پیش از عرضه‌ی نسخه‌ی رسمی

آموزش دانلود و نصب ویندوز 11

کاربران ویندوز 10 حالا می‌توانند با عضویت در ویندوز اینسایدر نسخه بتا اولیه ویندوز 11 را تجربه کنند؛ آموزش عضویت در ویندوز اینسایدر و نحوه دانلود و نصب ویندوز 11 را در این مقاله بخوانید.

‌در طی چند هفته، ویندوز 11 از شایعات و مفهومی انتزاعی به اعلام رسمی رسید و کاربران پی سی حالا می‌توانند نسخه بتا این سیستم عامل جدید و هیجان‌انگیز را تجربه کنند.

تنها چهار روز پس از معرفی این نسخه از ویندوز، مایکروسافت اولین بتا عمومی (Insider Preview) را برای اعضای ویندوز اینسایدر (Windows Insider Program) عرضه کرد. این دوره آزمایشی فرصت طلایی برای مایکروسافت است تا با استفاده از بازخورد کاربران و توسعه‌دهندگان، تجربه ویندوز 11 را تا پیش از عرضه رسمی آن در ماه اکتبر (مهر-آبان) بهبود ببخشد و اشکالات آن را برطرف کند.

مراحل کلی دانلود و نصب ویندوز ۱۱
  • بررسی حداقل سیستم مورد نیاز ویندوز 11
  • فعال کردن TPM 2.0 از طریق BIOS
  • نصب ویندوز ۱۰ در درایو/پارتیشن جدا از سیستم اصلی
  • ثبت نام در Windows Insider Program
  • انتخاب کانال Dev در ویندوز اینسایدر
  • دانلود ویندوز ۱۱ از طریق به‌روزرسانی ویندوز

عضویت در ویندوز اینسایدر برای دریافت نسخه بتا ویندوز 11 برای تمام کاربرانی که پی سی ویندوزی و حساب مایکروسافت دارند، مقدور است و شما می‌توانید همین حالا عضو این برنامه شده و سیستم عامل جدید را تجربه کنید؛ اما در نظر داشته باشید که این بیلد اولیه ممکن است برخی ویژگی‌های ویندوز 11 را شامل نشود و در عین حال باگ‌های زیادی داشته باشد؛ به همین خاطر، نصب این نسخه ویندوز را روی سیستم اصلی پیشنهاد نمی‌کنیم.

بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا زمان عرضه بتای عمومی ویندوز 11 در ماه جولای (تیر-مرداد) یا بهتر از آن، تا عرضه رسمی این نسخه از ویندوز در اواسط ماه اکتبر (احتمالا اواخر مهر) صبر کنند؛ اما اگر کامپیوتر اضافه در اختیار دارید یا مشکلی با بوت دوگانه ندارید و بی‌صبرانه مشتاق تجربه جدیدترین نسخه ویندوز قبل از عرضه عمومی آن هستید، با این مقاله همراه شوید.

بررسی حداقل مشخصات سخت‌افزاری ویندوز 11

ویندوز 11

پیش از آنکه مراحل ثبت‌ نام در ویندوز اینسایدر را طی کنید، بهتر است ابتدا مطمئن شوید این نسخه از ویندوز در سیستم شما قابل اجرا است یا خیر. آسان‌ترین راه بررسی این موضوع، استفاده از نرم‌افزار PC Health Check است که البته فعلا در وب‌سایت مایکروسافت موجود نیست.

مایکروسافت ابتدا از کاربران خواست مشخصات سخت‌افزاری پی سی خود را با این نرم‌افزار چک کنند؛ اما بعد از اینکه بسیاری از آن‌ها گزارش دادند این نرم‌افزار جزئیات کافی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد، مایکروسافت آن را به‌طور موقت از سایت حذف کرده است تا نسخه کامل‌تر آن را به‌زودی عرضه کند.

در نبود این نرم‌افزار، می‌توانید حداقل مشخصات سخت‌افزاری سیستم مورد نیاز برای اجرای این نسخه از ویندوز را که مایکروسافت به‌طور رسمی اعلام کرده است، در زیر بررسی کنید:

  • پردازنده‌ی ۶۴ بیتی دوهسته‌ای با فرکانس یک گیگاهرتز
  • ۴ گیگابایت رم
  • ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی
  • نمایشگر ۹ اینچی
  • رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸
  • پشتیبانی از UEFI، Secure Boot و TPM 2.0
  • پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲ و WWWDM 2.x

به‌طور کلی اگر در چهار سال گذشته اقدام به خرید پی سی کرده باشید، سیستم شما قادر به دریافت ویندوز 11 خواهد بود.

