بلوبانک برای حضور گسترده در بازار آماده می‌شود

بلوبانک اگرچه هنوز به شکل رسمی کار خود را آغاز نکرده اما این روزها در شبکه‌های اجتماعی گرد و خاک می‌کند. این نئوبانک به کاربران اجازه می‌دهد به شکل غیر حضوری حساب باز کنند و از امکانات یک بانک به شکل دیجیتالی حتی در ساعات غیراداری و تعطیلات بهره‌مند شوند.

به گزارش فاواپرس، در حالی که تعداد کاربران این سرویس بانکی هنوز مشخص نیست اما مدیران بلوبانک اعلام می‌کنند که این بانک دیجیتالی رکورد بیش از ۵۰ هزار تراکنش روزانه را شکسته و حالا پس از تست‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مختلف برای ورود گسترده به بازار آماده می‌شود.

این نئوبانک جدید محصول بانک سامان است. در واقع، بلوبانک با مالکیت و سرمایه‌گذاری بانک سامان در سال ۱۳۹۸ متولد شد و در اسفند ۱۳۹۹ نسخه آزمایشی خود را عرضه کرد. در چند ماه اخیر کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی از این نئوبانک به خوبی یاد کرده‌اند و عده دیگری نیز ابهام‌هایی جدی را مطرح کرده‌اند. مدیران بلوبانک با برگزاری یک رویداد خبری تلاش کردند تا به سوالات و ابهام‌ها پاسخ داده و جزئیات فعالیت خود را شرح دهند.

آرزوهای بزرگ یک نئوبانک

عاشقان نئوبانک جمله معروفی دارند که می‌گوید «می‌خواهیم بانک را از جایی که می‌رویم، به خدمتی که ارائه می‌دهیم تبدیل کنیم»، «نگار تیمورزاده»، مدیر و هماهنگ‌کننده تیم بلوبانک با اشاره به همین جمله آینده‌ای روشن را برای نئوبانک‌های ایرانی مخصوصاً بلوبانک به تصویر کشید.

او اعلام کرد که نهایتاً همه سرویس‌هایی که یک نئوبانک می‌دهد قرار است تجربه‌ای تازه و ساده‌تر را خلق کند: «ما هیچ قابلیتی را اضافه نمی‌کنیم مگر اینکه بدانیم قرار است تجربه متفاوتی را خلق کنیم. ادعا و آرزوی ما این است که حتی قابلیتی مثل افتتاح حساب هم تجربه‌ای متفاوت باشد و به جای حضور ۴۵ دقیقه‌ای در بانک، به سادگی این کار به شکل آنلاین انجام شود.»

مدیر و هماهنگ‌کننده تیم بلوبانک اعلام کرد برنامه اولیه این تیم، ارسال ۲۴ ساعته کارت برای مشتریان بود، هرچند که به گفته او استقبال بالا باعث شد تا نتوانند به این هدف برسند. تیمورزاده اعلام کرد در حال حاضر کارت بلوبانک در عرض ۵ روز به دست مشتریان می‌رسد اما آرزوی این تیم رسیدن به تحویل ۲۴ ساعته‌ی کارت بانکی است.

تیمورزاده در پاسخ به این سوال که اساساً جامعه هدف بلوبانک چه کسانی هستند، گفت: «همه‌ ایرانی‌ها. هرچند در حال حاضر عمده کسانی که ثبت نام کرده‌اند بین ۱۸ تا ۴۰ سال دارند.» او همچنین توضیح داد که هدف بلوبانک مشتریان خرد اما در همه جای ایران است. او سپس توضیح داد که بلوبانک اتفاقا مایل است گزینه نخست افراد باشد و این اطمینان را ایجاد کند تا افراد به بلوبانک به عنوان گزینه دوم یا چندم خود نگاه نکنند و پول خود را در حساب قرار دهند. وی همچنین اعلام کرد که بلوبانک محصولی از بانک سامان است و سپرده‌ها هم نزد بانک سامان نگه‌داری می‌شود.

از سوی دیگر «جمال غضنفری»، مدیر امور فنی بلوبانک اعلام کرد که اعتمادسازی، در طول زمان و بر اساس کیفیت سرویس رخ می‌دهد. او توضیح داد که در ابتدا مردم حتی به بانک‌ها اعتماد نداشتند، و سپس در استفاده از بانک‌داری الکترونیکی شک و شبه‌هایی وجود داشت. او گفت که اکنون هم اعتمادسازی به برندهای جدید برای نگه‌داری از سرمایه مردم نیاز به صبر و ممارست دارد.

