خواننده‌ آمریکایی حق استفاده از دیپ فیک صدای خود را با NFT می‌فروشد

هالی هرندون، موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز آمریکایی، برای بهره‌بردن از اصول دیپ فیک، به طرفدارانش اجازه داد از نسخه دیجیتالی او برای خلق آثار هنری استفاده کنند و آن‌ها را بفروشند.

هالی هرندون (Holly Herndan) با انتشار پستی در توییتر، به کاربرانی که می‌خواهند با استفاده از صدا و تصویرش دیپ‌فیک خود را بسازند، اجازه داد آثار خود را با توکن‌های غیر‌قابل‌معاوضه (NFT) در مارکت پلیس Zora بفروشند. هرندون گفت این افراد می‌توانند نسخه‌های دیجیتال آثارشان را برای تأیید سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) این پروژه ارسال و ۵۰ درصد از سود فروش را دریافت کنند.

Holly Herndon

به‌گزارش کوین تلگراف، این پروژه ابتدا سه توکن اولیه +Holly را همراه با مناقصه رسمی منتشر خواهد کرد. توکن‌ها با استفاده از قراردادی هوشمند ایجاد و یک ماه بعد در Zora به حراج گذاشته خواهند شد. نیمی از سود به کاربران و ۴۰ درصد از آن به DOA و بقیه آن نصیب خود هرندون خواهد شد. قیمت درنظرگرفته‌شده برای دو NFT اولیه ۱۵ اتر (معادل ۴۸ هزار و ۱۵۰ دلار در ۲۳ مرداد ۱۴۰۰) در نظر گرفته شده است.

هالی هرندون می‌گوید: باید از خلق آثار با استفاده از صدای دیگران استقبال کرد و هر فردی اجازه دارد از نسخه دیجیتالی من برای خلق آثار هنری استفاده کنند.

نسخه دیجیتالی هرندون، هالی+، برای هنرمندانی که می‌خواهند روی صدا و تصویر خود کنترل کامل داشته باشند، ممکن است پیامدهایی ایجاد کند. با اینکه به‌نظر می‌رسد دو NFT اول با صدای طبیعی خواننده اشتباه گرفته نشود، دیپ‌فیک‌ها اغلب برای انتشار اطلاعات غلط یا دست‌کاری واقعیت استفاده می‌شوند.

با رضایت و حمایت هرندون و پیشرفت فناوری دیپ‌فیک در آینده، ممکن است نسخه‌های دیجیتالی واقع‌بینانه‌تر و سودآورتری از او ایجاد شود. در‌حال‌حاضر، DAO چکی بانکی برای دریافت سود از کلیپ‌های صوتی تأیید‌نشده عرضه می‌کند.

هرندون ماه گذشته (تیر ۱۴۰۰) درباره هالی+، نسخه دیجیتالی خود، گفته بود: دیپ‌فیک‌های صوتی در زندگی روزمره به امری متداول و ماندگار تبدیل شده‌اند و باید میان حفظ حقوق هنرمندان و تشویق مردم به پذیرش فناوری‌های جدید و هیجان‌انگیز تعادل ایجاد کرد. امکان استفاده‌ از هالی+ نیز به همین هدف و برای آزمایش مالکیت صدای مشترک فراهم شده است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.