گروه دی.ان.ای یونیون در یک گزارش اعلام کرد:

۵۵ درصد خانواده‌های ایرانی استفاده از موبایل را به دلیل مشکلات اقتصادی کاهش داده‌اند

گروه دی.ان.ای یونیون، شرکت فعال در حوزه مدیریت ارتباطات، خدمات بازاریابی و تحقیقات بازاری، براساس گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران با تأکید بر کرونا و تحریم اعلام کرد که در اثر ناهمخوانی درآمد و هزینه درپی بحران اقتصادی کشور ۵۵ درصد خانوارهای ایرانی استفاده از تلفن همراه را کاهش دادند.

به گزارش فاواپرس، براساس این گزارش، کشور یکی از پرچالش‌ترین شرایط اقتصادی و اجتماعی را طی دهه‌های گذشته تجربه می‌کند. شرایطی که دو عامل تحریم و کرونا در شکل‌گیری آن تأثیر بسزایی داشته است و در اثر ناهمخوانی درآمد و هزینه درپی بحران اقتصادی، بیش از ۹۰ درصد خانوارها به دنبال راهکاری برای کاهش تأثیر افزایش هزینه‌های ناشی از بحران در زندگی خود هستند. خرید کمتر اقلام ضروری مانند مواد غذایی و کمترضروری مانند پوشاک و تغییرات الگوی زندگی در برنامه‌های تفریحی از جمله این راهکارهاست. همچنین براساس جدول زیر ۵۵ درصد از خانواده‌ها حجم استفاده از گوشی تلفن همراه را کاهش دادند.

راهکارهایی برای کاهش تأثیر افزایش هزینه‌های ناشی از بحران در زندگی خانوارهای ایرانی

همچنین، به دنبال بحران اقتصادی پیش‌آمده، بسیاری از خانوارهای ایرانی برنامه‌های پیش‌بینی‌شده خود را به تعویق انداخته یا لغو کرده‌اند مانند اینکه ۳۰ درصد خانواده‌ها خرید تلفن همراه جدید و ۱۵ درصد از خانواده‌ها خرید یا تعویض کامپیوتر خود را عقب انداختند یا لغو کردند.

طبق این گزارش همچنین تماشای بیشتر از قبل تلویزیون و گذراندن وقت بیشتر برای ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی، از دیگر فعالیت‌های دوران کرونا بوده است.

برنامه‌های کنسل شده یا به تاخیر افتاده خانواده‌ها ناشی از بحران اقتصادی

کامیار امامی، مدیرعامل شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز در این نشست اعلام کرد که براساس تحقیقات انجام شده در دوران کرونا میزان خرید اینترنتی در شهر تهران ۹ درصد است و او احتمال می‌دهد که این عدد نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است.

محمد موسوی، مدیر عامل شرکت ارتباط تصویر اشاره همچنین درمورد تاثیرات کرونا روی دیجیتال مارکتینگ گفت: «از زمانی که کرونا شروع شد براساس گزارش، مردم بیشتر در خانه ماندند و تلویزیون تماشا کردند و اقبال عمومی نسبت به پلتفرم‌های vod مانند فیلیمو و نماوا بیشتر شد و تقریبا حدود ۴۰ درصد افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی را شاهد بودیم و رونق در کسب‌وکارهای اینترنتی رخ داده است.»

او ادامه داد: «درمورد افزایش یا کاهش فعالیت‌های مارکتینگ و تبلیغات به نظر من تغییری ایجاد نشده است و رسانه‌های سنتی همچنان سردمدار فعالیت‌های تبلیغاتی هستند.»

به گفته موسوی با ظهور پلتفرم‌های جدید چون vodها و افزایش استقبال از آنها در این دوران می‌توان این بخش را به سبد ارتباطات بازاریابی اضافه کرد.

