شورای عالی فضای مجازی سند راهبردی فضای مجازی ایران در افق ۱۴۱۰ را ابلاغ کرد

شورای عالی فضای مجازی بخش‌های اول و دوم سند راهبردی ایران در حوزه فضای مجازی را ابلاغ کرد. این سند در افق ۱۴۱۰ در چهار بخش ارزش‌ها چشم‌انداز، اهداف و راهبردها تنظیم شده است . در این سند بیشتر از همه چیز روی اعتقادات و ارزش‌های انقلابی و خودکفایی، و خود اتکایی و نوآوری در تامین نیازهای پایه شهروندان بدون نیاز به نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید شده است.

به گزارش فاواپرس، آنطور که در این سند آمده، سند راهبردی فضای مجازی ایران در افق ۱۴۱۰ از طریق مطالعه اسناد راهبردی و چشم انداز سایر کشورها در حوزه فضای مجازی، تحلیل وضع موجود و مطلوب، تحلیل اسناد بالادستی (قانون اساسی، سند چشم اداز و احکام مقام معظم رهبری برای شورای عالی فضای مجازی) و اخذ نظر مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی کشور و همچنین دستگاه‌های دولت و حکومتی و سازمان‌های مربوط با فضای مجازی تنظیم شده است. بخش‌های اول و دوم این سند، در جلسه شماره ۷۱ شورای عالی در خرداد ماه سالی جاری به تصویب رسیده و حالا هم به دستگاه‌های اجرای ابلاغ شده است.

این سند دو برگه، شامل دو بخش ارزش‌ها و چشم انداز است. در بخش ارزش‌های روی مسائلی مانند استقلال، حاکمیت ملی و نفی سلطه خارجی، خودکفایی، خود اتکایی و نوآوری در تامین نیازهای پایه شهروندان، صیانت از حریم خصوصی و حقوق عامه، مشارکت ذی‌ربطان در حکمرانی، امنیت ملی، سلامت محتوا، منافع ملی و … تاکید شده است.

اما در بخش چشم انداز‌ها فضای مجازی کشور را در افق ۱۴۱۰، فضایی در امتداد فضای واقعی، سالم، ایمن، مفید پیشران پیشرفت‌ سایر حوزه‌ها‌، متکی بر ظرفیت درون‌زای کشور، برخوردار از مراکز علمی و پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان و صنایع پیشرفته داخلی تعرفی کرده است. در بخش چشم‌‌اندازها تاکید شده که حرکت جهشی ابتکار عمل می‌خواهد که به دنبال خود استقلال هوشمندانه و عالمانه، با کمترین وابستگی برخوردار است.

همچنین در این سند برنامه‌هایی برای حکمرانی ایران در سطح جهان در بخش فضای مجازی برای ایران در افق ۱۴۱۰ برای ایران در نظر گرفته شده است. در این زمینه تعیین شده که ایران باید الهام بخش در جهان اسلام، نقش آفرین در صحنه جهانی، جز قدرت‌های برتر سایبری و مقام اول ارایه خدمات فضای مجازی در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل و استفاده صلح آمیز از فضای مجازی با مشارکت همه کشورهای در توسعه آن، رفع حکمرای کشورهای سلطه‌گر بر شبکه‌ جهانی اینترنت و اصلاح آن با همکاری سایر کشورهاست.

در بخش دیگر این سند آمده است، که ارزش‌ها، هنجارها و سبک زندگی اسلامی‌-ایرانی مبتنی بر فرهنگ پیشرفت پایدار درفضای مجازی کشور باید تا افق ۱۴۱۰ نهادینه شده و نیازها و خدمات نو، جذاب و متنوع به ویژه در حوزه آموزش، سلامت، تجارت، حمل و نقل، آب، انرژی، سرگرمی برای کاربران ایران فراهم شود.

از سوی دیگر در این سند اشاره‌هایی هم به رشد زیرساخت‌ها در بستر شبکه ملی شده است. در این سند آمده‌ است که در افق ۱۴۱۰ ایران باید دارای زیرساخت‌ها مطمئن، امن، پایدار، یکپارچه و گسترده در سراسر کشور بر بستر شبکه ملی اطلاعات و در ارتباطات با شبکه جهانی است.

در این سند به حضور ایران در بازارهای جهانی و عرضه کالا و خدمات با کیفیت تاکید شده است. در این زمینه آمده است که ایران در افق ۱۴۱۰ از بلوغ فرآیندهای صنعتی مبتنی بر فناوری‌های نوین، نقش موثر در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان و فرصت‌های جدید شغلی برخوردار است و در بازارهای جهانی با افزایش سطح کیفیت و کمیت کالا و خدمات حضوری رقابتی دارد . از سوی دیگر از مواجهه عالمانه و پیشتاز با تحولات ایران و جهان مبتنی بر مطالعات راهبردی و آینده پژوهی در کلیه ابعاد فضای مجازی برخوردار است.

در این سند به جز کلیات خبری از جزییات و اینکه رسیدن به این شرایط برای ایران در افق ۱۴۱۰ در فضای مجازی چگونه باید صورت بگیرد اشاره‌ای نشده است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.