ده شرکت فناوری‌محور که بیشترین وام را از وزارت ارتباطات گرفته‌اند

سازمان فناوری اطلاعات لیست شفافی از شرکت‌هایی که تحت هر عنوانی از این سازمان وام دریافت کرده‌اند را در سامانه شفاف خود منتشر ساخته است.

در این مطلب نگاهی به ۱۰ شرکتی داریم که بر اساس اطلاعات مندرج در این سامانه، بیشترین وام را از سازمان فناوری اطلاعات گرفته‌اند و با کسب و کار آنها بیشتر آشنا خواهیم شد. توجه داشته باشید که بازه زمانی پرداخت این وام‌ها در سامانه‌ی شفاف اعلام نشده است.

زیرساخت نویان ابرآروان

ابرآروان در زمینه تجهیزات ابری فعالیت می‌کند. این شرکت در قالب «پروژه ملی» یک وام ۳ میلیارد و پانصد میلیون تومانی گرفته است.

این شرکت دو وام دیگر در قالب دو طرح دیگر را هم از سازمان فناوری اطلاعات دریافت کرده است؛ یک وام ۹۸۰ میلیون تومانی در قالب وام کسب‌وکارهای غیر نوپا و دیگری یک وام ۲ میلیارد تومانی که در طرح بومواره دریافت کرده است. ابر آروان جمعاً ۶ میلیارد و ۴۸۰ میلیون از سازمان فناوری وام دریافت کرده است.

«پویا پیرحسینلو» مدیریت این مجموعه را بر عهده دارد و مجموعه‌هایی چون ایسنا، مجلس شورای اسلامی، فروشگاه رفاه، اسنپ‌فود و… از مشتریان ابر آروان به شمار می‌آیند.

توسعه تدبیر جوامع اسلام

توسعه تدبیر جوامع اسلام مالک فروشگاه اینترنتی باسلام است که یک وام ۲ میلیارد تومانی در قالب «وام به پلتفرم» دریافت کرده و از صندوق امید هم یک وام ۵۰۰ میلیون تومانی گرفته است. مهمترین و بزرگترین وام این شرکت سهامی خاص اما مربوط به یک وام ۴ میلیارد تومانی است که به نظر می‌رسد این وام بر مبنای طرح «عرضه کننده روی پلتفرم» باشد؛ طرحی که چندی پیش توسط سازمان فناوری اطلاعات معرفی شد.

در این طرح قرار است که بازارگاه‌های اینترنتی با دریافت وام از سازمان فناوری اطلاعات، آن را به عنوان وام بین فروشندگان (سلرها) برتر خود تقسیم کنند. در واقع این وام‌ها قصد دارد تا به فروشندگان فعال در فروشگاه‌های اینترنتی کمک کند و کسب و کارهای خانگی و کوچکتری که از طریق این بسترها فعالیت دارند را حمایت کند. چرخ این نوع وام‌ها به تازگی به راه افتاده و به جز باسلام یک مجموعه دیگر هم این مبلغ را دریافت کرده است. «مسعود توکلی زاده» مدیرعامل این شرکت سهامی خاص است.

امید توسعه تجربه شایسته سفر

شرکت امید توسعه تجربه شایسته سفر در واقع همان هلدینگ توشا بوده که مالک برند علی بابا و چندین برند دیگر است. دریافت وام ۴ میلیارد تومانی از سوی این هلدینگ نیز به خاطر همان طرح «عرضه کننده روی پلتفرم» بوده و در واقع قرار است به فروشندگان فعال در برندهای زیرمجموعه این هلدینگ اعطا شود. این هلدینگ در قالب «وام به پلتفرم‌ها» نیز ۱ میلیارد تومان وام مجزا دریافت کرده است.

ناگفته نماند شرکت سفرهای علی بابا از زیر مجموعه این هلدینگ هم یک وام ۳ میلیارد تومانی دریافت کرده که در پایان این لیست می‌توانید آن را ببینید. اگر آن وام را هم در بین وام‌های این هلدینگ حساب کنیم، این مجموعه بیشترین وام را تا به امروز دریافت کرده است.

آتیه لیان فناور اروند

سه میلیارد و ششصد میلیون رقمی است که شرکت آتیه لیان فناور اروند به صورت وام از دولت دریافت کرده است. این شرکت این وام را تحت طرح «پلتفرم» دریافت کرده است. این شرکت در زمینه امور مرتبط با ساخت، طراحی، توسعه نرم افزار،امور مرتبط با خرده فروشی کلیه کالاهای مجاز بازرگانی هایپرمارکتی، کالاهای غذایی، لوازم خانگی در کل کشور و همچنین ایجاد بستر و ساختار فروشگاه آنلاین برای عرضه محصولات فروشگاه‌ها فعالیت دارد. مصطفی صابری (موسس فروشگاه مجازی سه سوت) مدیرعامل این شرکت بوده که این پلتفرم به عنوان فروشگاه اینترنتی هایپرمارکتی آبادان محسوب می‌شود.