موسوی همچنین در پاسخ به سوال اینکه چرا کسب‌وکارها بودجه‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ خود را افزایش نمی‌دهند، گفت: «ما با بستر جدید تبلیغاتی مواجه هستیم و دیجیتال مارکتینگ هنوز در بازار ما جدید است و همین باعث می‌شود که اثربخشی بودجه‌ها کمتر شود و شرکت‌ها تمایل دارند که حساب شده و محتاطانه‌ بودجه‌های خود را به این حوزه‌ها اختصاص دهند. سال به سال بودجه در حوزه دیجیتال مارکتینگ افزایش داشته است؛ اما به نظر من این حوزه یک جوانه است که آرام آرام رشد می‌‌کند.»

او ادامه داد: « البته کماکان نسبت به هزینه و فایده و میزان هزینه‌ای که در دیجیتال مارکتینگ انجام می‌شود برای اینکه به مردم اطلاع‌رسانی شود، هنوز نسبت به رسانه‌های دیگر مانند صدا و سیما مقرون به صرفه نیست. کمااینکه تولید محتوا در این فضا و پاسخگویی این فضا نیاز به سرمایه‌گذاری خیلی بیشتری از سوی شرکت‌ها دارد و خیلی شرکت‌ها باید بتوانند از فرصت‌های به وجود آمده استفاده کنند و نسبت به اتفاقات سریع‌تر واکنش نشان دهند.»

نبود شبکه‌های اجتماعی جایگزین معضل اجرایی شدن طرح صیانت از حقوق کاربران

ناصر پاشاپور نیکو، مدیرعامل گروه دی.ان.ای یونیون در نشست خبری امروز (۱۱ مردادماه) درمورد تاثیر طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در حوزه دیجیتال مارکتینگ گفت: «این طرح در کشوری که تحریم نباشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند. زمانی مشکل ایجاد می‌شود که کشور تحریم باشد. در این طرح درخواست کردند تا شرکت‌های بین‌المللی ظرف مدت چهارماه دفتر یا نمایندگی داشته باشند. این موضوع عجیبی نیست؛ اما مشکل این است که این شرکت‌ها به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانند دفتر یا نماینده‌ای در کشور داشته باشند.»

او ادامه داد: «از چند زاویه می‌توان به این مساله نگاه کرد. اول اینکه اساس اینترنت روی جریان آزاد اطلاعات است و ایجاد محدودیت چه از نظر پهنای باند و چه از نظر فیلترینگ و چه از نظر محدودکردن محتوا، خلاف جریان آزاد اطلاعات است.»

به گفته پاشاپور با اجرایی شدن این طرح در بعد تبلیغات و مارکتینگ، نبود رسانه‌های جایگزین یکی از چالش‌ها است. او همچنین بیان کرد: «هم‌اکنون جایگزین اینستاگرام شبکه اجتماعی نداریم. روبیکا تلاش بسیاری می‌کند تا جایگزین اینستاگرام شود؛ اما زیرساخت لازم وجود ندارد. از بعد تبلیغاتی و مارکتینگ بزرگ‌ترین معضل ما نبود زیرساخت‌های جایگزین شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر است.»

محمد موسوی،مدیر عامل شرکت ارتباط تصویر اشاره نیز درمورد تاثیر این طرح برحوزه تبلیغات دیجیتال با تاکید براینکه این موضوع هنوز یک طرح است و تصویب نشده است و باید منتظر نتیجه نهایی این طرح شد بیان کرد: «در صورتی که نتیجه این طرح کاهش پهنای باند اینستاگرام یا از دسترس خارج شدن این پلتفرم باشد و برای اینستاگرام هم جایگزینی نداشته باشد، باعث می‌شود بسیاری از شرکت‌های کوچکی که کار تولید محتوا انجام می‌دهند یا کمپین‌هایی بربستر اینستاگرام اجرایی می‌شود، کاهش پیدا کنند. همه ما به یاد داریم وقتی تلگرام فیلتر شد، کماکان بسیاری از طرق مختلف از آن استفاده می‌کردند.»

از منظر موسوی البته تا درمورد این طرح اطلاعات کامل نداشته باشیم، نمی‌توان پیش‌داوری کرد چون گاه از این پیش‌داوری‌ها ضربه خوردیم یا ناامیدی ایجاد شده است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.