با پنج فینالیست این رقابت صحبت شده تا ببینیم مهمترین زمینه‌هایی که در جهان پسا کرونا باید روی آنها تمرکز کرد در چه زمینه‌هایی هستند.

درک جمع‌آوری داده‌ها

در اینترنت بحث‌های زیادی درمورد اخلاقیات جمع‌آوری داده و حریم خصوصی داده انجام می‌شود. اما مسئله مهم استخراج معنا از داده‌ها است؛ باید مطمئن شویم که فرایند‌های جمع‌آوری داده با تکنولوژی فعلی مطابقت دارند.

لوئیس سنتیاگو، مدیرعامل استارت‌آپ‌ PEGASI در ونزوئلا باور دارد که اگر اطلاعات درمانی اگر «به شکل‌های ساختاربندی نشده و قیاسی» جمع‌آوری نمی‌شد، اداره پاندمی ساده‌تر بود.

PEGASI اطلاعات درمانی را برای بیماران، پزشکان و ارائه دهندگان خدمات در کشور‌های درحال توسعه در دسترس، شفاف و کارآمد می‌سازد. هدف آنها ساخت : «جهانی با استفاده گسترده از مستندات درمانی الکترونیک (EHR) و مستندات درمان شخصی (PHR)، یک سیاست حریم خصوصی قدرتمند با هم‌رسانی دقیق و معنا دار اطلاعات و پشتیبانی از همکاری بخش دولتی و خصوصی است که تحول دیجیتال را در بخش درمان تسریع می‌کند.»

از نگاه سانتیاگو فینالیست شدن در رقابت سیداستارز کمک بزرگی به تحقق این هدف می‌کند. طبق گفته او «معمولا جلب توجه سرمایه‌گذاران در این صنایع و منطقه‌ها بسیار دشوار است. داشتن شریکی که شما را در معرض توجه قرار دهد بسیار با اهمیت است چرا که درنهایت ما فرصت یک تغییر مثبت را خواهیم داشت و این امر برای ما بسیار ارزشمند است.»

کاهش نابرابری ثروت

موضوع دیگری که پاندمی در مرکز توجه قرار داد، افزایش شکاف نابرابری ثروت است. درحالی که ثروتمندان چندان تحت تاثیر بحران قرار نگرفتند و برخی حتی از آن سود بردند، بسیاری از مردم برای تامین‌ هزینه‌های زندگی با مشکل مواجه شدند.

این مشکلی است که استراتاپ IMAN از ازبکستان قصد دارد آن را حل کند: مارک زابوف مدیر ارشد مالی و بنیان‌گذار این استارت‌آپ‌ می‌گوید: «چشم انداز ما این است که با قدرت تکنولوژی، سرمایه‌گذاران را با استفاده از اصول اقتصاد اسلامی در نقطه خرید به قرض گیرندگان متصل کنیم.»

طبق گفته او «به این طریق، سرمایه‌گذار خرده فروش می‌تواند به شکلی درست ثروت خود را افزایش دهد و درعین حال دسترسی صادقانه و شفاف مالی را برای مشتریان بازار ساده تر کند.»

با روش اعطای وام نفر به نفر (P2P)، این استارت‌آپ‌ می‌تواند دسترسی سرمایه‌گذار به محصولات سرمایه‌گذاری را ساده‌تر کرده و از سوی دیگر وام‌ها برای گیرندگان آن مقرون به صرفه تر خواهند بود و درنتیجه به ایجاد یک سیستم مالی منصفانه‌تر کمک می‌شود.

با وجود اینکه دسترسی به سرمایه همواره یک مانع بزرگ است، اما زابوف می گوید: «مراسم‌هایی مثل رقابت جهانی سیداستار فرصتی را در اختیار استارتاپ‌هایی از همه جای جهان قرار می‌دهد تا پروژه‌های خود را ارائه کنند، با دیگر کار‌آفرینان در ارتباط باشند و از آموزگارانی که در کار خود بهترین هستند درس بگیرند.»

حرکت به سمت جهانی دیجیتالی‌تر

اگر سال گذشته یک چیز را محرز کرده باشد این است که اکثر خدمات را می‌توان به صورت دیجیتال ارائه کرد. این حقیقت کاملا برای صنعت خدمات مالی صدق می‌کند. متاسفانه، موسسات زیادی هستند که آمادگی دیجیتالی شدن را ندارند یا تنها چنگی به صورت تحول دیجیتال زده‌اند که تاثیر جدی روی تجارتشان خواهد داشت.

اما صنعت مالی باید اینچنین باشد، و به همین دلیل است که تراکنش‌های مالی نامتمرکز قدرت گرفته و حالا آینده تمام این صنعت را به چالش کشیده‌اند.

