راه‌اندازی سندباکس بانک مرکزی وارد مراحل اجرایی شد

بانک مرکزی طرح خود برای راه‌اندازی محیط آزمون تنظیم گر بخشی یا سندباکس بازار پول را به کارگروه مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون ارائه کرد. در صورت تشکیل این سندباکس، محیط آزمون بخشی بازار پول دومین سندباکس بخشی خواهد بود که پس از تشکیل محیط آزمون بخشی بازار سرمایه تشکیل شده است.

به گزارش فاواپرس، کارگروه مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون طرح ارائه شده از سوی بانک مرکزی برای تشکیل سندباکس بازار پول را به منظور بررسی دقیق‌تر و رفع ابهام آن به بانک مرکزی ارجاع داده است.

دبیرکارگروه مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون در گفت‌وگویی اعلام کرد: «در طرح ارائه شده از سوی بانک مرکزی ابهامات و نواقصی داشت منجمله اینکه مشخص نشده بود، جایگاه ساختاری سندباکس در بانک چگونه است؟ همچنین نحوه مشارکت ذینفعان بیرونی به ویژه بخش خصوصی، چگونگی پوشش ریسک فعالیت‌های صورت گرفته و زیرساخت های نرم افزاری در سندباکس از سوی بانک مرکزی مبهم بود.»

علی عبدالهی با اشاره به اینکه این ایرادات از سوی کارشناسان بانک مرکزی نیز تایید شد گفت مقرر شده تا ظرف دو هفته با برطرف شدن این ایرادات طرح در کارگروه بررسی شود و در صورت تایید کارگروه، موافقت اصولی فعالیت اولیه آن صادر شود.

مدیر پروژه سندباکس بانک مرکزی پیش از این وعده داده بود که این سندباکس از پایان تیرماه فعالیت خود را آغاز کند.

طبق دستورالعملی که در تیرماه ۹۹ از سوی کمیسیون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی تدوین و ابلاغ شده بود نحوه فعالیت سندباکس‌‌‌ها و صدور مجوز برای آنان و چگونگی فعالیت کسب و کارهای نوآور فضای مجازی در این سند باکس‌ها مشخص شده بود و با برگزاری اولین جلسه کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی میان سندباکس‌ها یا محیط‌های آزمون در ۲۵ شهریور عملا فعالیت سندباکس در ایران آغاز شد.

هر چند پیش از تشکیل کارگروه مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون نیز هیات دولت در مصوبه‌ای که در تاریخ ۱۳ آبان ۹۷ تصویب کرد بانک مرکزی را موظف کرد تا در حوزه‌های نوآورانه‌ای که در آن مقررات‌گذاری نشده است به منظور گسترش نوآوری در حوزه‌ فناوری‌های پرداخت الکترونیکی نسبت به ایجاد فضای آزمون نوآوری با زیرساخت‌های مورد نیاز بانکی پرداختی اقدام کند اما محقق شدن این مصوبه تا کنون به تعویق افتاده است.

دبیر کارگروه مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون اعلام کرد که از زمان آغاز فعالیت این کارگروه تا کنون ۲۵ جلسه تشکیل شده و حدود ۱۴ طرح بررسی شده است.

عبدالهی با اشاره به تشکیلی سندباکس بازار سرمایه گفت: «تا کنون ۳ طرح در این سندباکس مورد بررسی قرار گرفته است، یکی از این طرح‌ها که از سمت کارگروه به سمت این محیط آزمون بخشی هدایت شده است، فعالیت صندوق‌ دارایی‌های دیجیتال است، با توجه به اینکه مجوز فعالیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سمت بازار سرمایه صادر می‌شود از همین رو بررسی این طرح نیز به سمت سندباکس بازار سرمایه هدایت شد. همچنین بررسی طرح با عنوان اوراق مشتقه شاخصی نیز در دستور کاری این سندباکس قرار دارد.»

او با اشاره به اینکه به زودی برای بررسی طرح‌های نوآورانه در سندباکس فراخوانی زده خواهد شد گفت: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که یکی از نیازهای مطرح شده در سطح جامعه، کاربردهای مختلف رمزینه دارایی‌هاست از همین رو به منظور بررسی طرح‌های مطرح در این حوزه فراخوانی به زودی روی سایت وزارت اقتصاد قرار خواهد گرفت و از تمامی ایده‌پردازان در این زمینه درخواست می‌شود تا طرح‌های خود را روی سامانه ایران تما ثبت کنند.»

او با اشاره به اینکه در دنیا دو مسیر برای معرفی طرح‌ها به سندباکس‌ها وجود دارد گفت: «یکی از این مسیرها، همان اقداماتی است که ما تا کنون انجام داده‌ایم، سامانه‌ای طراحی می‌شود و افراد می‌توانند طرح‌هایی که به نظر آنان یا از نظر رگولاتوری با چالش مواجه هستند یا جزو طرح‌های نوآورانه قرار می‌گیرند را ثبت کنند و پس از تایید آنها در محیط سندباکسی توسعه و ارائه سرویس آن را آغاز کنند.»

او ادامه داد: «مسیر دیگر همان مسیر فراخوان است، ما از هر دو مسیر برای بررسی و معرفی طرح‌ها استفاده خواهیم کرد.»

او پیش‌بینی کرد که طول دوره پذیرش طرح‌های از طریق فراخوان در سندباکس تا زمان خروج آنها از محیط‌های آزمون تقریبا یک سال خواهد بود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.