آمار مهم دیگری که در این نشست خبری اعلام شد، این بود که بلوبانک در روزهای اخیر رکورد بیشتر از ۵۰ هزار تراکنش را در سراسر ایران شکسته است هر چند که میانگین روزانه تراکنش‌های این نئوبانک به ۲۰ هزار تراکنش می‌رسد. تیمورزاده همچنین گفت که تا پایان اردیبهشت، جذب مشتری ۷ درصد و جذب منابع ۵ درصد بالاتر از تخمین‌های قبلی خود بلوبانک بوده است.

اگر هنوز بلوبانک خودتان را دریافت نکرده‌اید این مطلب را از دست ندهید: کد معرف بلوبانک + بلوبانک چیست و چگونه می‌توان در آن حساب باز کرد؟

یک نئوبانک مستقل و آماده

«جمال غضنفری»، مدیر امور فنی بلوبانک اعلام کرد که کل زیرساخت‌های بلوبانک مستقل از بانک سامان است: «ما همه چیز را از نو ساخته‌ایم و صرفا به شکل سنتی یک کانال جدید ایجاد نکرده‌ایم. نرم‌افزار، کربنکینگ، سیستم‌های صدور کارت و تراکنش… همه را خودمان توسعه داده‌ایم و بیشتر از ۲ سال برای اینکار زمان گذاشته‌ایم.»

غضنفری گفت که تست‌های امنیتی روی این زیرساخت انجام شده و با تست‌های مختلف روی نرم‌افزار و سخت‌افزار بلوبانک، اکنون بلوبانک آمادگی ورود گسترده به بازار را دارد. او در خصوص هسته بلوبانک گفت: «کربنکینگ بلوبانک ۱۰۰ درصد به شکل داخلی توسعه پیدا کرده، بسیار به‌روز است و به همین دلیل مشکلاتی که در کرهای ۲۰ ساله وجود دارد را هم ندارد. هم از نظر تکنولوژی جدید است و هم با توجه به نرم‌افزار می‌توانیم منابع سخت‌افزاری کم‌تری را به کار ببریم.»

«محسن محمدیان»، مدیر امور مشتریان بلوبانک نیز در این نشست کوتاه اعلام کرد که یکی از چالش‌هایی که بلوبانک آن را حل می‌کند، مشکل دسترسی به بانک در تعطیلات و ساعات غیراداری است. او توضیح داد که اکنون بیشتر از ۶۰ درصد درخواست‌های احراز هویت و افتتاح حساب در ساعت ۴ عصر تا ۶ صبح برای بلوبانک ارسال می‌شود. به گفته او ماموریت بلوبانک کاهش هزینه‌های خودش، و تلاش برای خلق تجربه‌ای تازه با توجه به اصل خدمات است.

مفهوم نئوبانک

بلوبانک یک نئو بانک است؛ یک بانک دیجیتالی که بیشتر از هر چیز قرار می‌خواهد به تجربه مشتری توجه کند. اما نئو بانک چه تفاوت‌هایی با یک بانک سنتی دارد؟ تصویر زیر به سادگی این موضوع را نمایش می‌دهد.

چند سالی است که بانک‌های سنتی با ارائه سرویس‌های اینترنت و موبایل بانک سعی در ساده سازی استفاده از خدمات بانکی داشته‌اند اما نئوبانک‌ها در تلاش‌اند تا تمامی خدمات بانکی اعم از احراز هویت، باز کردن حساب، گرفتن وام و … را در بستر اپلیکیشن‌های موبایلی و بدون نیاز به مراجعه حضوری برای مشتریان خود عرضه کنند.

همچنین با توجه به این که دیگر خبری از شعبه فیزیکی و کارمند در نئوبانک‌ها نیست، هزینه‌های بانک‌ بسیار کاهش می‌یابد که می‌توان منابع مالی صرفه جویی شده را در زمینه‌های دیگری مثل تحقیق و توسعه استفاده کرد یا کارمزد خدمات را کاهش داد تا مشتریان بیشتری را جذب خود کنند.

 

 

مطالب مرتبط
1 دیدگاه
  1. آواتار Mina
    Mina می‌گوید

    کد جدید دعوت بلو بانک
    MH3MRQ
    MH3MRQ
    MH3MRQ
    MH3MRQ

ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.