انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در بیانیه‌ای اعلام کرد:

آینده بازار موبایل نگران‌کننده است

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در بیانیه‌ای تازه اعلام کرد که عدم صدور مجوز ترخیص و اصلاح ثبت سفارش برخی از مدل‌های گوشی‌های هوشمند از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به دلیل متفاوت بودن روش تماس آنها با شماره‌های اضطراری ایران از جمله ۱۱۵، ۱۲۵ و ۱۱۰، نبض آرام بازار موبایل را برهم زده و در صورت تداوم این وضعیت، باعث آشفتگی بازار موبایل می‌شود.

به گزارش فاواپرس، بیش از ۲ هفته از ممنوعیت واردات ۱۸ مدل از گوشی‌های شیائومی، ریلمی و نوکیا به دلیل عدم امکان تماس با مراکز اضطراری کشور می‌گذرد و در حالی که در روز‌های بعد از اعلام این خبر، واردات مدل‌های کمتر شناخته شده دیگری مانند ۲ مدل گوشی دوجی، ۲ مدل اوپو و یک مدل آلکاتل هم ممنوع شد، هنوز این مشکل برطرف نشده است.

انجمن واردکنندگان موبایل بارها اعلام کرده که هر کدام از این گوشی‌ها با راهکار‌های مختلفی مانند اضافه کردن «+» به انتهای شماره‌های اضطراری یا اضافه کردن کد کشور و کد شهر پیش از شماره اضطراری، مشکل این گوشی‌های حل می‌شود اما مسئولان به دنبال راهکار‌های دائمی حل این مشکل مانند «نوشتن یک پچ نرم‌افزاری» هستند.

امیر اسحاقی، دبیر و رضا قربانی، عضو هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان موبایل هم اعلام کردند که با وجود ارائه راه‌حل‌های پیشنهادی انجمن برای برطرف شدن مشکل، سازمان تنظیم مقررات از آنها درخواست ارائه پچ نرم‌افزاری کرده که ظاهرا با توضیحات اعضای انجمن، به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌های آمریکا، عملا امکان ارائه پچ از سوی شرکت‌ها و برنامه‌نویس‌های ایرانی وجود ندارد.

با این حال انجمن واردکنندگان موبایل با اعلام اینکه بارها از شرکت‌های تولیدکننده موبایل درخواست کرده تا در راستای حفظ سلامت و امنیت مصرف‌کنندگان ایرانی در شرایط اضطرار، آپدیت نرم‌افزاری ویژه‌ای برای محصولات خود جهت برقراری تماس‌های اضطراری در اسرع وقت عرضه کنند؛ توضیح داده که راه‌حل رفع این مشکل از سوی شرکت‌های تولیدکننده گوشی، هیچ ارتباطی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران ندارد و بهانه‌های مرتبط با تحریم‌ها و عدم ارائه و انجام راه‌حل مناسب، در آینده فعالیت این برندها در ایران، تاثیرگذار خواهد بود.

این انجمن با اشاره به این که واردکنندگان موبایل، نیاز سالانه ۱۵ میلیونی موبایل کشور را تامین می‌کنند و نقش بزرگی در توزیع و حفظ آرامش بازار موبایل دارند اعلام کرد: «متاسفانه در شرایط حاضر، بازرگانان به واسطه تصمیم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر عدم صدور مجوز ترخیص، با مشکل دپو محموله‌های وارداتی خود در گمرک مواجه شده‌اند.»

مشخص است که به دلیل سهم بالای برخی از برند‌های ممنوعه و همچنین به دلیل میزان موجودی فعلی این برندها در کشور، امکان مواجهه با کمبود کالا و افزایش قیمت موبایل در ماه‌های آینده وجود دارد.

انجمن واردکنندگان موبایل علاوه بر هشدار‌های ذکر شده، مجموعه راه‌کار‌هایی را که به مسئولان دولتی و حاکمیتی برای برطرف شدن مشکل واردات این گوشی‌ها ارائه کرده را بار دیگر و برای جلوگیری از آشفتگی بازار موبایل پیشنهاد داده است.

اولین راه‌کار انجمن واردکنندگان موبایل برای بازرگانان و واردکنندگان موبایل است که در آن از واردکنندگان درخواست می‌کند برای اطلاع‌رسانی صحیح به خریداران، برچسبی روی گوشی‌های ذکر شده بچسبانند و روش صحیح شماره‌گیری سرشماره‌های اضطراری در این گوشی‌ها را به کاربران اطلاع دهند.

این انجمن در ادامه درخواست قبلی از واردکنندگان، از وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی درخواست می‌کند که ضمن دریافت تعهد اطلاع‌رسانی بالا، به واردکنندگان مهلت ۳ ماهه بدهند تا کالاهای دپو شده در گمرکات کشور را ترخیص کنند. انجمن معتقد است گوشی‌های دپو شده، اکثرا گوشی‌های مقرون به صرفه‌ای هستند که در سبد خرید بیشتر ایرانی‌ها جای دارند و ممنوعیت واردات آنها هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ تنوع در انتخاب، به خریداران آسیب وارد می‌کند.

انجمن واردکنندگان موبایل ضمن ارائه دو راهکار فوق، به کمیته راهبری طرح رجیستری که زیر نظر ریاست سازمان تنظیم مقررات قرار دارد پیشنهاد می‌کند که برای رفع این مشکل، از اپراتورهای تلفن همراه درخواست کند تا راه حل مناسبی جهت انتقال تماس‌های ضروری به مراکز پلیس ۱۱۰، آتش نشانی ۱۱۵ و اورژانس ۱۲۵ طراحی و ارائه کند. همچنین، اعلام می‌کند که این کمیته از سامانه همتا درخواست کند تا روش صحیح شماره‌گیری با سرشماره‌های مذکور را به دارندگان این گوشی‌ها پیامک کند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.