رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی:

پس از استعلام اسامی دریافت‌کنندگان تسهیلات را اعلام می‌کنیم

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و سازمان فناوری اطلاعات هر کدام با انتشار نامه‌‌ای جداگانه به صندوق نوآوری از این صندوق درخواست کرده‌اند تا نام شرکت‌های دریافت‌کننده تسهیلات را به صورت شفاف اعلام کند. حال رییس این صندوق اعلام کرده است که به زودی پس از استعلام از نهادهای نظارتی اسامی شرکت‌های دریافت‌کننده تسهیلات را اعلام خواهند کرد.

به گزارش فاواپرس، این نامه‌ها پس از اعتراض بسیاری از کاربران در فضای مجازی و درخواست آنان برای انتشار لیست شرکت‌های استارت‌آپی دریافت کننده وام از صندوق نوآوری برای این صندوق ارسال شد. گفته رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد اینکه دریافت کنندگان وام و تسهیلات از این صندوق علاقه‌ای به اعلام اسمشان ندارند، مورد اعتراض بسیاری از کاربران فضای مجازی قرار گرفت و آنان خواستار شفاف‌سازی در این زمینه و اعلام اسامی دریافت کنندگان تسهیلات شدند.

علی وحدت در گفت‌وگویی اعلام کرد، نزدیک ۱۳ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های استارت‌آپی که مجوز دانش بنیانی داشته‌اند قرار گرفته است. براساس گفته‌های وحدت طی ۳ سالی که او در این صندوق فعال است تمام شرکت‌های بزرگ و شناخته شده استارت‌آپی ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کرده‌اند. اما وحدت در این گفت‌وگو نامی از این شرکت‌ها به میان نیاورد؛ چراکه به گفته او این اطلاعات، اطلاعات محرمانه شرکت‌هاست و آنها نمی‌خواهند نامشان به عنوان وام‌گیرنده منتشر شود.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در نامه‌ای به علی وحدت، رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرده‌ است که اعطای وام ۵۰ میلیارد تومانی به شرکت‌های استارت‌آپی، به ابهام قابل تاملی در میان فعالان کسب‌وکارهای تبدیل شده و بحث‌های متعددی در خصوص هویت وام‌گیرندگان و دلیل اتخاذ این رویکرد ایجاد شده که بی‌پاسخ مانده است. در ادامه این نامه به اعطای وام ۱۲ هزار میلیارد تومانی در زمان مدیریت علی وحدت به شرکت‌های دانش بنیان اشاره و اعلام شده که به جز اینکه پرداخت این میزان وام موجب مسرت است اما نگرانی‌هایی هم در خصوص نحوه توزیع و میزان اثربخشی آن به وجود آورده است. این سازمان در نامه خود خواسته که به صورت شفاف نام دریافت‌کنندگان و میزان دریافت وام شرکت‌های به صورت شفاف و برای مبارزه با فساد منتشر شود.

نامه سازمان نصر تهران به صندوق نوآوری و شکوفایی برای شفاف‌سازی در خصوص نام شرکت‌های وام‌گیرنده از این صندوق

در ادامه این نامه نیز روز گذشته (۱۷ اردیبهشت) سازمان فناوری اطلاعات که خود نیز بخشی از وام شرکت‌های استارت‌آپی را در قالب وام وجوه اداره شده تقبل می‌کند و اسامی شرکت‌ها را نیز از طریق سامانه شفافیت این سازمان اعلام می‌کند، به صندوق نوآوری و شکوفایی پیشنهاد داده است که نام شرکت‌هایی که ازاین صندوق وام دریافت کرده‌اند را اعلام کند.

نامه رئیس سازمان فناوری اطلاعات به صندوق نوآوری و شکوفایی و پیشنهاد برای انتشار نام شرکت‌های که از این صندوق وام دریافت کرده‌اند.

در این نامه که به امضای امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات رسیده است او پیشنهاد داده که به منظور افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقای کارآمدی، فهرست اسامی شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که از آن صندوق، وام دریافت کرده‌اند به صورت شفاف در دسترس شهروندان قرار گیرد.

در انتظار انتشار

صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان اصلی‌ترین نهاد تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های استارت‌آپی که مجوز دانش بنیان دریافت کرده‌اند، در چند روز گذشته بارها مورد انتقاد فعالان شبکه اجتماعی به خاطر منتشر نکردن اسامی شرکت‌هایی قرار گرفته که به آنها وام پرداخت کرده است.

