مدیرعامل رایتل:

وزیرICT دولت سیزدهم نگاه امنیتی به فضای مجازی را کمرنگ کند

فضای مجازی آنقدر گسترده شده که دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را نمی‌توان عملا تنها متولی آن دانست؛ اکنون نهادهای بی‌شماری مانند شورای عالی فضای مجازی، مجلس، قوه‌ قضائیه و .. برای آن سیاست‌گذاری می‌کنند. نکته‌ای که یاسر رضاخواه، مدیرعامل رایتل هم به آن اشاره و اعلام می‌کند وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم باید با نشان دادن پتانسیل بالای این فضا، نگاه امنیتی به فضای مجازی را کمرنگ کند و تمرکز در سیاستگذاری را بوجود آورد. همچنین او معتقد است اولویت دیگر وزیر ارتباطات دولت سیزدهم باید ایجاد تحول دیجیتال در صنایع اصلی کشور باشد.

به گزارش فاواپرس، یاسر رضاخواه، مدیرعامل رایتل در مورد درخواستش از وزیر هفتم ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حوزه فعالیت اپراتورها گفت: «فضای کسب‌وکار اپراتورها آنقدر حساسیت برانگیز شده و جنبه امنیتی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و… در آن زیاد شده که نفوذ نهادهای بالادستی مانند شورای مجازی، مجلس، قوه قضائیه روی آن بالا رفته و خیلی وزارتخانه در این حوزه سیاست‌‌گذار نیست و بیشتر مجری است.» او معتقد است همانگونه که وزیر فعلی تلاش کرد تا پتانسیل‌های این فضا را نشان دهد، وزیر بعدی نیز باید پتانسیل‌های این فضا را به نمایش درآورد تا نگاه امنیتی به فضای مجازی کمرنگ شود.

رضاخواه در پاسخ به این سوالی در خصوص افزایش تعرفه خدمات همراه و ثابت توضیح داد: «در بحث تعرفه چون بحث چالش‌برانگیزی است فکر نمی‌کنم وزارتخانه آینده بتواند به سرعت در این زمینه کاری انجام دهد؛ اما در بخش فرکانس‌ها یکی از انتظاراتی که از هفتمین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌رود این است که زمینه همکاری بین اپراتورها را فراهم کند، چرا که نگاه غالب در حوزه اپراتورها نگاه انحصارگرایی است.»

به باور او باید وزارت ارتباطات دولت سیزدهم سیاست‌هایی در نظر بگیرد تا اپراتورها از فضاهای یکدیگر استفاده کنند و در عین رقابت، توسعه حوزه به نفع کاربر و صنعت موبایل تمام شود.

ایجاد تحول دیجیتال

مدیرعامل رایتل همچنین معتقد است به جز تمام اینها اولویت اصلی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم باید در دستور کار قرار دهد ایجاد زمینه تحول دیجیتال در صنایع اصلی کشور است. به باور او صنعت ICT خلاصه شده در بحث محتوا در فضای مجازی و پیام‌رسانها نیست؛ بلکه اصل اقتصاد فضای مجازی امروز حوزه اینترنت اشیاء، هوشمندسازی در صنایع اصلی کشور مانند حمل ونقل، سلامت، انرژی، آموزش و… است.

او تاکید می‌کند که با استفاده از تحول دیجیتال علاوه بر اینکه اقتصاد کشور درون‌زا خواهد شد، حجم زیادی ارزش اقتصادی نیز ایجاد خواهد شد. او در این زمینه گفت: «در حال‌حاضر صنایع اصلی کشورمان نیاز به تحول دیجیتال دارند چون بهره‌وری در آنها کم است و ورشکستگی در آنها بالا رفته است.»

او ادامه داد: «متاسفانه هم صنایع ما اعتقادی به استفاده از ابزارهای تحول دیجیتال در صنایع خود ندارند و هم آموزش لازم در این زمینه را ندیده‌اند. پس نقش کلیدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند هماهنگ‌سازی بین اجزای مختلف این اکوسیستم از تولید‌کننده گرفته تا ایجاد کننده پلتفرم و زیرساخت‌های ارتباطی باشد.»

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.