ماجرای اکانت های بی‌صاحب در روبیکا چیست + پاسخ رسمی روبیکا

اکانت‌هایی با نام افراد مشهور و مردم عادی در روبیکا وجود دارد که محتوای اینستاگرام آن‌ها را منتشر می‌کند؛ حال آنکه این اشخاص هیچ زمانی به روبیکا مراجعه نکرده‌اند.

به گزارش فاواپرس، طی روزهای اخیر، برخی افراد مشهور در اینستاگرام اعلام کرده‌اند که محتوای حساب کاربری آن‌ها به‌صورت کامل در روبیکا منتشر شده است؛ درحالی‌که این اشخاص هیچ زمانی به روبیکا مراجعه نکرده و حسابی در آن ایجاد نکرده‌اند؛ اما صفحات آن‌ها در روبیکا تیک آبی دارد.

از جمله‌ی این افراد می‌توان به محمدحسین کنعانی زادگان، فرشاد فرجی، مهدی عبدی، سعید آقایی و محمد شریفی، از بازیکنان تیم پرسپولیس اشاره کرد. البته ماجرا به کپی کردن محتوای پیج افراد مشهور و صاحب‌نام محدود نمی‌شود و برای افراد کمتر معروف یا کاربران عادی هم در روبیکا حساب کاربری وجود دارد.

البته شما هم می‌توانید بدون اینکه اپ روبیکا را نصب کنید، تا حد زیادی مطمئن شوید که آیا به نام شما هم حساب کاربری ساخته شده یا خیر؛ برای این کار کافی است در مرورگر خود نشانی سایت روبیکا را تایپ کرده و درانتهای آن، اسلش به‌همراه نام حساب کاربری اینستاگرام خود را اضافه کنید (rubika.ir/YourUsername)

روبیکا هنوز به‌طور رسمی در این خصوص اطلاع‌رسانی نکرده است؛ اما روابط عمومی این شرکت می‌گوید در حال پیگیری این موضوع است.

با مطرح شدن طرح صیانت و بالا گرفتن اعتراض‌ها به آن، متخصصان و فعالان حوزه فناوری در مورد قانون‌های موجود در طرح برای حمایت از پلتفرم‌های داخلی و مقابله با پلتفرم‌های خارجی هشدار دادند. طبق قانون این طرح، پلتفرم‌های پرطرفدار همچون اینستاگرام، تا زمانی که جایگزین مناسبی برای آن‌ها در کشور ساخته نشود، فیلتر نمی‌شوند؛ اما شامل محدودیت در تخصیص پهن‌باند می‌شوند. نگرانی مخالفان در مورد این بند، جایگزینی پلتفرم‌های خارجی با نمونه‌های ضعیف داخلی بود؛ کما اینکه چند هفته پیش شش جایگزین برای اینستاگرام معرفی شد.

اپلیکیشن روبیکا که خدمات خود را با اینترنت کاملا رایگان در اختیار کاربران همراه اولی یا ایرانسلی‌اش قرار می‌دهد، ظاهرا ۴۰ میلیون نصب و حدود ۳۰ میلیون کاربر فعال دارد. این موضوع را پیش‌تر مدیرعامل شرکت «پیام همشهری»، متولی بخش نیازمندی‌های روزنامه همشهری در گفت‌وگویی اعلام کرد.

رضا یعقوبی در مورد انتخاب روبیکا برای ارائه نسخه موبایل‌ وب‌اپلیکیشن نیازمندی‌های همشهری برای کاربران سوپر اپلیکیشن روبیکا در گفت‌وگویی گفته بود: ممکن است برخی افراد خارج از اکوسیستم درباره تعداد کاربران فعال روبیکا شک‌و‌شبهه داشته باشند؛ اما تمام بازیگران اصلی این حوزه از میزان حدودی کاربران یکدیگر خبر دارند و می‌دانند این عدد درست است. ما هم برای پیشبرد بیزینس خودمان این موضوع را از منظرهای بسیاری بررسی کرده‌ایم و به اطمینان کامل رسیدیم که روبیکا ۳۰ میلیون کاربر فعال دارد. با توجه به اینکه در کسب‌و‌کار خودمان به این جامعه کاربری نیاز داشتیم، تصور می‌کنیم اکنون در کنار روبیکا بهتر به اهدافمان خواهیم رسید.

باید دید پاسخ روبیکا چه خواهد بود؛ اما با توجه به اینکه این موضوع به افراد مشهور یا اینفلوئنسرها محدود نمی‌شود، نمی‌توان احتمال داد که افرادی با هدف جذب فالوئر یا به دلیل علاقه به یک سلبریتی، اقدام به ایجاد حساب کاربری در روبیکا کرده باشند. البته اعطای تیک آبی به این حساب‌ها که تعداد زیادی را هم شامل می‌شود، توجیه‌پذیر نیست؛ چرا که انتظار می‌رود نظارت دقیقی برای آن اعمال شود.

پاسخ روبیکا:

روبیکا به اطلاع‌رسانی بازیکنان پرسپولیس در مورد ایجاد صفحه در این پلتفرم واکنش نشان داد. به‌ گفته‌ی روابط عمومی روبیکا، صفحات این بازیکنان در دی‌ماه ۹۹ در حاشیه برگزاری دربی ۹۴ استقلال و پرسپولیس، با هماهنگی کامل باشگاه و بازیکنان و در چارچوب کمپین مربوطه صورت گرفت. روبیکا اضافه کرد که در زمان برگزاری این کمپین، مصاحبه‌هایی نیز از بازیکنان استقلال و پرسپولیس در مورد این صفحات در فضای مجازی منتشر شد.

در نهایت روبیکا اعلام کرده است که بازیکنان می‌توانند در صورت دسترسی نداشتن به صفحات روبیکا یا تمایل به حذف آن‌ها، با پشتیبانی روبیکا تماس بگیرند تا این مشکل را رفع کند. روابط عمومی روبیکا در مورد حساب افراد دیگری که در روبیکا ساخته شده است، اعلام کرد که این اتفاق در اینستاگرام هم نمونه دارد و همواره افرادی اقدام به ایجاد حساب جعلی با استفاده از پست‌های افراد حقیقی می‌کنند.

روابط عمومی روبیکا اضافه کرد که صفحات ایجادشده‌ی مذکور، به‌صورت پابلیک و عمومی هستند و صفحه‌ی خصوصی (یا پرایوت) ساخته نشده است که از نام افراد سوءاستفاده شود! بااین‌حال این اشخاص هم می‌توانند طی تماس با پشتیبانی روبیکا، برای صفحه‌ی خود احراز هویت انجام بدهند تا کنترل حساب را در دست بگیرند یا آن را حذف کنند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.