علی وحدت رئیس هیات عامل این صندوق پیش از این اعلام کرده بود که این صندوق هر زمان که اجازه این کار به آنها داده شود این اسامی را منتشر می‌کند اما شرکت‌ها چندان تمایل به این کار ندارند. حالا مجدد در پاسخ به این سوال که یک صنف و یک سازمان از صندوق نوآوری درخواست انتشار نام شرکت‌هایی که از صندوق نوآوری و شکوفایی وام دریافت کرده‌اند را داشته‌اند، اعلام می‌کند که آنها نیز طالب انتشار نام این شرکت‌ها هستند و جایی آنها را از انتشار فهرست دریافت کنندگان خدمات از این صندوق منع نکرده است. او تاکید می‌کند: «واقعیت این است که جایی تاکنون ما را از انتشار فهرست دریافت کنندگان خدمات منع نکرده، ولی در سیستم بانکی و مالی کشور انتشار اسامی مرسوم نیست و خیلی از اوقات شرکت‌ها مایل هستند که محرمانه بماند و تنها دلیل ما در واقع ملاحظه شرکت‌ها بوده است.»

او می‌گوید که آنها طرفدار انتشار نام شرکت‌ها هستند هم از این جهت که هم شفاف باشد و هم بتوانند به این ترتیب عملکرد صندوق را در حوزه های مختلف نشان دهند، به گفته او عدم انتشار لیست دریافت‌کنندگان وام تا به امروز صرفا ملاحظه شرکت‌ها بوده و مسائل مالی و تسهیلاتی که سابقه انتشار ندارند.

او ادامه می‌دهد: «فهرست ریز دریافت‌کننده خدمات صندوق را به مجموعه های مرتبط مانند وزارت ارتباطات، معاونت علمی، وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و خیلی از نهادها و سازمان‌هایی که مرتبط با حوزه‌ی نوآوری و فناوری بودند، ارسال کردیم. پیرو درخواست‌هایی که شده در هفته پیشرو پس از استعلام از نهادهای نظارتی جمع بندی خواهیم کرد که امیدوارم بتوانیم اسامی را منتشر کنیم.»

براساس گفته‌های وحدت در دوره مسئولیت او یعنی از آذر ۱۳۹۷ تا پایان ،۱۳۹۹ بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خدمات مالی شامل تسهیلات و ضمانت نامه به شرکت های دانش بنیان اعطا شده است.

او تاکید می‌کند شرکت هایی می‌توانند از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند که طبق قانون، دانش بنیان باشند. در واقع مخاطب صندوق شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. حال براساس توضیحات او بعضی از استارت‌آپ‌های شناخته شده هم دانش بنیان هستند و می‌توانند مخاطب این صندوق باشند.

وحدوت توضیح می‌دهد: «سعی کردیم به شدت از کار سلیقه‌ای و تشخیصی پرهیز کنیم که ممکن است موجبات فساد یا زمینه رانت را فراهم کند بنابراین فرایندهایی را ایجاد کرده ایم که شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مشخص بتواند تسهیلات دریافت کند.» او ادامه می‌دهد: «برخی اوقات نگاه بدی به اینکه شرکت‌‌ها از تسهیلات صندوق نوآوری بهره‌مند شده‌اند، می‌شود؛ درحالی‌که در همه جای دنیا، دولت‌ها تلاش می‌کنند به اکوسیستم نوآوری‌شان کمک کنند. به نظرم این نگاه که چون شرکت‌ها از این کمک‌ها استفاده کردند یک نگاه منفی به آنها شود اصلا درست نیست.»

وحدت اعلام می‌کند که شرکت‌هایی که با صندوق کار کرده‌اند می‌توانند شهادت بدهند که به جد دریافت خدمات از آنها فرایند محور است و نیاز به رابطه نداشته است. او در این مورد گفت:‌ «هر شرکتی در سامانه غزال ثبت نام کند و هر کدام از خدمات ما را بخواهد طبق فرآیندی شفاف مدارک خود را بارگذاری می‌کند و پس از بررسی ها شامل بررسی تطبیقی و نه تشخیصی از آنها استفاده می کند.»

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.