استارت‌آپ‌ Finology از مالزی با تکنولوژی و کانال‌های توزیع دیجیتال خود دسترسی آسان به محصولات امور مالی را فراهم کرده است. با حرکت صنعت خدمات مالی به سمت دیجیتالی شدن، استارت‌آپ‌‌هایی مثل Finology باید خود را در جلوی چشم عموم قرار دهند. جرید لیم ‌هم‌بنیان‌گذار این استارت‌آپ‌ می‌گوید: «جایی که توجه باشد، فرصت هم وجود دارد و چنین فرصت‌هایی محرکی هستند که مسیر یک شرکت را برای همیشه تغییر می‌دهند.»

البته لیم باور دارد که هنوز امیدی به صنعت امور مالی هست.: «صنایع امور مالی هنوز هم اگر موقعیت خود به عنوان متصدی را اهرم کنند و در کنار آن زیرساخت IT را به‌روزرسانی کرده و فرایند‌ها را دیجیتال محور کنند می‌توانند در صحنه اصلی باقی بمانند.»

استارتاپ Finology برای رسیدن به همین هدف تلاش می‌کند و در این راستا امکان دسترسی به محصولات مالی را با استفاده از تکنولوژی معامله دیجیتال مبدا-به-مقصد در همه جا فراهم خواهد کرد.

انعطاف پذیری

اولاسیند از استارت‌آپ‌ Ladda می‌گوید: «یک اقتصاد منعطف می‌تواند در دوران بحران از خانواده‌ها و شرکت‌ها پشتیبانی کند.» متاسفانه برخی از بازارهای نوپا چنین محیط پشتیبانی را در اختیار ندارند. نیجریه که به صادرات کالا وابسته است چنین وضعیتی دارد.

یکی از نکات اصلی ایجد انعطاف برای یک استارت‌آپ‌، پایداری آن است. اولاسیند می‌گوید که Ladda سعی دارد «برای حفظ جریان مالی مناسب و میانجی‌های قدرتمند هزینه‌ها را تحت کنترل درآورد.»

Ladda دسترسی ارزان و راحت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران خرد در نیجریه فراهم می‌کند. آلوواتوسین اولاسیند بنیانگذار این استارت‌آپ‌ از مشکلات فعلی مطلع است؛ طبق گفته او «استارتاپ‌های بازار‌های نوپا هنوز در مقایسه با همتایان خود در بازار‌های پیشرفته با شکاف زیادی در زمینه بودجه مواجه هستند.»

اما او می‌گوید رقابت جهانی سیداستار«فرصت سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم» را برای تمامی رقبا فراهم می‌کند.

شناخت محدودیت‌های موجود
قیس خضراوی مدیرعامل و بنیانگذار Fulfillment Bridge می‌گوید: «این پاندمی برای تمامی کسانی که می‌گفتند آینده از آن تجارت الکترونیکی است زنگ بیدار باشی بود. ما به آنها می‌گوییم که بله آینده بود اما بیست سال پیش».

بله پاندمی باعث افزایش تجارت آنلاین شده است اما این به معنای بی‌نقص بودن تجارت الکترونیکی نیست. زیرساخت موجود به ویژه در بازار‌های نوپایی مثل آفریقا و خاورمیانه که خیلی آرام تجارت اینترنتی را پذیرا شدند محدودیت‌ها و مضراتی دارد.

استارت‌آپی مثل Fulfillment Bridge از تانزانیا در اینجا وارد عمل می‌شود. این پلتفرم لجستیک ابری برای تجارت الکترونیکی جهانی در واقع انباری برای تایید، ارسال، مدیریت بازگشت و غیره در چهار قاره ارائه می‌کند.

خضراوی می‌گوید که وضعیت سال گذشته به این استارت‌آپ‌ کمک کرد تا چشم‌انداز خود را محقق و ماموریت خود را نهایی کند. این استارت‌آپ‌ که تجارت الکترونیکی را با تمرکز بر آفریقا و خاورمیانه بازنویسی می‌کند امیدوار است «زیرساختی برای توسعه تراکنش‌های تجارت الکترونیکی از این منطقه، به خارج و در داخل بسازد».

طبق گفته او «همه در یک رقابت ماراتون برای رسیدن به زیرساخت تجارت الکترونیکی هستند. این یعنی درک قانون، لجستیک، پرداخت و آموزش کاربر برای این هنجار نوین.»

مراسم نهایی این رقابت روز ۲۰ می برگزار می‌شود و علاوه بر منتخبی که جایزه بزرگ را دریافت می‌کند، استارت‌آپ‌‌هایی در دسته‌های EdTech (تکنولوژی آموزش)، دسترسی ICT، تقویت بانوان، تغییرات اقلیمی و تربیت دوران کودکی نیز انتخاب خواهند شد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.