طبق دستورالعمل جدید تاسیس فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها:

معاملات آنلاین صرافی‌ها مجاز شناخته شد

دستورالعمل جدید اجرایی تاسیس فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، هر گونه عملیات صرافی در بسترهای معاملات برخط داخلی و استفاده از رمزارزهای استخراج شده داخلی برای واردات را صرفا براساس ضوابط ابلاغی بانک مرکزی قابل انجام دانسته است.

به گزارش فاواپرس، در این دستورالعمل که در ۲۸ اردیبهشت ماه در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده هیچ‌گونه اشاره‌ای به فعالیت صرافی‌های رمزارزی نشده و تنها کسانی که مجوز صرافی دریافت کرده‌اند به نوعی می‌توانند فعالیت برخط یا آنلاین نیز انجام دهند.

هنوز بانک مرکزی ضوابطی برای شناسایی یا نحوه معامله رمزارزهای تولیدی داخلی را تعیین نکرده است، طبق گفته بسیاری از فعالان این حوزه هرچند امکان شناسایی رمزارزهای تولید داخل وجود دارد؛ اما این فرایند خلاف ذات تعیین شده برای رمزارزهاست. از سویی شناسایی این نوع رمزارز نیازمند فراهم آوردن زیرساخت‌های فنی خاصی است که در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد این زیرساخت‌ها فراهم شده باشد.

در این دستورالعمل به نوعی اجازه فعالیت و خرید و فروش آنلاین داده شده،این در حالی است که در دستورالعمل پیشین؛ انجام هر گونه معامله برخط ممنوع بود.

طبق این دستورالعمل انجام عملیات صرافی در خارج از نشانی مندرج در اساسنامه ثبت شده صرافی و اجازه نامه فعالیت صرافی یا مجوز شعبه، به استثنای عملیات صرافی در بسترهای معاملاتی برخط داخلی درچارچوب ضوابط ابلاغی بانک مرکزی ممنوع بوده و جابه‌جایی و انتقال صرافی از نشانی مندرج در اساسنامه ثبت شده صرافی و اجازه نامه فعالیت صرافی به سایر نقاط منوط به کسب و مجوز از بانک مرکزی است.

در این بند به صورت کلی به فعالیت آنلاین صرافی اشاره شده است، در اصل به صرافی‌های دارای مجوز اجازه معاملات آنلاین نیز داده شده است. هرچند که این مدل فعالیت منوط به تعیین ضوابطی از سوی بانک مرکزی شده که هنوز بانک مرکزی نیز ضوابط آن را تعیین نکرده است. به نظر می‌رسد تعیین این ضوابط بر عهده کارگروه مبادلات رمزارز گذاشته شده باشد. کارگروهی که با حضور بخش‌های تصمیم‌گیر کشور از جمله مرکز ملی فضای مجاز و مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است و قرار شده تا تکلیف معاملات رمزارزی را مشخص کند.

مجوز معامله آنلاین به صرافی‌ها در شرایطی در این دستورالعمل داده شده که در دستورالعمل قبلی تاکید شده بود که انجام عملیات صرافی در خارج از نشانی مندرج در اساسنامه ثبت شده صرافی و اجازه نامه فعالیت صرافی یا مجوز شعبه ممنوع بود و تاکید شده بود که انجام هر گونه عملیات صرافی در فضای اینترنتی یا مجازی توسط صرافی ممنوع است، حال نه تنها این قید ممنوعیت حذف شده؛ بلکه به صرافی‌های مجاز اجازه معالات آنلاین نیز داده شده است.

به نظر می‌رسد بانک مرکزی در نظر داشته که صرافی‌های رمزارزی را به سمت دریافت مجوز رسمی برای صرافی سوق دهد؛ اما با توجه به سرمایه اولیه پیش‌بینی شده برای ایجاد صرافی دریافت مجوز صرافی کمی برای فعالان این حوزه که اکثرا به صورت استارت‌آپی فعالیت می‌کنند سخت باشد.

طبق این دستورالعمل حداقل مبلغ سرمایه به منظور تاسیس و فعالیت صرافی تضامنی و صرافی وابسته به موسسات اعتباری در استان تهران و شهرهای بزرگ ۲۵ میلیارد تومان و در سایر شهرها ۱۳ میلیارد تومان تعیین شده است. این در حالی است که در دستورالعمل قبلی حداقل سرمایه جهت تاسیس صرافی در شهرهای بزرگ ۱۲ میلیارد تومان و سایر شهرها مبلغ ۶ میلیارد تومان تعیین شده است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.