دستگاه‌های بیومتریک آمریکا در دستان طالبان

منابع خبری در افغانستان اعلام کردند که شبه نظامیان طالبان هفته گذشته و پس از تشدید حملاتشان برای تصرف کابل توانستند برخی تجهیزات نظامی ارتش آمریکا را کشف و ضبط کنند که می‌تواند شهروندان افغانی را که به نیروهای ائتلاف بین‌المللی در این کشور کمک کردند، شناسایی کند.

به گزارش فاواپرس، سربازان آمریکایی در جنگ افغانستان از دستگاه‌های بیومتریک (HIIDE) برای ثبت هویت شهروندان افغان و بررسی این‌که آیا آن‌ها در فهرست افراد تحت تعقیب هستند یا نه استفاده می‌کردند.

بر اساس گزارش های منتشر شده، دستگاه‌های بیومتریک یا «تجهیزات تشخیص هویت بین‌سازمانی»، یک دستگاه قابل حمل است که به نرم‌افزار شناسایی متصل است. این دستگاه‌ها با اسکن عنبیه‌ چشم، انگشتان و صورت افراد، هویت آن‌ها را ثبت می‌کنند.

به این ترتیب نیروهای طالبان با بررسی داده‌هایی که توسط دستگاه‌های تشخیص هویت ثبت شده‌اند، می‌توانند آن گروه از شهروندان افغانستان را که در مأموریت‌های دیپلماتیک و نظامی به نیروهای ائتلاف بین‌المللی در جنگ افغانستان کمک کردند، شناسایی کنند.

البته به گزارش اینترسپت و به نقل از یک نیروی نظامی سابق آمریکا، اگر گروه طالبان به دستگاه‌های بیومتریک ارتش آمریکا دسترسی پیدا نمی‌کرد نیز می‌توانست از طریق سازمان اطلاعات نظامی پاکستان به برخی از اطلاعات مورد نیازش از هویت شهروندان افغان همکار نیروهای ائتلاف بین‌المللی دسترسی پیدا کند.

برخی منابع آگاه می‌گویند که سازمان اطلاعات نظامی پاکستان با گروه طالبان همکاری نزدیک داشته و دارد.

اینک و هم‌زمان با برآمدن دوباره طالبان در افغانستان، بسیاری از شهروندان این کشور در تلاش هستند تا اسناد مربوط به فعالیت‌های گذشته خود را از بین ببرند.

به گزارش وال استریت ژورنال، اگر چه یک کارمند زن که برای دولت افغانستان کار می‌کرد، اسناد هویتی مربوط به شغل سابق خود را سوزاند‌ه‌است اما همچنان نگران است که گروه طالبان او را با ردیابی داده‌های بیومتریکی که هنگام استخدامش ثبت شده است، شناسایی کنند.

وزارت دفاع آمریکا تاکنون در خصوص کشف و ضبط دستگاه‌های بیومتریک توسط طالبان واکنشی نشان نداده است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.