ذره‌بین، موتور جست‌وجو بومی همراه اول، از گوگل پلی حذف شد

پس از روبیکا، به نظر می‌رسد اپلیکیشن موتور جستجوی بومی «ذره‌بین» هم با گزارش کاربران ایرانی از گوگل پلی حذف شده است.

اپلیکیشن موتور جستجوی بومی «ذره‌بین» از گوگل پلی حذف شد. همراه اول ۱۷ اسفندماه ۹۹ از جستجوگر خود رونمایی کرد. از آن زمان به بعد، شهروندان ایرانی شاهد تبلیغات پیامکی و تسهیلات گسترده این اپراتور برای استفاده از ذره‌بین بوده‌اند.

با ایجاد اعتراض‌هایی حول عملکرد روبیکا در ماجرای اکانت‌های جعلی طی روزهای گذشته و گزارش‌دهی کاربران ایرانی در فروشگاه‌های اپلیکیشن، روبیکا از گوگل پلی حذف شد. به نظر می‌رسد که ذره‌بین هم هدف کاربران قرار گرفته و اکنون دیگر در نتایج جستجوی استور گوگل دیده نمی‌شود.

طی سال‌های اخیر، شاهد معرفی چند موتور جستجوی ایرانی ازجمله یوز و پارسی‌جو بوده‌ایم که متأسفانه نتوانستند نتایج قابل قبولی به کاربران ارائه کنند. چندی پیش، موتور جستجوی یوز هم غیر فعال شد اما اطلاع‌رسانی رسمی درخصوص آن انجام نشد. با انتشار اخباری از بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در مجلس طی ماه اخیر، نگرانی‌ها از ایجاد محدودیت در استفاده از پلتفرم‌های محبوب خارجی افزایش یافته است.

با اینکه برخی موافقان و تدوین‌گران این طرح می‌گویند تمرکز طرح صیانت بر ایجاد محدودیت نیست؛ در طرح از اختصاص مدت زمانی برای جایگزینی پلتفرم‌های محبوب خارجی با نمونه‌های داخلی یا پلتفرم‌های دیگر کشورها سخن گفته شده که حاضر به همکاری با ایران هستند. حال آنکه عملکرد غیر شفاف برخی پلتفرم‌های داخلی از سال‌های گذشته تاکنون موجب ایجاد نگرانی در مردم و فعالان حوزه فضای مجازی شده و آن‌ها خواستار قانون‌گذاری این فضا به‌جای برخوردهای سلبی با پلتفرم‌های خارجی و نحوه استفاده از اینترنت هستند.

خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.