برای بررسی سازگاری پردازنده با این نسخه از ویندوز می‌توانید فهرست کامل پردازنده‌هایی که سازگاری آن‌ها با ویندوز 11 به‌صورت رسمی تأیید شده است، مشاهده کنید؛ اما در نظر داشته باشید حتی مایکروسافت در مورد این فهرست صد درصد مطمئن نیست؛ پس اگر پردازنده شما قدیمی است و در این فهرست نیامده، ناامید نشوید و خودتان امتحان کنید که آیا سیستم شما قابلیت اجرای این نسخه از ویندوز را دارد یا خیر.

اما بزرگ‌ترین مانع سر راه بسیاری از کاربران برای نصب ویندوز جدید، نیاز به پشتیبانی از TPM 2.0 است که اگر سیستمتان نسبتا جدید باشد، کافی است آن را در قسمت BIOS فعال کنید. چون فعال کردن این ریزتراشه امنیتی به تنظیمات سازنده بستگی دارد، مراحل آن در سیستم‌های مختلف متفاوت است؛ اما برای فعال‌سازی قابلیت TPM در سیستمتان می‌توانید به راهنمای فعال‌سازی TPM در پی سی برای نصب ویندوز 11 که در اینترنت موجود است مراجعه کنید.

اگر کامپیوترتان را قبل از سال ۱۳۹۵ خریده باشید، احتمال پشتیبانی آن از TPM 2.0 بسیار کم است؛ اما مایکروسافت خیلی بی‌سروصدا اشاره کرده است که در شرایط خاصی، ویندوز 11 می‌تواند با TPM 1.2 هم اجرا شود.

عضویت در ویندوز اینسایدر

ویندوز 11

چند روزی است که بیلد اولیه این نسخه از ویندوز در دسترس اعضای ویندوز اینسایدر قرار گرفته است؛ اما این اعضای مرموز چه کسانی هستند و چطور می‌توان یکی از آن‌ها شد؟

اعضای ویندوز اینسایدر فرقی با من و شما ندارند. این‌ها هم «معتادان» تکنولوژی هستند که حاضرند تمام باگ‌ها و اشکالات نسخه اولیه ویندوز 11 را به جان بخرند تا پیش از دیگران این نسخه زیبا و هیجان‌انگیز ویندوز را تجربه کنند. برای اینکه شما هم به جمع این معتادان ویندوزی بپیوندید، کافی است یک پی سی با آخرین نسخه ویندوز ۱۰ و یک حساب رایگان مایکروسافت داشته باشید.

برای عضویت در Windows Insider Program مراحل زیر را انجام بدهید:

۱- ابتدا مطمئن شوید سیستم عامل دستگاه شما ویندوز ۱۰ (برای اطمینان بیشتر، نسخه قانونی آن) و حساب کاربری‌تان از نوع Administrator است تا بتوانید کنترل کامل سیستم را در دست داشته باشید.

۲- در وب‌‎سایت Windows Insider Program روی گزینه Register کلیک و با اکانت مایکروسافت خود (حساب هات‌میل یا اوت‌لوک) ثبت‌ نام کنید.

۳- بعد از ثبت‌ نام در وب‌سایت، از مسیر Settings > Update & Security > Windows Insider Program در کامپیوتر خود به قسمت اینسایدر وارد شوید و روی Get Started کلیک کنید.

ویندوز 11

نکته: برای دریافت بیلدهای ویندوز لازم است گزینه optional diagnostic data را در بخش Diagnostics & Feedback فعال کرده باشید.

۴- روی علامت + کلیک کنید تا اطلاعات حساب مایکروسافتی که با آن ثبت نام کرده‌اید، وارد کنید. روی Continue کلیک کنید.

ویندوز 11

۵- در این بخش با سه گزینه روبه‌رو می شوید:

  • Dev Channel که برای توسعه‌دهندگان است و بیشترین تعداد باگ را دارد.
  • Beta Channel که نسخه بتا اولیه و از نسخه توسعه‌دهنده پایدارتر است.
  • Release Preview Channel‌ که پایدارترین نسخه ویندوز پیش از عرضه عمومی است.

ویندوز 11

  • در حال حاضر بیلد عرضه‌‌شده تنها برای توسعه‌دهندگان موجود است؛ پس گزینه Dev Channel را انتخاب کنید.

۶- بیانیه مربوط به حریم شخصی و شرایط را بخوانید و روی confirm کلیک کنید. بعد روی Restart Now کلیک کنید.

ویندوز 11

حالا شما عضوی از ویندوز اینسایدر هستید.


