وزیر پیشنهادی بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی:

نظام پزشک خانواده با راه‌اندازی زیرساخت الکترونیکی اجرایی می‌شود

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس بر اجرایی شدن پرونده سلامت الکترونیکی تاکید کرد و وعده داد چنانچه پرونده سلامت الکترونیکی اجرا شود، می‌توان نظام سلامت را در کشور پایش و اجرا کنیم و تعارض منافع نیز از بین می‌رود. او همچنین اجرایی شدن نظام ارجاع و پزشک خانواده را در فراهم کردن زیرساخت‌های الکترونیکی دانست.

به گزارش فاواپرس، بهرام عین‌اللهی، وزیر پیشنهادی بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی صبح امروز (اول شهریورماه) در جلسه بررسی‌ صلاحیتش در صحن علنی مجلس به نظام پزشک خانواده و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: «نظام ارجاع و پزشک خانواده براساس برنامه ششم توسعه و برنامه ابلاغی مقام معظم رهبری به وزارت بهداشت و درمان تکلیف شده و رهبری انقلاب از این وزارتخانه خواستند تا پزشک خانواده راه‌اندازی شود. متاسفانه در این حوزه مقاومت‌هایی در بخش ارائه‌دهندگان و گیرندگان سلامت وجود دارد.»

او ادامه داد: «اگر بتوانیم دراین زمینه زیرساخت‌های الکترونیکی و کارهای فرهنگی را فراهم کنیم، اجرایی شدن پزشک خانواده و نظام ارجاع تسهیل می‌شود.»

به گفته عین‌اللهی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و اروپایی نظام ارجاع و پزشک خانواده وجود دارد. او تاکید کرد برای اینکه بتوانیم از بسیاری از معضلات حوزه بهداشت و درمان رهایی پیدا کنیم باید به سمت نظام ارجاع و پزشک خانواده حرکت کنیم.

عین اللهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پرونده سلامت الکترونیکی اشاره کرد و گفت: «ما در زمینه پرونده سلامت الکترونیکی از بسیاری از کشورها عقب هستیم. نداشتن پرونده‌های سلامت الکترونیکی باعث شده ما مانند خلبانی که فاقد رادار است عمل کنیم. چنانچه پرونده سلامت الکترونیکی در کشور اجرا شود، می‌توان نظام سلامت را در کشور پایش و اجرا کنیم و دارو نیز بر اساس نرم جهانی تجویز شود.»

براساس گفته‌های وزیر پیشنهادی بهداشت در حال حاضر در کشور دو برابر نرم جهانی دارو تجویز می‌‌شود که این مسئله به دلیل نبود نظارت و نبود پرونده الکترونیک سلامت است.

او با بیان اینکه بسیاری از آمارهایی که عنوان می‌شود آمار دقیقی نیست، گفت: «اینکه بدانیم چقدر آمار درستی در جامعه وجود دارد، نیازمند پرونده سلامت الکترونیکی است. پرونده سلامت الکترونیکی همچنین می‌تواند تعارض منافع را از بین ببرد.»

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.