کارشناسان حوزه فاوا درباره بلاک‌چین چه فکر می‌کنند؟ / بلاک‌چین ابزار پیش‌ران اقتصاد دیجیتال

فناوری بلاک‌چین می‌تواند در توسعه اقتصاد دیجیتال و شهر هوشمند بسیار تأثیرگذار باشد، چرا که دو عنصر شفافیت و امنیت را به‌صورت همزمان نیاز دارد. از این‌رو کارها در اقتصاد دیجیتال بین بخشی است. از یک منظر حوزه‌های فناورانه در آن درگیر هستند و از منظر دیگر کسب‌وکارها و صنایع مختلف می‌توانند دربلاکچین فعال شوند چرا که برای کارهای بین بخشی شفاف و امن بسیار تأثیرگذار است.

به گزارش فاواپرس، به‌تازگی کنفرانس بین‌المللی بلاک‌چین در تهران برگزار و بر تأثیر بلاکچین بر اقتصاد دیجیتال و نقش آن در شهر هوشمند تأکید شد. اما چرا امروزه در دنیا بر استفاده از فناوری بلاکچین تأکید می‌شود. حسین اسلامی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک نصر در خصوص اهمیت این فناوری در گفت‌وگو با روزنامه ایران اظهار نظرهای خود را مطرح کرده‌اند.

حسین اسلامی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران معتقد است فناوری زنجیره بلوک (بلاک‌چین) که خود زیرمجموعه فناوری دفتر کل توزیع شده یا (DLT) است، فناوری است که ما را به یاد دو عنصر شفافیت و امنیت می‌اندازد، بنابراین وقتی وارد حوزه شهر هوشمند می‌شویم این دو عنصر می‌تواند بسیار کارساز و راهگشا باشد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با توضیح بیشتر در این باره گفت: «اول اینکه موضوعات مالی مانند قراردادهای هوشمند در شهر هوشمند کاربرد دارد. فناوری بلاکچین با توکنیزه کردن (فرایند تبدیل چیزها به دارایی‌های دیجیتال) می‌تواند حوزه‌های مسائل مالی را با امنیت و شفافیت بالا مدیریت کند. بلاکچین در فعالیت‌های بین بخشی مانند شهرداری‌ها که از یک طرف به شهرداری و از طرف دیگر به نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی متصل هستند، نیز مؤثر است و چه خوب است که در این بخش‌ها از DLT استفاده ویژه کرده و دفاتر توزیع شده‌ای داشته باشیم تا افراد مختلف در جایگاه‌های مختلف فعالیت‌های خود را ثبت کرده و مورد تأیید طرفین باشند و از سوی دیگر همزمان شفافیت و امنیت بالایی داشته باشد.»

یک فناوری راهگشا

او با بیان اینکه بخش خصوصی مانند دیگر کشورها، بلاکچین را بیشتر با رمزارزها شناخته، ادامه داد: «اما این تنها یکی از کاربردهای این فناوری است هرچند در حوزه رمزارزها هم در کشورمان ترک فعل صورت گرفته به‌طوری که بانک مرکزی به‌عنوان مسئول در این حوزه با وجود انجام فعالیت اولیه از دوسال پیش، متأسفانه تاکنون نتوانسته رگولاتوری این بخش را به دقت و مبتنی بر نیاز جامعه پیش ببرد پس بخش خصوصی در فناوری بلاکچین روی ماینینگ و رمزارزها و تبادل متمرکز شده و به بقیه نکات مثبت بلاکچین کمتر پرداخته و به همین دلیل در بقیه بخش‌ها نیز موفقیتی حاصل نشده است.»

او همچنین معتقد است: «فناوری بلاکچین می‌تواند در توسعه اقتصاد دیجیتال و شهرهوشمند بسیار تأثیرگذار باشد، چرا که دو عنصر شفافیت و امنیت را به‌صورت همزمان نیاز دارد. از این‌رو کارها هم در اقتصاد دیجیتال بین بخشی است از یک منظر حوزه‌های فناورانه در آن درگیر هستند و از منظر دیگر کسب‌وکارها و صنایع مختلف می‌توانند دربلاکچین فعال شوند چرا که برای کارهای بین بخشی شفاف و امن بسیار تأثیرگذار است.رئیس سازمان نصر تهران، درباره چالش‌های حوزه بلاکچین نیز گفت:«مهم‌ترین نکته و چالش وجود اختلال در اندیشگاه‌های قوای مختلف برای نحوه مواجهه با فناوری‌های نوظهور است. استفاده از فناوری‌های نوین مانند بلاکچین لازم و ضروری است و کاری که ابتدای امر باید انجام دهیم این است که دیدگاه مدیران ارشد را درباره فناوری‌های نوین و ویژگی‌های خارق‌العاده آنها مانند بلاکچین، شفاف کنیم.البته نباید منکر تهدیدهای فناوری نوظهور شد بنابراین نیازمند برخورد قانونی است. به نظرم راه رشد از شناخت درست این فناوری و حمایت ویژه از متخصصان آن می‌گذرد.»

