نام‌گذاری ۲۲ تیرماه تولد خوارزمی به عنوان روز ملی فناوری اطلاعات

روز ملی فناوری اطلاعات می‌تواند اهمیت فناوری اطلاعات را افزایش دهد

امسال ۲۲ تیر ماه با پیشنهاد سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به نام روز فناوری اطلاعات نام گذاری شد. رییس سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای تهران معتقد است که ثبت این روز در تقویم ملی می‌تواند توجه آحاد جامعه و بدنه حکومتی را به اهمیت فناوری برای ساختن آینده‌ای بهتر جلب کند.

به گزارش فاواپرس، حسین اسلامی، رییس نظام صنفی رایانه‌ای تهران در این باره در گفت‌وگویی با تاکید براینکه تاثیر زیاد فناوری، در زندگی روزمره امروزه گفت: «هیچ چیز بیشتر از فناوری نمی‌تواند حکمرانی ما را به حکمرانی هوشمند نزدیک کند؛ چه در تهران و چه در شهرستان‌ها مردم از ابتدای روز در حال استفاده از فناوری هستند، تاکسی‌های اینترنتی، خدمات پرداخت، اینترنت و … مثال‌هایی از این استفاده از فناوری‌ها هستند. با این حال با وجود این نقش چشم‌گیر فناوری در زندگی امروز ما، جای روزی به نام فناوری‌ اطلاعات در تقویم خالی بود.»

رئیس نصر تهران باور دارد که با تغییرات سیاسی دگرگونی چندانی حاصل نشده بلکه تغییرات واقعی در بخش‌هایی ایجاد شده‌اند که از فناوری استفاده شده است.

اسلامی ادامه داد: «در حکمرانی هم وضعیت به همین شکل است و برای بروز تغییرات جدی ما باید در تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی مدیریت ارشد فناوری اطلاعات (CIO) داشته باشیم، فردی ارشد که نه در سطح مشاور وزیر… بلکه در سطح قائم مقام و معاون، راهبر تحول فناوری در کشور باشد.

او تولد حکیم خوارزمی را به عنوان دانشمندی که از او در حوزه فناوری و نوآوری به نیکی یاد شده، دلیل انتخاب ۲۲ تیر به عنوان روز فناوری اطلاعات دانست و گفت: «گرامی‌داشت روزها امری سمبلیک است اما با این وجود، رسانه‌ها در حال توجه به این روز هستند و عامه مردم هم پس از درج این روز در تقویم، آن را جدی‌تر می‌گیرند.»

اهمیت ویژه انتخاب درست

رئیس نصر تهران در ادامه با اشاره به اینکه باید به جای دعواهای غیرضروری، روی انتخاب افرادی که سواد فناوری دارند، تمرکز کنیم، افزود:‌ «با جلب توجه مردم و حکمرانان به موضوع فناوری وتوسعه آن، می‌توان زندگی بهتر و آینده بهتری برای فرزندان خود رقم بزنند.»

اسلامی معتقد است که بدنه جامعه از فناوری‌ها استقبال ویژه‌ای کرده‌اند و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، گوشی‌های هوشمند، ابزارهای پرداخت، رمزارزها و… در جامعه جا افتاده است اما در بدنه حکومتی، بخش‌های مختلف رویکردهای متفاوتی دارند و نیازمندی به توجه بیشتر در این بخش احساس می‌شود.

او توضیح داد: «ما باید در نهادهای حاکمیتی، به این نتیجه برسیم که از دانش و توان بخش خصوصی که از تشکل‌های صنفی تشکیل شده‌اند، استفاده کنند. نظام صنفی رایانه‌ای یکی از همین نهادهای صنفی است که قانون مجلس و مصوبه هیئت دولت آن را حمایت می‌کنند.»

طبق گفته اسلامی وقتی حکمرانان در دولت، مجلس و قوه قضاییه به دنبال تعیین سازوکار، قانون‌گذاری و اعمال محدودیت هستند باید بخش خصوصی را به رسمیت بشناسند و نظرات منتخبان آنها را بخواهند.

او افزود: «یک مجموعه متخصص باید نظرات همه بخش‌ها را جمع آوری و جمع بندی کرده و با ادبیات حکمرانی نوین در اختیار حاکمیت قرار بدهد؛ در حال حاضر که اندیشگاه‌های مختلف نظام دچار اختلال هستند و نمی‌توانند نسبت خود را با فناوری‌های نوین تشخیص بدهد،‌ بهترین کار این است که حکمرانان اندیشگاه خودشان را در صنف قرار بدهند و برای اتخاذ تصمیم درست از آنها یاری بگیرند.»

رئیس نصر تهران درباره برنامه‌های این سازمان برای این روز گفت:‌ «پیش از قرمز شدن تهران بدلیل شیوع کرونا، اختتامیه نمایشگاه الکامپ با روز فناوری مصادف شده بود و ما حتی از رئیس جمهور منتخب، برای حضور در این برنامه دعوت کرده بودیم؛ البته در حال حاضر هم نامه‌ای را برای ایشان ارسال کردیم و در خواست‌های خود در دولت آتی را برای آنان ارسال کرده‌ایم. اما با قرمز شدن وضعیت تهران، قرار است که مراسمی در خود سازمان برگزار شود و با افزایش اطلاع رسانی در این‌باره این روز را به بخش بیشتری از مدیران بخش خصوصی معرفی کنیم تا در آینده بتوانیم رویدادهای بعدی را طراحی کنیم.»

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.