دستورالعمل اجرایی مالیات بردرآمد اینفلوئنسرهای تلگرام و اینستاگرام ابلاغ شد

اینفلوئنسرها باید امسال مالیات حاصل از تبلیغات خود را پرداخت کنند

اینفلوئنسرها، با ابلاغ دستورالعمل اجرایی دریافت مالیات از اینفلوئنسرها، از امسال باید به ازای تبلیغات محصولات مختلف در صفحه‌های شبکه‌های مجاز خود مالیات پرداخت کنند به همین منظور ملزم به ثبت‌نام و خوداظهاری در نظام مالیاتی کشور از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی شده‌اند.

به گزارش فاواپرس، با ابلاغ دستورالعمل اجرایی مالیات بر درآمد کاربران دارای بیش از پانصد هزار دنبال‌کننده در رسانه‌‌های کاربرمحور (اینفلوئنسرها) توسط وزیر اقتصاد و دارایی، سازمان امور مالیاتی مکلف است تا فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده توسط آنها را تهیه کند و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد.

اسفندماه سال گذشته نمایندگان در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۰ مقرر کردند تا کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور یا همان اینفلوئنسرها از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد شوند.

از نظر محمدحسین حسین زاده بحرینی، نماینده مشهد پیشنهاد دهنده این بند،یک پایه اخذ مالیاتی جدید ایجاد شده و اگر دولت در این زمینه به خوبی عمل کند، می‌تواند یک عدالت مالیاتی را ایجاد کند.

حالا پس از گذشت ۵ ماه از تصویب مجلس، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی دستورالعمل اجرایی این مصوبه را ابلاغ کرد. این دستورالعمل اجرایی توسط سازمان امور مالیاتی تهیه و توسط وزیر اقتصاد تایید شده است.

بر اساس این دستورالعمل، ادارات کل امور مالیاتی همچنین به قید فوریت باید ترتیبات لازم را به منظور اطلاع رسانی به مؤدیان موضوع این دستورالعمل فراهم کنند.

مفاد دستورالعمل اجرایی دریافت مالیات از اینفلوئنسرها

این دستورالعمل ۶ ماده دارد. ماده یک به تعریف اصطلاحات پرداخته است. براین اساس، رسانه برخط نوعی رسانه دیجیتال است که امکان قرار دادن محتوای دیجیتال در دسترس عموم از طریق بستر شبکه (مانند شبکه اینترنت) اعم از سایت‌ها، نرم افزارهای برخط، نرم افزارهای تلفن همراه برخط و امثالهم را فراهم می آورد.

رسانه کاربر محور هم رسانه برخطی است که بستر استقرار محتوای دیجیتال در معرض دسترس عموم بوده و همچنین امکان تعامل و تشکیل گروه‌ها و شبکه‌های مجازی را برای کاربران فراهم می آورد.

در بخش تعریف اصطلاحات محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی هرگونه اعلان و اطلاع‌رسانی برای معرفی محصولات، اشخاص، پدیده‌های اجتماعی یا ترغیب به خرید کالا یا خدمت که در فضای مجازی اعم از رسانه‌های برخط، کانال‌ها و صفحات به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در قالب محتوای سمعی یا بصری ارائه می‌شود.

طبق ماده ۲ دستورالعمل، درآمد کاربران حقیقی و حقوقی دارای بیش از پانصد هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربرمحور ناشی از تولید، انتشار و اشتراک گذاری محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی، حسب مورد مشمول مالیات موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم قانون است.

فصل چهارم‌ باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به مالیات بر درآمد مشاغل‌ و فصل پنجم مالیات بردرآمداشخاص حقوقی اختصاص دارد.

اشخاص مورد نظر در این دستورالعمل ملزم به ثبت نام و خوداظهاری در نظام مالیاتی کشور از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir و انجام کلیه تکالیف مطابق قوانین و مقررات مالیاتی هستند.

آنطور که در ماده ۳ این دستورالعمل آمده، اشخاص حقیقی و حقوقی که به عنوان پیام گستر تبلیغاتی، مدیریت صفحه‌های رسانه‌های کاربرمحور برای تبلیغات و بازاریابی کسب‌وکار اشخاص دیگر اقدام می‌کنند باید بابت فعالیت شغلی خود اقدام به ثبت‌نام و انجام تکالیف وفق قوانین و مقررات مالیاتی کنند.

آنها همچنین مکلف هستند در اجرای تبصره (۳) ماده ۸ آیین نامه اجرایی تبصره (۵) ماده (۱۶۹) مکرر قانون اطلاعات مربوط به صاحبان آگهی و کاربران رسانه‌های کاربرمحور حسب مورد را ارسال کنند.

سازمان امور مالیاتی کشور براساس این دستوالعمل وظایفی را به عهده دارد. براین اساس این سازمان باید با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان و اطلاعات واصله از سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات، نسبت به شناسایی اشخاص موضوع این دستورالعمل اقدام و فهرست کلیه مشمولین اعم از ثبت نام و شناسایی شده را در تارنمای (سایت) سازمان امور مالیاتی کشور در منظر عمومی قرار دهد.

مؤدیان مالیاتی موضوع این دستورالعمل هم باید در راستای مقررات مواد ۱۰۰ و ۱۱۰ قانون مالیات‌های مستقیم از طریق خوداظهاری نسبت به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت خود در مواعد مقرر و پرداخت مالیات متعلق اقدام کنند.

سازمان امور مالیاتی هم موظف است در اجرای ماده ۹۷ قانون بر اساس خوداظهاری، اطلاعات واصله ، تحقیقات میدانی و عندالاقتضاء بررسی تراکنش‌های بانکی، نسبت به تشخیص، مطالبه و وصول مالیات اشخاص موضوع این دستورالعمل با رعایت قوانین و مقررات موضوعه و حسب مورد اعمال معافیت و نرخ صفر مالیاتی، اقدام کند. هزینه‌های مربوط به تولید محتوا و گزارش آگهی به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب خواهد شد.

و در پایان براساس ماده ۶ این دستورالعمل چنانچه مابه ازای ارائه خدمات تبلیغاتی در صفحه‌های شخصی در رسانه‌های کاربر محور برای دیگران، تحصیل یا تملک کالا یا دریافت خدمت باشد، ارزش منصفانه مابه ازای دریافتی درآمد محسوب شده و مشمول مالیات خواهد بود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.