صنایع بال شرکت تولید کننده تجهیزات فرودگاه محسوب می‌شود که سه میلیارد و پانصد میلیون وام دریافت کرده است. این شرکت در سال ۱۳۶۳ تاسیس شده و در زمینه اتوماسیون، تجهیزات فرودگاهی و سازه خدمات خود را به مشتریان ارائه می‌دهد. امیر صدرالدینی مدیرعامل این شرکت بوده که در چند شرکت دیگر نظیر مقصود اندیشه صدر و آریا لیزر صدر فارس نیز جزو اعضای هیات مدیره است. آنطور که گفته می‌شود این شرکت زمینه اشتغال بیش از ۲۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.

در سال ۹۹ اعلام شد که این شرکت قرار بوده یک وام ۴۰ میلیارد تومانی دیگر هم از بانک ملت بگیرد.

شرکت سهامی خاص داده‌های ابری امین آسیا

این شرکت نیز مانند باسلام مقر اصلی‌اش در شهر قم قرار دارد و مبلغ ۳ میلیارد و پانصد میلیونی که وام گرفته را تحت عنوان «طرح های ویژه ملی» دریافت کرده است. توضیحی که این مرکز درباره خدمات خود داده به این شرح است: «مرکز داده امین(در قالب موسسه عصر پردازش اطلاعات امین) با تمرکز بر فراهم آوردن زیرساخت ها و سرویس های امن، دسترس پذیری بالا و قابلیت توسعه با اخذ گواهینامه های امنیتی و تاییدیه سازمان پدافند غیرعامل در تامین حفاظت در برابر حملات الکترومغناطیس، میزبانی مطمئن را برای سرورهای فیزیکی و اطلاعات فراهم آورده است»

پیام رسان ایتا یا پارک فناوری پردیس و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برخی از مشتریان این شرکت هستند. «بهروز نصرالهی» مدیرعامل این شرکت است.

میکرو نرم‌افزار

شرکت میکرو نرم افزار به عنوان «سرمایه در گردش» مبلغ سه میلیارد تومان از سازمان فناوری اطلاعات وام گرفته است. این وام به شرکت‌هایی داده می‌شود که قرارداد با بخش دولتی دارند. شرکت تولیدی میکرو نرم افزار (MNA) در سال ۱۳۶۴ با هدف ارائه محصولات و خدمات تخصصی صنعت انفورماتیک بنیان گذاری شد و اخیرا فعالیت خود را با ورود به عرصه سیستم­ های ایمنی و حفاظت الکترونیک فعالیت‌­های خود را گسترده‌­ کرده است و آنطور که در وبسایت خود نوشته با کمپانی‌های خارجی نیز مراودات تجاری دارد. «ونداد شنتیایی» مدیرعاملی این شرکت را بر عهده دارد.

پگاه داده کاوان شریف

شرکت سهامی خاص پگاه داده کاوان شریف با محصول تپسل در بین اهالی اکوسیستم استارتاپی شناخته می‌شود که ۳ میلیارد تومان وام در طرح بومواره از سازمان فناوری اطلاعات دریافت کرده است. فعالیت این شرکت روی در دو واحد متمرکز است: واحد خدمات تبلیغات دیجیتال با برند تپسل، که یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌کنندگان خدمات تبلیغات موبایل در ایران است و واحد «سمت سرور موبایل به عنوان خدمات» MBaaS که با برند بکتوری شناخته می‌شود.

پلتفرم مدیااد و تگرو و کاج تپسل از دیگر محصولاتی است که این هلدینگ طی سال‌ها فعالیت خود ارائه کرده است.

نوآوران شبکه سبز مهرگان

این شرکت سهامی خاص نیز مبلغ ۳ میلیارد تومان وام بومواره از سازمان فناوری اطلاعات دریافت کرده است. نوآوران شبکه سبز مهرگان در بین بیشتر مردم با نام مصطلح‌تر هاست ایران شناخته می‌شود و در زمینه خدمات ابری فعالیت دارد. خدمات میزبانی وب، ثبت دامنه ، طراحی سایت ، خدمات اس ام اس و پیام کوتاه جزو فعالیت‌های این شرکت به حساب می‌آید. غلام‌رضا اسماعیلیان مدیرعاملی این شرکت را بر عهده دارد

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.