بلاک‌چین زیرساختی برای اعتماد

رضا قربانی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و رئیس کمیسیون فین‌تک نصر نیز معتقد است یکی از روندهای فناوری مهم در شهرهای هوشمند اینترنت اشیا است. اینترنت اشیا به معنای اتصال همه اشیا به شبکه اینترنت و هوشمند شدن هر چیزی است که در اطراف ما وجود دارد. اشیا وقتی شروع به تعامل با هم می‌کنند نیاز به زیرساختی برای ایجاد اعتماد دارند که بلاکچین این زیرساخت را فراهم می‌کند.

قربانی با ارائه توضیحاتی در این باره گفت: «هرچند که ترکیب اینترنت اشیا و بلاکچین در شهرهای هوشمند شاید موضوع دوری به‌نظر برسد ولی برخی تصور می‌کنند در چند سال آینده و با پیشرفت این فناوری‌ها ما شاهد کاربردهای جدید بلاکچین خواهیم بود. این ترکیب به نوعی چنان در هم تنیده است که برخی تصور می‌کنند این دو فناوری برای همدیگر ساخته شده‌اند.»

استفاده هوشمندانه از امکانات بلاکچین

این کارشناس حوزه فاوا مهم‌ترین کاربرد بلاکچین را ایجاد زیرساختی برای اعتماد عنوان کرد و افزود: «با تکنولوژی‌هایی مانند اینترنت اشیا هرچه که در شهر می‌بینیم به شبکه اینترنت متصل می‌شود و اشیا برای تعامل با هم نیاز به زیرساختی برای اعتماد دارند. به عبارتی تمام اشیای هوشمند می‌توانند بدون استفاده از واسطه انسانی و غیرانسانی از طریق بلاکچین با هم تعامل و بده‌بستان داشته باشند. به‌عنوان مثال تصور کنید که در خانه خود پنل‌های خورشیدی نصب کرده‌اید. این پنل‌ها می‌توانند در زمانی که شما خانه نیستید این برق را به خودروی برقی که در نزدیکی خانه شماست، بفروشند. یعنی بدون اینکه تعاملی بین افراد انجام شود تراکنش‌های مالی بین آنها و تمام هماهنگی‌ها از طریق ابزارهای فناورانه انجام می‌شود و زیرساخت اعتماد را هم بلاکچین در اختیار ما می‌گذارد.»

قربانی درباره وضعیت فناوری بلاکچین در کشور‌ نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: «خوشبختانه بواسطه رسانه‌های تخصصی و البته توجه رسانه‌های عمومی توجه به فناوری‌ بلاکچین در وضعیت قابل قبولی است و همراه با دنیا توانسته‌ایم در جریان آخرین روندها قرار بگیریم و شاهد رشد کسب‌وکارهای بزرگ و قوی در ایران هستیم. قربانی افزود: نهادها نیز متوجه کاربردهای بلاکچین شده‌اند. به‌عنوان نمونه انتخابات اعضای هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای سال گذشته بر بستر بلاکچین برگزار شد و می‌توانیم امیدوار باشیم در آینده نزدیک در حوزه‌های بزرگ‌تر و وسیع‌تر نیز از این فناوری بهره‌مند شویم.»

به‌گفته این کارشناس حوزه فاوا خوشبختانه بخش خصوصی در این زمینه در بخش‌های گوناگون از جمله ماینینگ و پلتفرم‌های تبادل فعال است، اما اکوسیستم بلاکچین فراتر از این بخش‌ها است و امیدواریم در آینده نزدیک با توسعه مفهوم دارایی دیجیتال شاهد کاربردهای گسترده‌تر این فناوری باشیم. قربانی اعتقاد دارد مهم‌ترین چالش نابالغ بودن اکوسیستم بلاکچین و ناشناخته بودن آن برای تنظیم‌گران و رگولاتورهاست.

رئیس کمیسیون فین‌تک نصر در ادامه افزود: «این فناوری ابعاد تأثیرگذار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد و نگرانی‌هایی را در سطح رگولاتورها ایجاد کرده از این‌رو متأسفانه اکوسیستم بلاکچین در ایران به اندازه کافی رشد نیافته و از منظر تعامل با رگولاتورها و تنظیم‌گرها توانایی کافی ندارد. این فناوری یکی از ابزارهای پیشران اقتصاد دیجیتال و شهرهای هوشمند است و به تنهایی توانایی تغییر ندارد و برای اینکه به اندازه کافی اثربخش باشد باید آن را در کنار ابزارها و فناوری‌های دیگر دید، چرا که بلاکچین به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد.»

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.