نصب نسخه بتا ویندوز 11

ویندوز 11

قبل از اینکه مراحل نصب نسخه بتا ویندوز 11 را با هم بررسی کنیم، دوباره یادآوری می‌کنیم که این بیلد ویندوز کامل نیست و به احتمال زیاد پر از باگ است. در واقع هدف مایکروسافت از عرضه این نسخه پیدا کردن باگ‌های ویندوز 11 است تا آن‌ها را پیش از عرضه عمومی رفع کند.

برای اینکه نسخه بتای این نسخه از ویندوز را به روشی کاملا امن در سیستم خود نصب کنید، به‌طوری‌که امنیت فایل‌های ذخیره‌شده و سیو بازی‌های ارزشمند شما به خطر نیفتد، بهتر است از دستگاهی که سیستم اصلی شما نیست یا حالت بوت دوگانه استفاده کنید. اگر درایو اضافه در اختیار دارید، می‌توانید آن را به پارتیشن تبدیل و از آن برای تجربه محیط ویندوز 11 استفاده کنید.

از آنجایی که این نسخه از ویندوز به‌صورت به‌روزرسانی رایگان روی ویندوز ۱۰ عرضه می‌شود و بیلد Dev تنها روی آخرین نسخه ویندوز ۱۰ در دسترس است، سیستم عاملی که در درایو دیگر نصب می‌کنید باید ابتدا به آخرین نسخه ویندوز ۱۰ ارتقا یابد.

با در نظر گرفتن این موارد می‌توانید به دانلود و نصب ویندوز 11 اقدام کنید:‌

۱- در کامپیوتر، به مسیر Settings > Update & Security > Windows Update بروید.

۲- روی گزینه Check for updates کلیک کنید.

ویندوز 11

۳- پس از چند ثانیه به‌روزرسانی به نام Windows 11 Insider Preview به‌طور خودکار شروع به دانلود شدن می‌کند.

ویندوز 11

۴- بعد از اتمام دانلود، از شما خواسته می‌شود پی سی خود را ری‌استارت کنید. روی Restart now کلیک کنید.

۵- بعد از تکمیل مراحل نصب و راه‌اندازی مجدد ویندوز، می‌توانید از تجربه نسخه بتا ویندوز 11 لذت ببرید.

دانلود نسخه رسمی ویندوز 11

ویندوز 11

زمانی که نسخه رسمی ویندوز 11 برای تمام کاربران در دسترس قرار بگیرد – که طبق شایعات، احتمال ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) خواهد بود – می‌توانید آن را مشابه به‌روزرسانی‌های ویندوز ۱۰ دانلود و نصب کنید؛ البته با این شرط که سیستم شما حداقل مشخصات سخت‌افزاری لازم را برای اجرای این نسخه از ویندوز داشته باشد.

بسیاری از کاربران برای دریافت به‌روزرسانی از مسیر Settings > Update & Security > Windows Update و کلیک روی Check for Updates اقدام می‌کنند. اگر سیستم شما قابلیت اجرای ویندوز 11 داشته باشد، بعد از کلیک روی این دکمه، با گزینه Feature update to Windows 11 روبه‌رو خواهید شد. در این حالت کافی است روی Download and install کلیک کنید و اجازه بدهید سیستم عامل به‌طور خودکار مراحل دانلود و نصب را انجام بدهد.

ویندوز 11 از طراحی جدید و ساده‌تری با رنگ‌های پاستیلی، گوشه‌های گرد، صدای راه‌اندازی جدید و در کل، ظاهری شبیه مک او‌اس برخوردار است. منو استارت ویندوز 11 از سمت چپ به میانه صفحه منتقل شده است و آیکون اپلیکیشن‌ها در مرکز و کنار آن قرار گرفته‌اند. در ویندوز 11 می‌توانید ابزارهای دسکتاپ جدیدی از جمله ویجت‌ها و فید هوشمند را پیدا کنید. اپلیکیشن‌های اندروید هم بدون نیاز به امولاتور به‌راحتی از مایکروسافت استور دانلود و روی ویندوز 11 نصب خواهند شد. سایر ویژگی‌های جدید این نسخه از ویندوز را می‌توانید در مطلب هر آنچه از ویندوز 11 باید بدانید بخوانید.

به عنوان کلام آخر، ویندوز 11 ارتقای جذابی به نظر می‌رسد؛ اما کاربران سیستم‌های قدیمی که قادر به اجرای این نسخه از ویندوز نیستند، لازم نیست از این بابت چندان ناراحت باشند. قابلیت‌های جدید ویندوز 11 جالب توجه هستند؛ اما حیاتی نیستند و می‌توان بدون آن‌ها از سیستم عامل ویندوز لذت برد.

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.