نقاب‌داران علیه ایلان ماسک / تهدید مردی که بازار رمزارز را به بازی گرفته است

یک ماه پیش وقتی خبر حضور ایلان ماسک در نه‌صد و هفتمین قسمت برنامه «ستردی نایت لایو (SNL)» در ۸ می منتشر شد، بسیاری از مردم توقع رخداد مثبتی را داشتند.

یک ماه پیش وقتی خبر حضور ایلان ماسک در نه‌صد و هفتمین قسمت برنامه «ستردی نایت لایو (SNL)» در ۸ می منتشر شد، بسیاری از مردم توقع رخداد مثبتی را داشتند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظر بودند که با حضور میلیاردری که نام خود را با رمزارزها پیوند زده (و در همین برنامه از مجری خواست که او را «دوج فادر (Dogefather)» صدا بزنند) شرایط سبزی برای ارزهای دیجیتال ایجاد شود؛ اما ماسک با «کلاه‌برداری (hustle)» صدازدن دوج کوین و چند روز بعد با توییت مبنی بر نپذیرفتن بیت کوین در تسلا، هفته‌ای سرخ را برای رمزارزها رقم زد. از آن روز به بعد، تقریباً یک ماه است که بسیاری به ماسک انتقاد کرده‌اند که بازار رمزارزها را به هم ریخته است.

نمونه اخیر این انتقادها، ویدئوی منتسب به گروه «انانیموس یا ناشناس (Anonymous)» است که پدرخوانده دوج را تهدید کرده است.

مردی در سودای پادشاهی و امپراتوری

۴۹ سال پیش در ۲۹ ژوئن ۱۹۷۱، ایلان ماسک در شهر پرتوریای آفریقای جنوبی متولد شد.

به گزارش بی‌بی‌سی او در ۱۷ سالگی به کانادا رفت تا در رشته‌های فیزیک و اقتصاد تحصیل کند و پس‌ازآن در سال ۱۹۹۲ برای ادامه تحصیلات خود به آمریکا رفت.

او پس از دو سال تحصیل در مقطع دکترا، دانشگاه را رها کرد تا «زیپ۲ (Zip2)» (یک پلتفرم آنلاین روزنامه) را تأسیس کند. او سپس این شرکت را فروخت و پی‌پل را تأسیس کرد. چندی بعد او پی‌پل را به ای‌بی فروخت و در ۳۱ سالگی، ۱۶۵ میلیون دلار به دست آورد.

ماسک پس‌ازاین در شرکت تحقیقات فضایی اسپیس‌ایکس و شرکت خودروهای الکترونیکی تسلا سرمایه‌گذاری کرد. او پس از مدتی فعالیت به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره این شرکت‌ها، مدیرعامل آن‌ها شد که به خاطر همین از ماه مارس در بیوی حساب توییترش، خود را «پادشاه فناوری تسلا» و «امپراتور مریخ» معرفی می‌کند.

ایلان ماسک و بیت کوین

رویکرد ماسک در قبال بیت کوین، با گذشت زمان تغییر کرده است؛ مردی که محبوبیت خود را با سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک به دست آورده است ۲۴ ماه مارس اعلام کرد که مشتریان تسلا می‌توانند، هزینه خودروهای این شرکت را با بیت‌کوین بپردازند. به گزارش یاهو فایننس مدت کوتاهی پس از اعلام این خبر، قیمت بیت‌کوین ۳٪ افزایش یافت.

ماسک که پیش از این اعلان، به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین خریده و بر اساس گزارش درآمدهای تسلا از فروش ده درصد آن، ۱۰۱ میلیون دلار درآمد کسب کرده بود، ۱۳ می از حرف خود بازگشت. در این روز مدیرعامل تسلا در توییتی اعلام کرد که به خاطر تأثیرات مخرب محیط زیستی این رمزارز، دیگر این شرکت آن را نمی‌پذیرد.

تهدید ناشناس

در تاریخ ۵ ژوئن ویدیویی تهدیدآمیز علیه ایلان ماسک منتشر شد که در کمتر از ۲۴ ساعت از ۱ میلیون بازدید برخوردار شد (تا زمان نگارش این گزارش، این ویدئو به دو میلیون و صد هزار بازدید رسیده است). این کلیپ ۳ دقیقه و ۴۷ ثانیه‌ای که مشابه ویدئوهای گروه انانیمس است، تلاش می‌کند نقاب از چهره ماسک بردارد و او را «یک مرد پولدار نارسیسیست که محتاج توجه است» معرفی ‌کند.

این ویدئو با جمع‌آوری مطالب رسانه‌های مختلف تلاش می‌کند مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس‌ایکس را جنایتکاری نشان دهد که ریاکارانه خود را طرفدار انرژی‌های پاک و کاوش‌های فضایی بازنمایی می‌کند. پس از گفتن این مقدمات، ویدئو به حمله علیه توییت‌های ماسک و دست‌کاری در بازار بیت‌کوین می‌پردازد.

در این ویدئو مرد نقاب‌داری با صدای فیلترشده خطاب به ماسک می‌گوید: «به نظر می‌رسد که بازی‌هایی که تو در بازار رمزارز انجام داده‌ای، زندگی‌هایی را نابود کرده است» و از او انتقاد می‌کند که با توییت‌هایش «به [زندگی] افراد معمولی [طبقه] کارگر، به‌طور واضح بی‌توجه» است.

در انتها، ویدئو لحنی تهدیدآمیز می‌گیرد و به ایلان ماسک می‌گوید: «تو فکر می‌کنی که باهوش‌ترین فرد درصحنه هستی،‌ اما حالا با همتای خود مواجه شده‌ای. ما انانیمس هستیم!‌ ما یک لشگر هستیم. منتظر ما باش.»

آیا این ناشناس، واقعی است؟

پس از انتشار این ویدئو، محبوب‌ترین حساب انانیمس با ۶.۷ میلیون دنبا‌ل‌کننده، دست داشتن در ساخت این کلیپ را انکار کرد. پس‌ازاینکه کاربری از این حساب پرسید که آیا در ساخت این ویدئو نقش داشته است، در توییتی پاسخ داد: «دوباره، [با آرزوی] همه بهترین‌ها- اما نه». علاوه‌براین، حساب انانیمس دیگری نیز دخالت در ساخت این کلیپ را انکار کرده و در توییتی گفته که این ویدئوی آن‌ها نیست.

در مقابل یک حساب دیگر که با ۵.۹ میلیون دنبال‌کننده به نظر می‌رسد با این گروه هکری ارتباط دارد، ادعا می‌کند که این ویدئو به این گروه مربوط است.

ازآنجایی که اعضای این گروه هویت حقیقی خود را افشا نمی‌کنند، به خاطر همین، نمی‌توان اعضای آن را شناسایی کرد و امکان اطمینان یافتن از انتساب این ویدئو به گروه انانیمس دشوار است. بااین‌حال در این شرایط آنچه اهمیت دارد، واکنشی است که این ویدئو در رفتار ایلان ماسک ایجاد خواهد کرد.

ماسک هنوز مستقیماً به این ویدئو اشاره نکرده اما در توییتی گفته است: «چیزی که از آن متنفری را نکش، چیزی که به آن عشق می‌ورزی را نگاه دار.»

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.