تسلا کدام رمزارز «سبز» را انتخاب خواهد کرد؟

ایلان ماسک اعلام کرده است که امکان خرید با بیت کوین به علت نگرانی‌های محیط زیستی را متوقف خواهد کرد و به‌دنبال جانشین‌هایی با مصرفی انرژی کمتر است.

به گزارش فاواپرس، کوین تلگراف گزارش می‌دهد که در ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ایلان ماسک امواجی را به سراسر بازارهای ارزهای دیجیتال ارسال کرد و اعلام کرد که تسلا دیگر بیت کوین را در هنگام خرید خودروهای الکتریکی قبول نمی‌کند و این خدمات را تا زمانی‌که استخراج این بیت کوین از لحاظ محیط زیستی بهینه‌تر نباشد، معلق خواهد کرد.

ماسک گفته است که تسلا به‌دنبال سایر رمزارزهایی است که کمتر از یک درصد از انرژی بیت کوین به ازای هر تراکنش را مصرف می‌کنند.

این توییت اکثر جامعه‌ی کریپتو را دچار جنون کرده است و کاربران تلاش می‌کنند حدس بزنند تسلا در چه رمزارزی را انتخاب خواهد کرد.

اینفلوئنسر اجتماعی «The Cryptic Poet» به ۴۵ هزار مخاطب توییتری خود گفته است که تسلا «اتر یا ریپل» را انتخاب خواهد کرد اما کاربری با نام «Massimo» گفته است که اگر قرار باشد تسلا اتریومی را انتخاب کند که از گواه بر کار استفاده می‌کند، با همان بیت کوین باقی خواهد ماند. اجماع گواه بر کار یکی از الگوریتم‌‎های استخراج است، به دلیل پر مصرف بودن شناخته شده است.

طبق تحلیل‌های انجام شده توسط مراکز داده‌ی TRG، تخمین زده می‌شود بیت کوین به ازای هر تراکنش حدود ۷۰۰ کیلووات بر ساعت انرژی مصرف کند. طبق گفته‌ی Digiconomist، هر چند که مصرف انرژی بیت کوین برابر مصرف سالانه‌ی انرژی هلند است، ردپای کربن آن به سنگاپور نزدیک‌تر است، احتمالا دلیل این امر استفاده از انرژی تجدیدپذیر ارزان در امر استخراج باشد.

اتریوم و گواه بر سهام
اتریوم در حدود ۶۲٫۵۶ کیلووات بر ساعت به ازای هر تراکنش مصرف می‌کند. شبکه‌ی اتریوم در حال حاضر با همان اجماع پرمصرفی که بیت کوین استفاده می‌کند، یعنی گواه بر کار (PoW) امن شده است. دیجی‌کونومیست تخمین می‌زند که ردپای سالانه‌ی کربن شبکه‌ی اتریوم برابر کشور سودان است.

بااین‌حال این مشکل می‌تواند با انتقال شبکه‌ی اتریوم به اتریم 2.0 حل شود که طی آن از گواه بر سهام (PoS) استفاده می‌شود. طبق Nimbus گواه بر سهام ۹۹ درصد بیشتر از گواه بر کار کم مصرف‌تر است.

اوایل این ماه یکی از مشارکت‌کنندگان وب‌سایت Roocket Pool به نام جو کلاپیس، این قضیه را با راه‌اندازی ۱۰ تاییدکننده‌ی (Validator) اتریوم 2.0 به مدت ۱۰ ساعت در حیاط خانه‌اش بوسیله‌ی یک پاور بانک و هارد که به رزبری پای متصل بودند، اثبات کرد.

اما همه‌ی زنجیره‌های گواه بر سهام، ۹۹ درصد مؤثرتر از بیت کوین هستند، بنابراین تسلا یکی از بلاک‌چین‌های اتریوم، سولانا، کاردانو یا موارد مشابه را انتخاب خواهد کرد.

ریپل (XRP)

ریپل (XRP) می‌تواند انتخاب بعدی تسلا باشد، البته بستگی به پرونده‌ی SEC (کمیسون بورس و اوراق بهادار آمریکا) ریپل در دادگاه دارد. علت این انتخاب احتمالی رپیل این است که تمامی کوین‌های ریپل استخراج شده و طبق داده‌های دیتاسنترهای TRG، تراکنش‌های ریپل تنها ۰٫۰۰۷۹ کیلووات بر ساعت انرژی مصرف می‌کند. ریپل معمولا پست‌های در مورد کم مصرف بودن این رمزارز در مقابل بلاک‌چین‌های پرمصرف PoW منتشر می‌کند.

استلار ‌(XLM)

لومنز (XLM) کوین شبکه‌ی استلار نیز مدل ریپل را دنبال می‌کند زیرا تمامی کوین‌های آن در زمان ساخت بلوک جنسیس (اولین بلوک هر بلاک‌چین) ساخته شده است.این شبکه از پروتکل اجماع استلار یا SCP استفاده می‌کند که بر احراز هویت تراکنش‌ها تکیه دارد، این مدل به انرژی کمتری نسبت به PoW و PoS نیاز دارد.

الگوراند (ALGO)

الگوراند می‌تواند رقیبی مهم باشد زیرا نه‌تنها بر اساس الگوی گواه بر سهام محض کار می‌کند بلکه تیم سازنده‌ی آن اعلام کردند که در ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، کاملا «کربن-خنثی» شده است. الگوراند با شرکت اسپانیایی Climate Trade همکاری می‌کند که بازاری برای پایش CO2 تولیدی برای شرکت‌ها ایجاد می‌کنند تا به اهداف تجدیدپذیر خود برسند. این شرکت‌ها با همکاری یکدیگر در تلاش برای به کارگیری اوراکل تجدیدپذیر و ساختن شبکه‌ای «کربن-منفی» هستند.

دوج کوین (DOGE)

کوین محبوب ایلان ماسک برگ برنده‌ی این مسابقه را در دست داشته باشد. این زحمت این میم کوین بر دوش شبکه‌ی استخراج لایت کوین است که از گواه بر کار استفاده می‌کند. اما در همین حال که استخراج بیت کوین از الگوی بسیار پیچیده‌ی SHA-256 استفاده می‌کند، دوج کوین و لایت کوین از Scrypt استفاده می‌کنند که دارای مصرف انرژی بهینه‌تر و سرعت بیشتر است اما امنیت کمتری دارد. جالب است که مراکز داده‌ی TRG مصرف انرژی لایت کوین را ۱۸٫۵۲۲ و دوج کوین را ۰٫۱۲ کیلووات ساعت به ازای هر تراکنش محاسبه کرده‌اند.

ماسک ممکن است زمانی‌که در توییتی از کاربران خود در مورد پذیرش دوج کوین توسط تسلا در هفته‌ی جاری نظرسنجی کرده بود، این محاسبات را مد نظر داشته بود.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.