ورود علی بابا به تجارت NFT

پلتفرم فروش NFT کپی‌رایت علی بابا راه‌اندازی شده است و هنرمندان و نویسندگان می‌توانند مجوز چاپ آثار خود را به‌ فروش برسانند.

علی بابا بخش فروش NFT برای تجارت حق چاپ راه‌اندازی کرده است و به مالکان نماد بازرگانی امکان فروش NFTهایی را می‌دهد که به‌عنوان مجوز چاپ آن‌ها به‌حساب می‌آید، بدین ترتیب خریدار با مالکیت NFT مربوطه می‌تواند حقوق معنوی اثر را ازنظر قانونی داشته باشد.

شرکت تجارت الکترونیکی چندملیتی چینی «هولدینگ علی بابا» به‌تازگی بازاری مخصوص خریدوفروش توکن‌ غیر قابل معاوضه (NFT) راه‌اندازی کرده است تا مالکان نماد بازرگانی بتوانند مجوز توکنیزه‌شده استفاده از طراحی‌های آن‌ها را به فروش برسانند.

بازار جدید NFT که با نام «بازار تجاری دارایی و حق چاپ دیجیتال بلاک چین» معرفی شده است، از طریق پلتفرم حراج علی بابا در دسترس قرار خواهد گرفت. NFT-های حراجی در «New Copyright Blockchain» منتشر می‌شوند که به‌نوعی پلتفرم فناوری دفتر کل توزیع‌شده‌ای است و به‌طور مرکزی توسط کمیته کپی‌رایت انجمن بلاک چین سیچوان کنترل می‌شود.

بر اساس گزارش سه‌شنبه هفته گذشته در نشریه خبری تحت مالکیت شرکت علی بابا، SCMP، هدف بازار تجاری مخصوص NFT_ها جذب نویسندگان، آهنگسازان، هنرمندان و توسعه‌دهندگان بازی‌ ویدئویی است.

بازار NFT علی بابا در حال‌ حاضر میزبان چندین NFT آماده است تا در ماه آینده میلادی (میانه‌ی شهریور) برای فروش به حراج گذاشته شوند. شرکت‌کنندگان در حراجی باید رسید پرداخت ۵۰۰ یوآن (کم‌تر از ۷۷ دلار آمریکا) را ارسال کنند تا بتوانند در حراج مشارکت داشته باشند. حداقل قیمت برای شروع حراج ۱۵ دلار برآورد شده است.

خریداران می‌توانند مجموعه‌ی ان‌اف‌تی‌های خود را به‌وسیله‌ی اپلیکیشن Bit Universe به نمایش بگذارند که برای سهولت در این امر با WeChat ادغام شده است.

جاش یه، خبرنگار SCMP، درباره‌ی این بازار در توییتر نوشته است: فناوری به‌خودی‌خود از تکثیر و کپی غیر قانونی جلوگیری نمی‌کند؛ اما فروش آثار در این بازار، شامل مالکیت کامل بر اقلام خریداری‌شده است.

تعداد زیادی از NFT-هایی که در پلتفرم به نمایش گذاشته شدند درباره‌ی حقوق خریداران شفاف‌سازی نکردند و حتی یکی از NFT-ها ظاهراً تصویر ساخته‌ی طرفداران استار وارز است.

این اقدام بزرگ‌ترین رویداد مرتبط با NFT برای علی بابا است؛ اما بسیاری از شرکت‌های تابعه‌ی علی بابا پیش از این توکن‌های غیر قابل معاوضه را پذیرفتند.

کوین‌تلگراف در ماه جولای سال جاری میلادی (تیر ۱۴۰۰)، گزارش کرد که پلتفرم فروشگاه اینترنتی تحت مالکیت علی بابا با نام Taobao برای نخستین بار NFT-هایی در فستیوال سالانه‌ی Maker که جشن هنر و کارآفرینی چینی است، به نمایش گذاشت. این رویداد میزبان فروش املاکی بر پایه‌ی NFT بود که توسط هنرمند چینی هوانگ هیشان ساخته شده‌اند.

در همان ماه SCMP پروژه‌ی NFT با نام «Artifact» را راه‌اندازی کرد که وقایع تاریخی گزارش‌شده توسط این نشریه از بایگانی ۱۱۸ ساله‌ را توکنیزه کرده بودند؛ برای مثال می‌توان به سند واگذاری هنگ کنگ توسط بریتانیا به چین در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶) اشاره کرد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.